Kleine vlak / vandiktebank

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb zelf al jaren een DW733. Nog gekocht met guldens. Ik ben er op zich heel tevreden mee. Nauwkeurigheid is goed.Doorvoerhoogte en breedte is meer dan voldoende. De maximale spaanafname per doorvoer is natuurlijk minder dan met de grotere stationaire apparaten. Mede door de compakte bouw van de motorunit, waardoor de aandrijfrollen een kleinere diameter hebben. De maximale spaanafname hangt natuurlijk ook af van het soort hout. Gewoon een kwestie van een keer extra doorvoeren. Een voordeel van een draagbare vandiktebank is dat je zelf een voor jouw geschikte werkhoogte kan bepalen. Stationaire banken zijn toch vaak vrij laag. Ook de het uit en inbouwen van de messen gaat snel en makkelijk met het bijgeleverde magnetische hulpstuk. In de VS bestaat ook een model met 3 messen en twee doorvoersnelheden. Of dit ook voor Europa geleverd wordt weet ik niet.

Ed
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Gisteren nieuwe schaafbeitels in mijn HBM vlak/vandiktebankje gedaan. Ik ben elke keer wee verrast over het volmaakt gladde oppervlak dat de machine geeft. Het hout glimt als een spiegel, het lijkt wel gepolijst.

Ik blijf erbij dat deze machine, of het nu een Einhell, Kinzo, Woodstar, Güde of een HBM is, de beste keuze is voor iemand met een beperkt budget. Voor minder dan 300 euro heb je echt een machine dat goed werk leverd. Voordat ik hem kocht heb ik heel internet afgezocht naar een schaafmachine, die goedkoop is en een ruime capaceit is, dat is al twee jaar geleden, en ik ben nog steeds geen concurent tegengekomen.Kwalitatief betere 2e hands banken zijn meestal nog duurder.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Volgens mij kan je het beste meteen de messen van die kleine HBM, Gude woodstar en whatever vervangen. Hij wordt tegenwoordig namelijk geleverd met HSS messen. Ik zou zeggen als het om schaven van hardere soorten dan vuren gaat, gelijk vervangen door HM messen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Nou nog eentje dan die comapct is, alleen is de vrag of je die ook met 220v kan krijgen hier in NL:
Jet JJP-10BTOS, 10" Jointer / Planer Combo w/ Stand

Ik ben bang van niet dus dan telt hij eigenlijk niet mee in dit lijstje...
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
zuma zei:
Nou nog eentje dan die comapct is, alleen is de vrag of je die ook met 220v kan krijgen hier in NL:
Jet JJP-10BTOS, 10" Jointer / Planer Combo w/ Stand

Ik ben bang van niet dus dan telt hij eigenlijk niet mee in dit lijstje...


kijk eens op de website van VDH BV in Utrecht
als je er op komt want mij lukt het niet meer :?:

http://www.vdhbv.nl/
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Nee hij is daar niet verkrijgbaar, ook niet via de belgische importeur. Vandaar ook mijn opmerking dat hij wellicht niet met 220-230V en Euro stekker verkrijgbaar is.
 

boomwerk

Nieuw lid
21 mei 2009
4
0
www.boom-werk.nl
Ik heb zelf enige tijd geleden via Marktplaats een mooie combinatie machine aangeschaft en was net als jij op zoek naar een compacte vlak - van dikte bank voor in een garage. MIjn werkplaats is ook niet echt ruim. Via marktplaats ben ik uitgekomen op een 220 volt Kity combi machine. is al enkele tientallen jaren oud maar werkt enorm precies en fijn. De van diktebank kan enorm veel hout verwerken en ik heb nog geen betere gezien op 220 volt !!

Deze machines zijn wel wat duurder dan de gangbare aanbiedingen, maar je hebt dan ook een kwaliteit machine, niks zo erg als geld uitgeven aan iets dat meteen vanaf het begin niet doet wat jij voor ogen hebt.

Dus kijk ook eens naar KITY op marktplaats.

Mijn combi heeft naast vlak van dikte meteen ook pennegatboor, freesbank, en cirkelzaag.
Alles aangedreven d.m.v. multiriemen en werkt d.m.v. 1 stationaire sterke 220 elektromotor.

Succes ermee.

