Kleine vlak-/vandiktebank

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Is een HM1 ongeveer even groot als een HM2 (voor de leek lijken ze op elkaar)?
En kan dat onderstel er van af gehaald worden?
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Beste,

Ik heb inmiddels een van dikte bank (HBM200) en een lintzaag van HBM350.
Ik had in eerste instantie een lichtere van dikte bank daar gehaald, maar heb deze direct terug gebracht,(en geruild voor een zwaardere kwaliteit) omdat er een aandrijfrol ontbrak of niet mee draaide. Was ook met de verdere kwaliteit niet tevrede.

De HBM machines zijn over het algemeen kopieen (van kopieen). Mijn ervaring is, dat de machines redelijk werken, mits ze stabiel staan opgesteld en de aftstelling goed nagelopen is. Maar dat geld natuurlijk voor alle machines, maar met name voor deze (chinese) kopieen.

Ook hier geldt: het gebruikte plactic sneuvelt snel en maatschalen, bladen versus beitels moet je nog afstellen.

Als geld geen rol speelt, zou ik verder kijken dan HBM.

Succes met je keuze.

Baan
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Als gepensioneerde knutsel ik graag heb veel beukenhout dus kan daar veel mee doen.
In eerste instantie had ik de HBM 10 inch gekocht dat was dus een mislukking nu heb ik de HBM 250 waar ik tot op heden zeer tevreden over ben.
Uiteraard word er veel negatieve reacties over gegeven omdat dit een Chinees is maar ja als je maar een klein budget heb dat past de HBM daar zeker in.
Duurdere merken welke wellicht kwalitatief beter zijn daar betaal je ook 2 tot 3 x zoveel voor.
En wat schets mijn verbazing ook deze machines worden in veel gevallen in China geproduceerd en in duitsland geassambleerd zodat je denkt dat het een duitse machine is dus goed moet zijn.
Wat mij opvalt dat er heel veel Scheppach machines op Markplaats worden aangeboden waarom?
Ps ik heb geen aandelen bij HBM maar de service is goed.
Kijk maar eens op www.HBM-machines.com

Simon
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hoi Simon,

los van het feit dat de HMB 10" niet genoeg was voor je zwaardere en grote werkstukken, deed hij toch prima zijn werk?
Of had hij teveel gebreken ifv werking?
 

PBT

Actieve deelnemer
ik heb zelf een hm1 uit ergens laat 70 - begin 80 staan en werkt nog super! alleen een nieuw riempje nodig voor het freeshulpstuk en de sleutels voor het verwijderen van de boorkop maar dat is ook alles!
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
na het lezen van 5 topics over mensen die een vlak/vandiktebankje willen aanschaffen schop ik deze maar omhoog :)
Ik zit nu in een werkplaats waar een mooie combinatie machine staat.. Ik werk graag met massief hout, 2e hands planken, die ik een nieuw leven geef. www.artwooddesign.nl voor meer info over mijn werk.
Eerst maakte ik mijn werk met een elctrische schaaf en bandschuurmachine enigszins ' vlak'
Maar een vandiktebank doet dan natuurlijk wonderen in veel minder tijd.
Mijn huidige werkplaats wil ik verlaten door ruimtegebrek, dus ben me nu al aan het orienteren voor een eigen vandiktebankje (vlakken mag maar hoeft niet)

Vraag is nu: hoever kan je komen met de goedkope, nieuwe machines, zoals de HBM 8" die in aanschaf toch wel een heel aantrekkelijke prijs heeft :p
Ik ga er dan planken van ca 20 mm dik en 150 mm breed op dikte brengen.. 1 mm per keer eraf is ruim voldoende.. En dan panelen ervan lijmen, voor bijv een boekenkast van 30 cm diep.
ben zelf niet zo heel precies; ik zie het wel maar ik hanteer toch wel makkelijk een marge van 1 a 2 mm! Voor veel meubelmakers een crime, ik weet het, maar de meeste mensen zien dat gewoon niet. Waar details in het zicht komen ben ik natuurlijk minder makkelijk, maar daar besteed ik dan extra aandacht aan.

Ik wil echter wel een machine die betrouwbaar is. Dus wel constant dezelfde kwaliteit. En makkelijk in onderhoud, instelingen duidelijk en makkelijk etc. en geen fragiele onderdelen.

wat zouden jullie me aanraden? Een nieuwe machine zoals de hbm 8" of toch eerder een oudere, zoals een electra beckum of scheppach, die je veel op MP ziet?

Belangrijk is dat ik soms wel veel volume wil knallen, dus daar moet de machine mbt slijtage en betrouwbaarheid wel tegen bestand zijn.

Alvast bedankt en hopelijk is het een beetje duidelijk verhaal ;)
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik heb een paar maanden geleden een inca 132 gekocht voor 150 € met vandikte kap. ik moest er wel een tafel bij maken en het ding ontroesten maar een degelijker apparaat heb ik nog niet gezien (qua prijs formaat)
wat ik van een scheppach handelaar heb gehoord is dat onderdelen duur zijn, vaak zijn de doorvoer rollen versleten.
Als je volume wil knallen en het 2de hands mp ding gaat kapot dan zit je weer. koop dan een nieuwe met goede garantie.
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
Ik heb een paar maanden geleden een inca 132 gekocht voor 150 € met vandikte kap. ik moest er wel een tafel bij maken en het ding ontroesten maar een degelijker apparaat heb ik nog niet gezien (qua prijs formaat)
wat ik van een scheppach handelaar heb gehoord is dat onderdelen duur zijn, vaak zijn de doorvoer rollen versleten.
Als je volume wil knallen en het 2de hands mp ding gaat kapot dan zit je weer. koop dan een nieuwe met goede garantie.

Zeker een goed idee! Als ik een machine van 250 incl btw met 2 jaar garantie koop dan kan ik er bijna geen buil aan vallen (of hoe ze dat ook zeggen)

Maar geld garantie ook voor slijtage bij intensief gebruik? het zijn volgens mij geen profesionele machines, dus ga je ze zo wel gebruiken, zou dat garantie verhaal dan wel opgaan?
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Als je een electra beckum hc 260 neemt, kan je volgens mij de onderdelen van de metabo nemen (die zullen nog wel lang leverbaar zijn aangezien de machine nog gemaakt wordt), dat is volgens mij helemaal dezelfde machine. Denk dat in ieder geval de riempjes en tandwielen niet veranderd zijn. Ik heb deze machine zelf en ben er erg blij mee, heeft herbruikbare en wegwerpmessen, worden regelmatig aangeboden op marktplaats. Zelf heb ik er ook voor 250 euro kunnen krijgen, voor dat geld niets op aan te merken... ok weinig dan :)
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
zo houd je alleen de planken van het deurtje bij elkaar (en maakt de deur zwaarder zodat je na een winter buiten al een scheef deurtje hebt). De schoor moet gespiegeld worden in dit geval, zodat de neerwaartse krachten op het punt wat geen verbinding heeft ( lees scharnier) minder worden. dus van scharnier beneden naar boven hoek.
:)
 

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
zo houd je alleen de planken van het deurtje bij elkaar (en maakt de deur zwaarder zodat je na een winter buiten al een scheef deurtje hebt). De schoor moet gespiegeld worden in dit geval, zodat de neerwaartse krachten op het punt wat geen verbinding heeft ( lees scharnier) minder worden. dus van scharnier beneden naar boven hoek.
:)

goed om te weten :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.