Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24
  1. #1

    Onorthodox met de Cirkelzaag.

    Eerst over de nauwkeurigheid van een geleidings rail.
    Een aluminum rail heeft aan de kant waar je snijd een rubberen vel en als je de rand hiervan met je lijn gelijk legt zou je theoretisch perfect op de lijn moeten zagen. Ik heb verschillende invalzagen gebruikt in het verleden en kom altijd tot de vaststelling dat dit enkel bij nieuwe zagen het geval is vermits deze rubberen rand onderhevig is aan slijtage waardoor je na verloop van tijd de afwijking met je blote oog inschat met minder bevredigende resultaten tot gevolg.
    Daarom maak ik mijn geleiderails zelf zoals te zien op de foto. Snel en goedkoop gefabriceerd.

    photo 2.jpg

    Je laat de aanslag zijde lang en kort deze dan af voor het eerste gebruik. De aanslagzijde is exact waar je snijd. Verslijt deze of geraakt hij beschadigd dan schuif je het geleidende stuk enkele mm op. Als je wenst breng je onderaan dunne rubber aan of zo'n antislip matje en dan kan je hem vaak zonder klemmen gebruiken.

    Deze rail gebruik ik ook als ik met een gewone zaag wil invallen.
    Als volgt:
    je kijkt nauwkeurig waar je de snede wil starten.
    je heft de zaag op maar laat deze met de neus van de plaat rusten op de rail, haaks tov de geleider.
    start de zaag en laat ze niet zakken tot zij op toeren is gekomen.
    laat ze traag zakken zodat ze niet 'terugloopt' uit de snede met alle gevaarlijke gevolgen van dien.

    als je in de snede niet beperkt wordt in diepte kan je ook eenvoudigweg de diepte afstelling los zetten de basis laten staan en zo de zaag zachtjes laten invallen.


    Voor het afkorten gebruik ik de volgende hoekaanslag. Er bestaan verschillende varianten op en dit is een kleiner model wat ik het meest ter handen neem.
    photo.jpg
    Het gebruik hiervan behoeft weinig uitleg veronderstel ik.

    Ik gebruik liefst de lichtste zaag mogelijk voor het werk ter handen zodat ik ze met één hand kan bedienen. De meeste cirkelzagen op de Europese markt zijn hier niet geschikt voor. Ze zijn te zwaar, onnauwkeurig en de basis plaat stelt niets voor. De basis platen zijn bijna altijd uit een dunne plaat geperst en niet nauwkeurig. De as en kogellagers zijn van lage kwaliteit waardoor ze niet nauwkeurig zagen en na relatief korte tijd afwijking beginnen te vertonen. Deze afwijking is ook niet af te stellen met een stelschroef om ze te compenseren.

    Dus hier een foto van mijn geliefkoosd elektrisch gereedschap. 'Groene Merk' skillsaw (heb ook een 'Blauwe Merk' van gelijkwaardig caliber).
    photo 1.jpg
    Even vermelden dat deze toestellen niet op de Europese markt beschikbaar zijn. Ik heb er het raden naar waarom.
    Misschien willen de Japanners het beste voor zichzelf houden maar dat betwijfel ik ten sterkste. Er zal misschien voor zulke hoogwaardige machines geen markt zijn?????
    Of misschien zijn de winst marges op de locale versies van dezelfde merken hoger en is dat de motivatie.

    O ja even nog een fijn kenmerk vermelden. Je moet niet eerst een onhandigheids euh ik bedoel veiligheidsknop indrukken vooraleer je de zaag kan starten. In plaats daarvan kan je de zaag 'vastzetten' zodat je de knop niet ingedrukt hoeft te houden tijdens het zagen. De zaag stopt onmiddellijk als je dan de normale knop weer zachtjes aanraakt.
    Een zaag die ook snel stopt is ook een vereiste voor mij.

    Een LED lamp vooraan waar je de snede start en duidelijk zicht op het werkstuk langs beide zijden van de zaag. Fijn afstelling van de hoeken zodat 45 altijd ECHT 45 is evenals 0 graden.

    photo 2 copy.jpg

    Voor alle gemakkelijkheid heb ik een stevige rekker/touwtje aan de kap bevestigd zodat ik die meestal volledig inklap. Ik leg de zaag dan ondersteboven neer maar heb nooit de weerstand van kap tijdens het zagen.


    photo 1 copy.jpg

    Ik gebruik deze zagen ok op de trekrichting indien nodig. Uiteraard met de nodige voorzichtigheid. Of ik houd ze andersom vast als ik verticaal wil zagen van boven naar onder.

