Kleine vlak / vandiktebank

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

Binnen kort wordt na veel 5en en 6en bij ons de schuur geisoleerd waar ik dan mn kleine werkplaatsje van mag maken. Buiten mn toekomstige houtdraaibank (holzstar db 900) en het nodige handgereedschap om zou ik er graag een kleine vlak / vandiktebank willen neerzetten (het is maar een klein schuurtje dus ik kan hellaas geen grote robland combi er neer zetten)

daarom zat ik tedenken aan een klein tafel vlak / vandikte bankje

ik heb er al een aantal gezien alleen heb ik er totaal geen verstand van en zou ik er dus graag wat advies over willen ect
wat is jullie bekent over de volgende merken?

Gude:
http://www.hermanbuitelaar.nl/Produ...de GADH204 compacte Vlak-en vandiktebank.aspx

HBM
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=3647

Naamloos?
http://www.marktplaats.nl/index.php...-schaaf-vlak-en-vandiktebank.html?img=1#photo

Heb je tips of andere aanbevelingen dan hoor ik het graag

Bvd,
Woody - Gert-Jan
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Als enige tip kan ik je geven:
Koop deze niet:http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=3647

ik heb hier ervaring mee en ik vind het een waardeloos apparaat.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
hallo Peter & Annette

buitelaar valt dus zowiezo af aan jullie reacties te lezen,

die machiene van inca is inderdaat een mooie machiene maar helaas wel 380 volt waar ik niet over beschik in mn kleine schuurtje:(

Toch bedankt

de vlak / vandikte bank is iets wat me er wel handig bij lijkt aangezien ik anders altijd naar een ander toe moet als ik iets wil maken (toch een stukjezelfstandigheid wat ik best zou willen hebben)

misschien moet ik anders maar doorsparen voor een wat duurdere / kwalitatief grotere

heb al is eerder op een holzstar ADH 260 zitten kijken of 2 losse machienes van het zelfde merk,

tips en aanbevelingen blijven welkom,
Woody / Gert-Jan
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Marktplaats, en rustig afwachten. Er komt gegarandeerd een keer iets voorbij. Zo heb ik een Electra Beckum HC260 op de kop getikt. Geen super machine, maar geeft wel bruikbare resultaten als je niet al te grote werkstukken hebt.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
bedankt peter voor de link die zal ik is zeker in de gaten gaan houden

en seek: ik snap wat je bedoeld maar als ik professioneel topresultaat zou willen begon ik niet in het fietsen schuurtje van ons pap :mrgreen: (en voor dat ik professioneel resultaat kan leveren heb ik nog n studie af te ronden en een hele hoop te leren:) )


Woody Gert-Jan
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Hoi Woody,

Ik heb een HBM 8" jointer/planner. (ik meen de hbm 200, staat niet op de site)
Van Herman Buitelaar dus. Ik heb er ook een zien staan bij Baptist, die er -op het naamplaatje- volledig hetzelfde uitziet.

Tja, alle waar naar zijn geld.
Er is prima mee te vlakken en diktebanken.
De vandikte staat iets schuinig, dus dat moet ik nog een keer afstellen.
(0,5 a 1 mm over de volle breedte) Helaas nog geen tijd voor gehad, dus ik weet niet of het makkelijk kan.

De fence (sorry: te veel fine woodworking gelezen, wat is het nederlandse woord ook al weer?)
is niet erg zuiver uit zichzelf. Met zorgvuldig opzetten en een haakse hoek is het prima te doen.

Groot voordeel voor mij is dat ik hem alleen kan verschouwen. En omdat ik hem toch maar 1 a 4 keer per jaar gebruik niet erg dat ie uit de weg staat.

Ik heb er hardhout mee afgeschaafd
(viewtopic.php?f=1&t=190&st=0&sk=t&sd=a&start=10 voor foto's)
en dat ging prima, één stukje wat tearout gekregen. (te snel te grote diepte ingesteld, en het is hardhout)

Dus om nou voorbaat Buitelaar af te schrijven vind ik te kort door de bocht gaan.
Het is een kwestie van budget,
als dat heel groot was had ik een enorme schuur/werkplaats met grote prof. machines.
Maar binnen de beperkingen vind ik het een aardige machine.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Nog een ander punt om aan te denken is afzuiging.
Een vandiktebank/schaafbank produceert veel houtsnippers.

De HBM bank heeft een opvang/afzuighulpstuk waarop een afzuigslang aangesloten kan worden.
Mijn stofzuiger heeft onvoldoende vermogen en/of capaciteit om alles weg te zuigen. Bij het schaven is dat niet zo erg: de spaanders vallen naar beneden en komen niet in de weg van het werkstuk.
Bij het vandiktebanken is het wel erg, De afzuiging gebeurt dan namelijk naar boventoe. Omdat niet alles weggezogen wordt, blijft er een deel bij de messen liggen en op het werkstuk. Gevolg is dat de rollen volkomen met houtsnippers.

Ik vermoed dat dit probleem bij alle vandiktebanken aanwezig is indien de schaafmessen boven het werkstuk aanwezig zijn. Een goede (sterke) afzuiging is dan een noodzaak.

Uiteraard is stofafzuiging altijd een noodzaak ivm de gezondheid (en de rommel), maar in dit geval is het ook nog een noodzaak ivm het werkstuk.

