advies gevraagd aanschaf kleine zaagtafel, stofzuiger, bandschuurmachine, draaibankje

cnjo

Nieuw lid
8 jul 2012
8
0
Na al verschillende berichten op dit forum gelezen te hebben kom ik er nog niet helemal uit welke machines ik zal aanschaffen.

1) de zaagtafel Axmister TS 200 lijkt me wel iets en las hier ook dat de tafel goed bevalt. Ik hoef echter geen btw te betalen dus is het voor mijn zonde om hem in engeland te bestellen (VAT = btw).
Maar waar ik benieuwd naar ben is of iemand tips heeft voor een vergelijkbare machine, ook in prijs, zeker niet duurder, liever goedkoper :D

2) stofzuiger wil ik zowel voor de zaagtafel als bandschuurmachine gebruiken, ik zat te denkn aan de AEG stofzuiger AP250ECP, iemand ervaringen mee?

3) ALs bandchuurmachine denk ik aan de Makita 9402, deze heeft twee toeren en kan in de langzame veel materiaal afnemen en dat heb ik nodig. Ik moet van tafel oppervlaktes veel weghalen. of is er nog een machine die sneller en meer afneemt?

4) Het draaibankje wl ik 2dehands kopen, zag dat daar veel van te koop staat. welke merk is degelijk?

Alvast zeer bedankt voor de tips!
 

cnjo

Nieuw lid
8 jul 2012
8
0
Vreemd, als ik als zelfstandige in het buitenland bestel, hoef ik geen btw te betalen.. In eigen land wel, maar dat kan ik dan terugtrekken via de btw-aangifte

Inderdaad, ik hoef dat ook niet. Maar dacht dat dit alleen in de eu-landen zo is, UK is natuurlijk ook lid, maar heeft geen euro. Voor de zekerheid zal ik ze eens mailen. Het lijkt me een goede zaagmachine, maar qua garantie en onderdelen is natuurlijk ook wel handiger als het in de buurt is.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het kiezen van machines is altijd moeilijk. Ik neig zelf altijd naar overcapaciteit, beter teveel mogelijkheden aan een machine dan te weinig. Wat verder belangrijk is , is om te weten hoe de machines gebruikt gaan worden. Staat de zaagtafel de hele dag te draaien of alleen zo nu en dan een plankje ?
 

cnjo

Nieuw lid
8 jul 2012
8
0
Het kiezen is inderdaad erg lastig, ben al een poos bezig met onderzoek, maar...........
Nu net weer een mooie compacte bosch gezien, GTS 10 J Neemt niet veel ruimte in en kan ook nog eens makkelijk mee op lokatie. Maar Axmister is weer wat stiller en heeft een mooie glijrail. enz enz.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Inderdaad, ik hoef dat ook niet. Maar dacht dat dit alleen in de eu-landen zo is, UK is natuurlijk ook lid, maar heeft geen euro. Voor de zekerheid zal ik ze eens mailen. Het lijkt me een goede zaagmachine, maar qua garantie en onderdelen is natuurlijk ook wel handiger als het in de buurt is.

Als je een geldig BTW nummer hebt hoef jij bij Axminster geen VAT te betalen. Moet je ze gewoon naar vragen.
 

cnjo

Nieuw lid
8 jul 2012
8
0
Na heel veel zoeken en vergelijken gaat het nu tussen toch weer een Festool set (Cs50 Eb of 2dehands) of heel veel geld uitsparen en een Axminster ts 200.
Ik ga hem gebruiken voor meubels maken en moet veel schulpen.
Zijn er mensen die beide machines hebben gebruikt en mijn kunnen adviseren?
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik heb zelf ook een hele tijd aan onderzoek besteed over welke zaagmachine ik zou kopen. Net als jij lag bij mij de nadruk in begin op zaagtafels. Te beginnen bij de relatief kleine zoals de Axminster. Snel stelde ik me echter voor dat ik dan een 2,5 meter lange plaat over een relatief klein oppervlak zou gaan duwen en allerlei steunen erbij zou moeten hebben om dit in de hand te houden en het zo ook veilig en nauwkeurig te kunnen doen. Al met al zag ik dat niet echt goedkomen. Dus overwoog ik al snel een kleine (tweedehands) formaatzaagtafel. Dat is dus bijvoorbeeld een Elektra Beckum PK200, 250, 255 of 300. Dan heb je ook een roltafel erbij nodig en dan kun je heel goed uit de voeten voor nauwkeurig werk. Maar voor zowel een kleine zaagtafel als een formaatzaagtafel geldt dat je veel ruimte nodig hebt: je moet een plaat van 2,5 meter voor de zaag kwijtkunnen, maar ook erachter, dus totaal minimaal 5 meter in de lengte, en ook al gauw 3 tot 5 meter in de breedte.
Die ruimte had ik niet, dus las ik hier over invalzagen met geleiders, en dat was voor mij de oplossing voor nauwkeurig platen zagen in beperkte ruimte. Zie ook het invalzagentopic dat als het goed is snel een update krijgt met testresultaten!
Voor schulpen is zo'n invalzaag minder geschikt, misschien kun je daarvoor beter een handcirkelzaag (met grotere zaagdiameter) erbij kopen die je onder een merkloze zaagtafel hangt.
Ik weet dat je nu vooral zaagtafels overweegt, maar misschien heb je toch wat aan mijn overwegingen.
 

cnjo

Nieuw lid
8 jul 2012
8
0
Roald,
Dank voor je antwoord.
Het is erg lastig wat te kiezen. Geen ruimte en een beperkt budget heeft uiteindelijk geleid tot de aanschaf van een tweedehands festool 70 BE. Ik zaag geen platen, maar vooral massief hout.
Het fijne is dat dit een 2200 watt zaag is en 70 mm hoog zaagt en ik hem altijd kan uitbeiden als ik meer ruimte/budget heb.
Nu de overige machines nog.
Denk dat die ook tweedehands worden op de schuurmachine na.
groet,
C
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.