Wil je echt een goedkopere vandikte bank kun je ook bij baptist.nl kijken daar verkopen ze een JET vandiktebankje voor niet al te veel geld.....maar kwaliteit ? da's een vraagteken voor mij.

grtn wouter ;)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Iemand ervaring met de Metabo Magnum ADH 1626 W? Wordt niet meer gemaakt door Metabo, is een ouder model maar soms nog 2e hands te verkrijgen.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
zuma zei:
Iemand ervaring met de Metabo Magnum ADH 1626 W? Wordt niet meer gemaakt door Metabo, is een ouder model maar soms nog 2e hands te verkrijgen.
Ja, daar kan ik je wel wat over vertellen. Ik heb er bijna een hartverzakking van gekregen!!!
Houtbewerking was opeens geen hobby meer van me maar een nachtmerrie.
Ik kocht het ding in de zomer van 1996. Binnen een maand had ik al de derde machine staan.
Probleem was dat aan- en afvoerblad niet vlak waren (hol, met afwijkingen van 0.2 - 0.3 mm). Dat is heel lastig bij het haaks afstellen van de schaafgeleider. Verder bleek het aanvoerblad niet evenwijdig aan het afvoerblad te blijven bij verandering van de schaafdiepte. Er kan veel te veel ingesteld worden aan dat machien. Zelfs de schaafmessen behielden hun instelling niet !!!
Als je er iets meer van wilt weten, ik heb in die tijd een rapport opgesteld en de volgende vlak-/vandikte banken vergeleken. Metabo ADH 1626, Elektra Beckum HC 260M en de Kity 1637.
De laatste bleek de stabielste van het stel. Uiteindelijk een Kity 638 gekocht in 1997 gekocht en ik werk er tot nu toe met veel plezier mee. Het is een stevige machine met niet teveel instellingen.
Dat rapport heb ik in elk geval nog op papier, misschien ook nog wel digitaal. Anders kan ik het wel scannen voor je. Er zit ook een dagboek met mijn ellende bij. Zeer leerzaam. Na het lezen daarvan weet je in elk geval zeker dat je geen Metabo wilt. Metabo is mooi voor handmachines maar zeker niet voor stationaire.
 

wim

Nieuw lid
9 jun 2009
3
0
hoi ik ben nogal een fan van Tendotools je moet maar eens gaan kijken op hun website http://www.tendotools.com en het is ook nog eens betaalbaar en van goede kwaliteit daar vind je zeker een vlak en vandikte naar je budget
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
De Tendotools Vlak- en vandiktebank (DOUBLE TT204) is exact dezelfde als die van Woodstar, Gude, Buitelaar en andere merken die dit chinese machientje voeren. Misschien leuk als instap maar niet wat ik zoek qua kwaliteit (Festool gewend)....
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Schop! In mijn nimmer aflatende zoektocht naar een compacte goed presterende valk vandikte bank ben ik op de oude DeWalt DW50 machines gestuit. Ze zien er degelijk uit. Komen uit de jaren 80 en hebben weinig tot geen plaatstaal, allemaal gegoten alu onderdelen. Iemand ervaringen?
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
op marktplats worden regelmatig vlakbankjes van het merk inca aangeboden. Dat is oude maarzeer goede zwitserse precisie. Soms komen ze ook langs met een vandikte hulpstuk. Dat ziet er raar uit maar het schijnt goed te werken. Verderheb ik zelf goede ervaring met electra beckum (nu metabo). Overigens kun je met een goede cirkelzaag en een vlakbank ook prima uit de voeten!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Yup die inca machientjes op MP heb ik ook regelmatig voorbij zien schuiven maar meestal zijn dat van die combi-alles op een motor- dingen (cirkelzaag, vlak van dikte etc.). De stand-alone vlak vandikte inca bankjes gaan hard voorbij en zijn toch meestal al weer minstens 10 jaar oud. Ik zit dan ook in dubio of ik zo'n oud beestje moet aanschaffen ivm verkrijgbaarheid reserve onderdelen. Het mooie van die stand-alone inca's is wel dat ze drie messen in het blok hebben zitten voor een mooi resultaat en rustigere loop (minder RPM's).

Inmidddels heb ik nog een compacte engelse machine gevonden met gietijzeren bladen. De zg. Record Power PT260, weegt 80 kg...
http://www.recordpower.co.uk/index.php? ... L%20KIT%29

Een ander optie waar is nog steeds aan zit te denken is een Scheppach HMS 2600 en de plastic tandwielen uiteraard vervangen voor stalen. Maar ik weet niet of ik deze makkelijk ver genoeg uit elkaar kan krijgen om 'm 2 trappen op te krijgen (bijvoorbeeld makkelijk de bladen demonteren en een stuk van de voet eronderuit). Het demonteren van een HMC 2600 zodanig dat je 'm de trap op kan krijgen lijkt mij al helemaal onmogelijk.

Je moet toch naar een pakketje kunnen krijgen vergelijkbaar met een zware wasmachine (bijvoorbeeld een Miele) om enigszins fatsoenlijk de trap op te komen. :roll:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.