Kleine vlak / vandiktebank

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
80 kg gaat net nog wel lukken en hij compact genoeg om de draaien te kunnen maken. Die EB heeft geen gietijzeren vlakbank maar giet alu, wel is de vandikte plaat van gietstaal. Scheelt wat in gewicht. De EB werd overigens op het begin van dit draadje ook als matig beoordeeld...
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Tjeerd zei:
zuma zei:
Iemand ervaring met de Metabo Magnum ADH 1626 W? Wordt niet meer gemaakt door Metabo, is een ouder model maar soms nog 2e hands te verkrijgen.
Ja, daar kan ik je wel wat over vertellen. Ik heb er bijna een hartverzakking van gekregen!!!
Houtbewerking was opeens geen hobby meer van me maar een nachtmerrie.
Ik kocht het ding in de zomer van 1996. Binnen een maand had ik al de derde machine staan.
Probleem was dat aan- en afvoerblad niet vlak waren (hol, met afwijkingen van 0.2 - 0.3 mm). Dat is heel lastig bij het haaks afstellen van de schaafgeleider. Verder bleek het aanvoerblad niet evenwijdig aan het afvoerblad te blijven bij verandering van de schaafdiepte. Er kan veel te veel ingesteld worden aan dat machien. Zelfs de schaafmessen behielden hun instelling niet !!!
Als je er iets meer van wilt weten, ik heb in die tijd een rapport opgesteld en de volgende vlak-/vandikte banken vergeleken. Metabo ADH 1626, Elektra Beckum HC 260M en de Kity 1637.
De laatste bleek de stabielste van het stel. Uiteindelijk een Kity 638 gekocht in 1997 gekocht en ik werk er tot nu toe met veel plezier mee. Het is een stevige machine met niet teveel instellingen.
Dat rapport heb ik in elk geval nog op papier, misschien ook nog wel digitaal. Anders kan ik het wel scannen voor je. Er zit ook een dagboek met mijn ellende bij. Zeer leerzaam. Na het lezen daarvan weet je in elk geval zeker dat je geen Metabo wilt. Metabo is mooi voor handmachines maar zeker niet voor stationaire.


De Elektra Beckum HC 260M wordt nu gemaakt onder naam van Metabo. Ik hoor over EB betere verhalen dan Metabo stationair, maar aangezien EB nu dus Metabo is neem ik aan dat Metabo ook beter is geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.