Hout spleetjes te dichten?

borgqueenx

Nieuw lid
6 jul 2012
21
0
Voor degene die ook mijn andere onderwerp hebben gelezen:
http://woodworking.nl/showthread.php?5664-Het-beste-een-gat-te-zagen&p=50788#post50788
En voordegene die geen zin hebben om te lezen, het was mijn bedoeling een paar gaten te zagen in hout, in een kast met elektronica ein.

Nou ik heb de gaten erin zitten, alleen is het ene gat helaas rond geworden in plaats van vierkant... Dat heb ik met tape voorlopig afgeplakt en ga ik een aluminium frame voor bestellen.
Verder was het andere gat voor de bovenkant wel redelijk goed maar moest toch nog wat bijgevijld worden.
Resultaat is dat de ventilator nu goed in het gat past maar er wel wat kiertjes over zijn waar lucht en stof doorheen kan.
Zelfde verhaal aan de voorkant van de kast.
Foto:http://d.pr/i/4wqR
Daar op de foto zie je aan de voorkant van de kast een stuk glas, een lens.
Helaas was dat gat ook niet perfect, en aan de linkerkant ervan zit een kiertje van 1 - 2mm dik en wel 3cm ofzo lang.
Dus nu heb ik aan de bovenkant door het vijlen wat spleten zitten en daar aan de linkerkant van het glas kieren zitten waar lucht en stof doorheen kan...

Mijn vraag...Hoe kan ik dit dichten en het liefst op een mooi afgewerkte manier zodat het er niet gruwlelijk uit gaat zien?
Het moet dus beetje zelfde kleur zijn als het hout(wat voor soort het is geen idee), en vooral makkelijk in mini kiertjes aan te brengen zijn van 1mm dun maar wel 1.5cm dik. Al hoewel het van mij part maar een halve cm erin zit, zolang het aan de buitenkant er maar mooi uit ziet en dus stof en lucht weg houd voor het grootste gedeelte.


Bedankt!
 
Laatst bewerkt:

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
is het gemaakte shit , gebruik je kit en is het te ruim gebruik je schuim .

met een kit randje , als je weet hoe je kit netjes afwerkt.
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Ik zou in dit geval de onderdelen die in de gaten moeten er even weer uitbouwen en de plaatsen waar teveel ruimte is opvullen met kneedbaar hout, zeker 48 uur laten uitharden en dan op maat schuren met korrel 180 of iets fijner. Schuren is veel preciezer dan vijlen. Kneedbaar hout is in diverse houtsoorten en dus ook kleuren verkrijgbaar bij schilderwinkels of bouwmarkten.
Zo te zien is het naaldhout waar het plaatmateriaal van is gemaakt, een beetje tussen vuren en grenen in.
Bij afmonteren van de onderdelen zou ik aan de binnenrand een dun kitrandje aanbrengen om valse lucht uit te sluiten. Al is dat voor ventilatie geen harde noodzaak.
Ik ben naast houtbewerker ook elektronicaman en heb in de afgelopen 40-45 jaar menig kastje gebouwd voor mijn bouwwerken, dus een beetje ervaren op dat gebied.
Succes,Hemmo
 

borgqueenx

Nieuw lid
6 jul 2012
21
0
Het is niet alleen voor de lucht maar dus ook preventie om stof te voorkomen, wat zeer belangrijk is bij laser projectors(wat het word en is).
Hier een foto van een paar grote stukken die goed en mooi opgevuld moeten worden:
http://d.pr/i/PyMF
En hier de mini spleetjes:
http://d.pr/i/G4IR
 

Hemmo van der Zaan

Actieve deelnemer
28 feb 2012
47
0
Is het doel alleen koelen?
Dan zul je toch een luchtstroom in stand moeten houden. En die lucht bevat stof. Altijd een probleem bij geforceerde koeling. Het stof zul je toch regelmatig moeten verwijderen zoals bij microprocessors in computers en in beamers (lampen met zeer hoog vermogen). Ook in de inmiddels antieke projectie tv's, die ik veelvuldig heb onderhouden en gerepareerd was stof altijd probleem nr. 1. Evenals zware eindversterkers, die door slechte koeling (door stof) zelf de eindtorren los solderen.
Waneer je volledig stofvrij wilt koelen is vloeistofkoeling de enige manier.
Alleen lucht wegzuigen geeft onderdruk met weer andere mogelijke problemen. In elk geval niet de gewenste koeling bij onderdruk. Lucht rondpompen is de simpelste manier en laat het minste stof achter. Wel ventilatoren met dezelfde spcificaties gebruiken.
Overal is een oplossing voor, wat niet kan is nog nooit gebeurd !!
gr, Hemmo
 

borgqueenx

Nieuw lid
6 jul 2012
21
0
Is het doel alleen koelen?
Dan zul je toch een luchtstroom in stand moeten houden. En die lucht bevat stof. Altijd een probleem bij geforceerde koeling. Het stof zul je toch regelmatig moeten verwijderen zoals bij microprocessors in computers en in beamers (lampen met zeer hoog vermogen). Ook in de inmiddels antieke projectie tv's, die ik veelvuldig heb onderhouden en gerepareerd was stof altijd probleem nr. 1. Evenals zware eindversterkers, die door slechte koeling (door stof) zelf de eindtorren los solderen.
Waneer je volledig stofvrij wilt koelen is vloeistofkoeling de enige manier.
Alleen lucht wegzuigen geeft onderdruk met weer andere mogelijke problemen. In elk geval niet de gewenste koeling bij onderdruk. Lucht rondpompen is de simpelste manier en laat het minste stof achter. Wel ventilatoren met dezelfde spcificaties gebruiken.
Overal is een oplossing voor, wat niet kan is nog nooit gebeurd !!
gr, Hemmo
voor elke fan zit een stof filter. Stof is nooit 100% te voorkomen maar wel 99% :)

Is voor die dikke gaten zoals ik net liet zien in foto in mijn vorige post, ook kneedbaar hout te gebruiken?
Klinkt wel als een goede oplossing. Is dat ook in die kieren te smeren?
De ventilator hoeft niet perse meer los uit het hout.
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
't Dunne spleetje zou ik gewoon dichtkitten met siliconenkit
De grote openingen:
Zo te zien is de fan iets dikker dan het hout, m.a.w. steekt iets uit.
Ik zou dat op de volgende manier dicht maken:
4 dunne stukjes hout aan de rechte fan kanten op de ondergrond lijmen.
De kiertjes evt dichtkitten
De "grote" kieren, daar waar er stukken van de fan afgezaagd zijn, kunnen nu ook met kit gestopt worden.

fan.jpg

Je zal de schoonheidsprijs er niet mee winnen, maar aangezien het (zo te zien) aan de binnenkant zit, lijkt me dat geen bezwaar.

Suk6
Peter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.