Onorthodox met de Cirkelzaag.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ja, zo kan het ook, maar ik zie ook wel weer wat nadelen. De rail van betonplex neemt relatief veel zaagdiepte weg. Als je een keer verstek zaagt moet je je rail weer kantrechten, bij noesten ed loop je de kans dat de zaag van de rail af wil lopen (zoals bijtel ook al opmerkt). Als je een sponning wilt zagen die overal even diep moet zijn, dan moet je je werkstuk goed vlak ondersteunen; deze rail zal niet zo gemakkelijk het werkstuk volgen als dat iets doorhangt, in vergelijking met een alu rail. Ik weet niet of je anti slip onder je rail hebt, maar omdat je je zaag tegen de rail moet duwen, ontkom je er haast niet aan elke keer de rail aan het werkstuk te klemmen. En mijn zaag (durf het merk haast niet meer te noemen ;) ) heeft zo'n groene plastic splinterbescherming om het werkstuk aan de rechterzijde van de zaag ook een beetje fatsoenlijk te houden, als dat nodig is.
Dus ik denk dat je met je houten rail prima uit de voeten kunt, maar dat het niet direct een veel betere oplossing is als de gebruikte alu rails bij de invalzagen.
Wat natuurlijk onbelicht is, is je voorkeur voor het gereedschap waar je graag mee werkt, waar je hand als vanzelf om heen valt, wat als een verlengstuk van je arm voelt, wat je gewoon mooi vind en wat je extra plezier in je werkt geeft. Kijk als dat het geval is, en dat is bij veel van ons zo denk ik, dan bestaan er nauwelijks nadelen, dan geniet je gewoon ;).

jaap
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Klopt helemaal Jaap, over dat verstekzagen met een houten geleiderail. Ik loste dat altijd op door eerst een cm van de afgestreepte lijn te zagen met de houten geleiderail en daarna met behulp van de parralel geleider het verstek te zagen.
 

kodama

Actieve deelnemer
Je noemt verder een nauwkeurige instelling van 90 en 45 graden, dit is neem ik aan cynisch bedoeld? Die foto laat nou niet echt een fijn instelbare schaalverdeling zien...

bij noesten ed loop je de kans dat de zaag van de rail af wil lopen (zoals bijtel ook al opmerkt)

Wat natuurlijk onbelicht is, is je voorkeur voor het gereedschap waar je graag mee werkt, waar je hand als vanzelf om heen valt, wat als een verlengstuk van je arm voelt, wat je gewoon mooi vind en wat je extra plezier in je werkt geeft. Kijk als dat het geval is, en dat is bij veel van ons zo denk ik, dan bestaan er nauwelijks nadelen, dan geniet je gewoon

Helemaal niet cynisch. Op de foto kan je zien dat er enkele stelschroeven zijn waarbij je de hoek van 90 en 45 graden kan afstellen. Dit is nodig omdat je ook het motorhuis en dus de zaag ook kan afstellen tov de basis.

De zaag loopt nooit van de rail en je hoeft amper enige kracht uit te oefenen om deze op zijn plaats te houden. Zaagdiepte ja daar verlies je 8mm.

Ik probeer ook niemand te overtuigen dat dit systeem superieur is, het is enkel ter toelichting, en wat mij het meeste ligt zoals Jaap zo mooi verwoord.
De essentie van het onderwerp was om een systeem/werkwijze toe te lichten waarbij best wel wat vaardigheid komt kijken om het toe te passen maar waardoor je zelf ook veelzijdiger wordt omdat je met beperkte middelen een goed resultaat weet te bekomen. Het systeem en de toestellen die ik gebruik zijn gerelateerd aan het specifieke werk dat ik ermee doe en daarin blinken ze uit voor de bewerkingen die voor mij belangrijk zijn. 95% van de tijd gebruik ik zelfs geen rail. Zoals ik al aanhaalde zaag ik er vooral verbindingen mee voor timmerwerk. Dat is veel afkortwerk of een langsgeleider gebruiken of nauwkeurig uit de hand werken etc.
Met deze zaag kan ik een snede ineens perfect zagen zonder dat je het kopshout hoeft bij te schaven, dus zonder enig spoor van de tanden. Er komt nog altijd veel handwerk met handgereedschap bij te pas maar het maakt alles wat sneller in veel gevallen. Ja dat kan met andere toestellen uiteraard ook maar als je alle kenmerken bijeen neemt werkt deze manier gewoon geweldig voor wat ik ermee moet doen.

Met een invalcirkelzaag moet je invallen en voor het soort bewerkingen dat ik doe werkt dat gewoon niet, het is onhandig en niet veelzijdig genoeg. Uit de keuze klassieke cirkelzagen is het getoonde model één van hoge kwaliteit. Licht, krachtig en gemaakt met hoogwaardige componenten niet vanzelfsprekend om zoiets te vinden. 3,8kg! Als je daar dagen aan een stuk mee werkt speelt dat echt een grote rol.
Als er morgen een dergelijke hoogwaardige machine voor de Europese markt wordt gemaakt twijfel ik geen seconde. Spijtig genoeg bestaat ze niet.

Ik spreek me niet uit over beter of best. Het is eerder een vraag over de manier van werken, welke manier van werken kies je en waarom? Welk zijn de beslissingen waardoor je je laat leiden? Al die antwoorden mag je voor jezelf invullen en eventueel delen als je wil.

Ik vond Bjorn zijn bijdrage wel erg interessant. Vooral de anekdote over zijn leermeester en zijn werkwijze.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb het gevoel dat er onvoldoende het onderscheid wordt gemaakt tussen plaatbewerking (gelamineerde plaat en dergelijke) voor interieur, keukenbouw en aanverwante, en het verwerken van massief hout. Plaat laat geen fouten of afwijkingen toe. De minste beschadiging of onnauwkeurigheid is zichtbaar en moeilijk of niet te corrigeren. Even de schaaf nemen om een verbinding bij te werken gaat niet. Massief hout is in dat opzicht veel toleranter. Daar kan kan je nadien nog corrigeren. Een beetje uitsplinteren van een zaagsnede hoeft het werkstuk niet noodzakelijk te verknoeien. Maar ik denk dat deze topic vooral moet aanzetten tot creativiteit in het gebruik van machines. De machinefabrikanten bieden voor alle problemen een (dure) oplossing, terwijl die vaak met eenvoudige hulpmiddelen en een beetje creativiteit zelf te maken zijn. Een rem is op de creativiteit voor professionelen is wel vaak de regels voor arbeidsveiligheid. Alles moet een keurmerk dragen, anders mag het niet gebruikt worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.