    En ik heb een transfo nodig van 220-110 om dit ding te laten draaien. Onhandig? Nee toch niet, als dat de prijs is die ik moet betalen voor het gebruik van dit toestel.

    CE keurmerk vind ik ook nergens terug.

    Voor het snel en efficiënt uitsnijden van verbindingen waarbij precisie een noodzaak is, is dit toch een onontbeerlijk stuk gereedschap voor mij.
    In de VS worden deze dingen vaak skillsaw genoemd verwijzend naar de (oorspronkelijk 'worm drive) cirkelzagen van het merk 'skill'. Ik vind skillsaw best een leuke naam vermits je ook kan interpreteren als skill (vaardigheid) saw. Of een zaag waar je best wel wat vaardigheid voor nodig hebt om deze tot zijn grootste capaciteit te benutten. Ik voel me daarom dus ook persoonlijk meer aangetrokken tot deze zaag dan tot een invalzaag die uit het 'foolproof' idee is voortgekomen.

    Er zijn van een bepaald 'Rood Merk' wel enkele zagen waar ik mijn arsenaal me zou willen aanvullen. Maar ze zijn zooo zwaar.
    Oh nee nu heb ik het toch gedaan en mij over merken, geuren en kleuren uitgesproken.
    Laatst gewijzigd door kodama; 08-07-12 om 14:45.

  2. #2
    wat de aluminium latten betreft, ik schuif na een tijdje die rubberen strip gewoon op. Beetje dubbelzijdige tape ertussen en je kan 1 strip 3 keer gebruiken. Daarnaast kan je ook gewoon rubber strip kopen per 5 meter. Ik weet nu wel niet welke methode nu de goedkoopste is...

  3. #3
    Ok dat wist ik niet. Maar het voorbeeld dat ik gaf kan misschien toch inspiratie zijn voor diegenen die nu onmiddellijk een geleider nodig hebben voor eender welk merk/model zaag. Hopelijk was het duidelijk dat ik een beetje probeer te provoceren om wat reacties los te weken, vandaar mijn sarcasme. Enkel vriendelijk bedoeld natuurlijk, dat zal ik er maar snel bij zeggen...

  4. #4
    klopt! ik twijfel er nu zelf over om voor massief een 'gewone' cirkelzaag te nemen. Met de zelfbouwlatten is het denk ik makkelijker om te laten inzaken met jouw methode als de zij-aanslag wat hoger is. Dan heb je wat extra zijdelings steun wanneer je de zool laat zakken. Wat dus niet kan bij de alu versies..

  5. #5
    Hmm een hogere zijkant is zeker iets om over na te denken. Je moet er wel rekening mee houden dat het huis van de motor maar enkele centimeters hoog zit. Dwz dat een hogere geleider het onmogelijk kan maken om de zaag op zijn diepste in te stellen en vrij te kunnen verschuiven.
    Ik zal eens moeten nadenken over een 'jig' om dat idee verder uit te werken.

  6. #6
    Hoo kodama, bedankt voor je uitleg. Dat het zo kan snap ik, zo deed ik hè ook met mijn metabo toen ik nog teen invalsweg had. Wat ik echter niet snap is waarom dit voor massief hout beter zou zijn dan een invalzaag? Bij gt met de and laten inzakken ga heatijd scheef. Waar je invalt al minder nauwkeurig.

    Je zegt het vast niet zomaar? wat heb ik niet begrepen nog?
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

  7. #7
    Ik denk dat Mathieu in gedachten houdt dat massief hout niet zo snel uitsplintert. Een invalzaag is heel geschikt om plaatmateriaal zuiver mee te verzagen, zonder afbrokkelende randen. Als je meestal in massief hout werkt is dit even goed, en veel goedkoper;-). Bovendien moet je bij de invalzaag, om er nauwkeurig mee te kunnen blijven werken, regelmatig de rubber band vervangen (of opschuiven).

    Groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

  8. #8
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie Bekijk Berichten
    Hoo kodama, bedankt voor je uitleg. Dat het zo kan snap ik, zo deed ik hè ook met mijn metabo toen ik nog teen invalsweg had. Wat ik echter niet snap is waarom dit voor massief hout beter zou zijn dan een invalzaag? Bij gt met de and laten inzakken ga heatijd scheef. Waar je invalt al minder nauwkeurig.