Sterkte met de keus.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik gebruik al twee jaar de machine van Buitelaar, het oude model, die ze nu inmiddels niet meer verkopen, en ik ben er zeer tevreden mee. Het is inderdaad een kwestie van budget. Als je domweg geen geld hebt voor een machine van € 1000, dan koop je er eentje die goedkoper is. Als ik eerst had moeten sparen voor een Hammer a3-31, dan had ik nooit dat niveau bereikt en die werkstukken kunnen maken die ik nu maak.

De nauwkeurigheid van de HBM machine laat inderdaad te wensen over. Voor exact haakse hoeken en een gelijkmatige dikte van de planken zijn er betere machines.

De HBM machine is stil, krachtig en schaaft met scherpe messen echt verbazend netjes. Verder schaaf ik er altijd mee zonder afzuiging. Een bak onder de krullenuitlaat is voldoende. Bij vandikteschaven worden de krullen keurig netjes naar boven afgevoerd door de messen. Als je klaar bent met schaven, schuif je de krullen in de bak en je bent klaar. Ik vind het een prachtige machine voor zijn prijs. Ik heb toendertijd alles, maar dan ook alles afgezocht, en de HBM was de enige machine in zijn prijsklasse met die kapaciteiten. Ik ben er erg tevreden over.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
hmm de meningen zijn nogal verdeeld zo te horen xD

weetje als ik een machiene koop weet ik dat ik niet voor n dubbeltje op de eerste rang kan of ga zitten. Dus als ik een machiene van n paar honderd euro koop zijn mijn verwachtingen daar ook naar.

net als Koffiedrinker heb ik hem maar enkele keren nodig (af n toe een paar balkjes vlakken en op dikte brengen en dit alles ook niet op dagelijkse basis (paar keer in de maand verwacht ik)

koffiedrinker en woordworker: hoe zijn jullie ervaringen met buitelaar verder? service garantie ect ?

Bvd,
Woody- Gert-Jan

P.S. (ik verwacht dat ik er voornamelijk wat eiken , beuken en maranti mee zal gaan schaven en vlakken )
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Hoi Woody,

Ik heb het over Herman Buitelaar, de winkel in het centrum van Gouda
Deze heeft geloof ik wel een relatie met buitelaar in Waddinxveen, maar dat weet ik niet precies.

Helaas/gelukkig heb ik een keer de service van Buitelaar moeten uittesten (met een bovenfrees van Festool) (! ja Festool)
Prima, keurig, netjes, zorgvuldige service. Daar is niets mis mee.
Ik neem aan dat dit niet anders zal zijn voor niet-Festool spullen.

Succes met je keuze!

Koffiedrinker.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De service van Buitelaar te Gouda toen ik de machine kocht was belabberd, Ik moest de machine toen ik hem kocht echt 2 dagen daarna hebben. Dat kon alleen via rembours. Buitelaar beloofde dat de machine de volgende dag er was, maar dat ging dus niet. Uiteindelijk heb ik er 30 euro extra voor betaald om hem op tijd te kunnen hebben, maar had ik hem alsnog te laat.

De naservice ivm de garantie toen ik een probleem had met de machine was daarentegen weer erg goed.`Nabestellingen worden ook snel afgewerkt.
 

sander

Actieve deelnemer
28 apr 2009
29
0
ik heb al een aantal jaren een JET JPT-310 - Vlak- en vandiktebank
ben er erg tevreden over. heb in der tijd ook naar een machine van herman buitelaar gekeken maar vond de JET er net even iets robuuster uit zien.
heb wel een afzuiginstallatie van Herman, de HBM 100 profi die werk uitstekend op de vlak vandikte bank.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Tja met een Jet zit je toch meer op Scheppach niveau, waar al een stuk minder mis mee is qua exactheid dan een HBM. HBM is opzich prima voor die zaken die wat minder exact hoeven of totaal geen eaxctheid behoeven zoals bijv een normale goede afzuig installatie.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo Sander & Zuma,

de JET JPT-310 - Vlak- en vandiktebank is inderdaat een schitterende machiene alleen is met zijn € 1.870.- toch een heel eind buiten mijn buget. ( http://www.vdhbv.nl/Html/Producten/vdhb ... 13662.html )

Plus neemt hij erg veel ruimte in in het hobby schuurtje, ( inwendige maten : 3M bij 2,5 M) en aangezien de fietsen er ook nog in moeten kunnen :roll: , zoals ik al eerder zij als ik de ruimte had spaarde ik wel door voor een robland combinatiemachiene.

Bvd,
Woody - Gert-Jan
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
B este Zuma, die Woodstar waar je het over hebt, is exact dezelfde machine waar de starter van dit topic zijn vragen over stelde, alleen heeft hij het over de HBM gekleurde machine.

Ik ben het trouwens met je eens dat er tegenwoordig weinig of geen kleine vlak en vandiktebankjes meer worden gemaakt die van echt goede kwaliteit zijn. Ze zijn of groot, of slecht.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ze lijken idd erg oplekaar maar zijn niet exact hetzelfde. Nu weet ik dat de HBM machines vaak chinese kopieen zijn van kwalitatiever bekende merken. Nu ga ik niet beweren dat de woodstar dan het orgineel is want je weet het nooit met die chinesen... Hij kost overigens wel het dubbele van die HBM machine....

Oh en we vergeten de Kity nog, die maken nog wel zo'n compact model....
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Nog een compactmodel aangetroffen eentje van De Walt de D27300. is uiteraard ook niet super kwaliteit maar wellicht wel beter te pruimen als die Chinese modellen. Maar zoals altijd ligt goed werk meestal niet aan de machine maar aan de hand die 'm bedient.

Bedieningsgemak en accutaresse van een machine maakt het leven uiteraard wel makkelijker...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.