Kleine vlak-/vandiktebank

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Ik ben op zoek naar een kleine vlak/vandikte-bank. Prijs is niet het belangrijkste in deze, ik heb simpelweg geen ruimte voor een grote machine. Het moet dus eentje zijn die op te bergen is op een legplank. Ik heb oa de Spero SP85, HBM 10/12 en de Gude GADH 254 gezien. Zijn dit redelijke machines? Formaat is me duidelijk, en ik vind het geen probleem als het iets meer tijd duurt dan met een grote machine. Maar ik wil wel een goed resultaat hebben.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ha,

Wat wil je er mee doen? Wil je er redelijke planken mee bewerken voor bijvoorbeeld meubels? Of ben je meer van plan om heel klein en fijn werk te gaan maken zoals modelbouw etc?

Groeten
Thom
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
er is goed mee te werken mits je de mazzel heb dat je er 1 koop die goed afgesteld is (gebeurt niet vaak). Je kan ze ook zelf afstellen via de
onderkant daar zit een ketting die je los kan halen en dan zitten er aan de bovenkant 4 schroeven om hem af te stellen.
Zelf zou ik toch eerder voor een oude kleine kity of inca gaan als je die kan vinden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Ik heb zelf de Spero. Ben daar redelijk tevreden over; maar ik denk niet dat je deze (gezien de prijs) kunt vergelijken met de pro's.
Het enige nadeel is dat de afstelling niet helemaal nauwkeurig is (de lineaal zit een mm ofzo verschoven tov de aanslag), maar als je die afwijking eenmaal weet is er ook zuiver mee te werken; de afwijking is over het hele bereik hetzelfde.
Maar het is helemaal hoe vaak je hem wilt gebruiken. Is het om af en toe iets te schaven, is een machine uit deze klasse zeker een goede koop, als hij dagelijks een paar uur staat te draaien zou ik voor een duurdere machine gaan.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ben benieuwd wat het geworden is, want ik zit zelf ook naar een dergelijke machiene te kijken.
De eerder genoemde gude lijkt qua prijs to good to be troe :)
Zal google eens aanslingeren om eventuele testen op te snorren.

Grt wupsie
 

Swart

Nieuw lid
24 aug 2012
15
0
Ook ik ben op zoek naar een kleine vlak/vandiktebankje. DeWalt heeft een leuke maar dat is net iets te gortig voor mij (1400 euro als ik me niet vergis). Nou zag die laatst op marktplaats de Mafell AD160, nooit van gehoord, niet te vinden op Mafell zijn site.. Iemand ervaring mee??
Ik ga er voornamelijk kleine balkjes mee schaven (kleine meubeltjes en sieradendoosjes)..
Groeten Rian
 

Swart

Nieuw lid
24 aug 2012
15
0
@LMM : "Iemand ervaring mee??" En inderdaad, als je op www.mafell.de aan het zoeken bent is ie niet te vinden, maar via google wel... Mijn excuses.
Maar dus niemand ervaring mee.. Das jammer, dan moet ik namelijk uitgaan van de info van de fabrikant (nooit zo'n voorstander van)...
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Geen idee of ik een zonde bega door in dit onderwerp te posten, maar een kleine vlak-/vandiktebank staat hoog op mijn verlanglijstje. De gude, woodstar, spero, kinzo en hbm machines lijken mij allemaal min of meer hetzelfde. Prijzen wisselen iets. Ik wil hem gaan gebruiken om hout te schaven voor kleinmeubelen; krukjes, kastjes, stoeltje, kistje, etc. In ieder geval geen grote kasten en tafels. Ruimte voor een groter model is er niet, ongeacht dat deze 2e hands niet veel duurder zijn.

Ga ik met een dergelijk model uit de weg kunnen? Kan ik hier bijvoorbeeld houten latten voor een rietveld stoel mee schaven? Wat kan ik ervan verwachten? Wat betreft precisie van dergelijke machines, tja helaas, dat verwacht ik er ook niet van. Ik heb verschillende budget apparaten (gehad) en leer met hun beperkingen werken.

Ik moet ergens beginnen en hoop met dit apparaat een aantal mooie werkstukken te kunnen maken, die ik weer kan verkopen, zodat ik uiteindelijk een robuuste machine kan aanschaffen, nadat ik de garage van mijn ouders heb uitgebouwd ;-)

Misschien heeft er iemand een dergelijke machine en wil zijn ervaringen/filmpje delen? Bvd.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Hoi, ik heb die mafell ad160. Mafell staat bekend als een goed merk (ala festool), maar voor meubelmaken heb ik m'n twijfels over deze vlak/vandiktebank. Ik heb hem 2de hands van marktplaats (wordt niet meer gemaakt nml). Mijn tafels staat niet coplanair (dus niet evenwijdige vlakken), ik denk dat in de loop van de tijd de tafel is vervormd en de tafels naar beneden buigen. Op zich geen probleem als dit bij te stellen was, maar beide tafels lijken niet in te stellen. Ik kan er toch redelijke rechte planken uit halen, en de beitels zijn nog te bestellen uit Duitsland. Hij lijkt heel erg op die van Einhell (blauw), maar ik vermoed van die Mafell wel iets robuuster is (en zeker een betere verkoop waarde). Ik heb er 90 euro voor betaald, heel veel meer vind ik het zeker niet waard. Met 17kg is ie wel lekker handzaam trouwens, ik neem hem wel eens mee in de auto om bij de ouders van m'n vriendin te vlakken, om het krediet van de buren te sparen :)
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
beste mbruijn,
Uw gedachten waren enkele jaren ook mijn gedachten dus op naar HBM en een kleine vlak en vandikte bank gekocht.
Echter al heel snel werden mijn werkstukken steeds groter dus die kleine machine draaide in elkaar.
Weer terug naar HBM waar ik een deel van mijn geld terug kreeg en direct een grotere gekocht HBM 250 hier over ben ik zeer tevreden en heb er al heel wat werkstukken mee gemaakt zoals grote tafels van beukenhout enzovoort.
Dus mijn advies als je een kleine machine koopt kan je er alleen maar kleine werkstukken mee maken.

Veel succes
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Simon, hoe zijn/waren je ervaringen met hbm machines, lees er heel wisselende verhalen over. Met welk model ben jij begonnen en deze is uiteindelijk dus gesneuveld?

Met een kleiner model machine schiet je volgens mij altijd te kort, totdat je het grootste model hebt en dan blijven er ook nog wel dingen te wensen over.
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
Een HM2 zonder accessoires is ongeveer 70*55*80cm (l*b*h). Met bijvoorbeeld de langgatboor eraan wordt de machine ongeveer 95 cm breed.

Het ding is wel redelijk zwaar. Met moeite en een extra paar handen de machine twee trappen op gekregen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.