    Je zegt het vast niet zomaar? wat heb ik niet begrepen nog?
    Ik gebruik twee vingers vooraan de basis van de zaag als ik inval en de basis moet optillen. Dwz als ik de diepte instelling niet vrij kan laten zakken om in te vallen. Met je vingers kan je de basis perfect gepositioneerd houden bij het invallen zonder deze te verschuiven en in je rail te zagen. (Je vingers zijn uiterst gevoelig. Zo kan je bijvoorbeeld beter voelen als je twee planken perfect op elkaar willen leggen met de rand gelijk ipv te kijken. Je vingers zullen het kleinste verschil onmiddellijk opmerken. Als je dit weet kan je dat ook toepassen voor het positioneren van je gereedschap.)
    OF
    Je kan een combinatie haak gebruiken ipv je vingers tijdens het invallen tegen de rail en je basis als je met het voorgaande niet vertrouwd bent.

    Dit is dus wat ik bedoel met het concept van "skill"saw. Je hebt er best wel wat vaardigheid in nodig maar het werkt allemaal erg vlot en snel als je het gewoon bent.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Gauwberg Bekijk Berichten
    Ik denk dat Mathieu in gedachten houdt dat massief hout niet zo snel uitsplintert.
    Mathieu houd graag zijn zaag bladen erg scherp en dan wordt splinteren meestal vermeden of je schuift de verstelbare plaat onderaan de basis dicht tegen de zaag en zo heeft het materiaal meer steun --- geen splinters. Misschien zit die plaat ook alleen maar op dit type zagen? Geen idee.
    Ik heb altijd een extra vers geslepen zaagblad bij de hand, vaak zelfs meerdere, en ideaal nog één specifiek om te schulpen als je dat heel de tijd doet.

    Ik heb er trouwens al eens over gedacht om een uitgebreide mail te sturen naar mijn favoriete 'Westerse' merk elektrisch handgereedschap waar ik al deze onderwerpen in toelicht. Misschien zijn ze wel bereid in een volgende editie enkele of liefst alle kenmerken erin op te nemen. Zo begrijp ik niet waarom erop frezen en cirkelzagen niet standaard een LED staat dezer dagen. Ik kan toch niet de enige zijn die hier behoefte aan heeft?
    Laatst gewijzigd door kodama; 08-07-12 om 15:47.

  9. #9
    Ook nog even dit.
    Wist je dat je met een handcirkelzaag ook kan frezen? Ja daar zal ik zeker een gevoelige snaar raken bij diegene die van alle veiligheidssnufjes houden.
    Hier gebruik ik een zaag voor die na vele jaren gebruik niet meer zo precies is omdat het nog meer slijtage aan de as en as geleiders veroorzaakt.
    Je kan dan na veelvuldig 'voorgesneden' te hebben het overige materiaal verwijderen door zijdelings te bewegen.

    Bij het aanwerken van stijlen aan een natuurlijke steen zoals hieronder houd ik de cirkelzaag ondersteboven met de zaag van me weg en 'frees' ik tot de afgetekende lijn. Met de kap naar achter getrokken en de motor vergrendeld.

    PB010052.jpg

    Laat me ook nog even verduidelijken dat ik niets probeer te propageren. Dit is enkel ter informatie/inspiratie bedoeld. En je moet zelf beoordelen of deze technieken iets voor jouw zijn.
    Ik had dan ook graag gehoord als er nog andere methoden bekend zijn onder de forumleden. Ik sta altijd open om iets nieuws te proberen.
    Laatst gewijzigd door kodama; 08-07-12 om 17:35.

  10. #10
    Excuses dat ik uit jouw naam sprak, dacht dat je dat voor ogen had.
    Ik denk wel dat als je melamine zaagt, je zaagblad nog zo scherp mag zijn, het toch moeilijk te vermijden is dat er kleine brokjes afbreken.
    Waarom zit er anders een voorritser op een paneelzaag?
    Natuurlijk maakt het een enorm verschil, maar denkelijk ben je voor melamine beter af met een invalzaag.

    Aangezien ik niet over de machines beschik om melamine goed te verwerken mijd ik dit materiaal ook zoveel mogelijk;-).

    Is dat werk op de foto van jou, Mathieu?

    Groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top