Thuja hout

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Beste houtdraaiers,

Via via kan ik een aantal delen thuja stam van mooie afmeting bemachtigen.
Nu wil ik dit gaan gebruiken om bijvoorbeeld schalen te draaien, maar ik kan nergens vinden of deze houtsoort, waarin ik toch hars zal verwachten, nat voor te draaien is.
Of moet dit hout helemaal droog zijn voor je het kan draaien.
En loont het om de hele boom over te nemen of is het vrij algemeen verkrijgbaar?

Alvast heel erg bedankt!

Mvg Rene
 
Laatst bewerkt:

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
je kan dat hout gewoon nat voordraaien hoor, het droogt ook erg makkelijk en snel. het is inderdaad wel vrij algemeen verkrijgbaar, ik ben er zelf niet zo'n fan van omdat het meestal een beetje saai is.

je hoeft jezelf eigenlijk niet af te vragen of het hout eerst droog moet zijn, je kan elke houtsoort nat voordraaien. het enige waar je op moet letten is dat je ongeveer 10 % van de diameter als wanddikte moet houden.

heel veel succes met je draaiwerk
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik werk de laatste tijd veelvuldig met Thuja stammen. Het hout is vrij zacht (dus niet bijster deukbestendig) en makkelijk te bewerken. Zolang je maar een beetje uit de buurt blijft van de kern gaat het drogen prima (verwacht wel wat vervorming). Zoals Markvanzee ook zegt is het geen enorm opwindend hout (tenzij het reactiehout/wortelhout is). Echter, je kan dit een beetje sturen door niet al te fijn te schuren. Bij korrel +-120 krijg je mooie warme oranje kleuren (beetje red-cedar achtig) maar zodra je hoger gaat verlies je contrasten en krijg je een wat saaie gelige kleur. Uiteraard betekend dit ook dat je niet voor een hoogglans afwerking kan gaan, want bij korrel 120 zie je dan schuurkrasjes.. Neem zeker spinthout mee in het draaiwerk voor broodnodige contrasten!
De hoeveelheid hars valt reuze mee trouwens, het komt alleen vlakbij de kern eruit zetten (zelfs verticaal omhoog vreemd genoeg). Bij problemen gebruik je een verfbrander (niet te heet) om het hars eruit te smelten. Het hout ruikt ook héél lekker trouwens, ideaal voor een geurdoorlatende waslaag of lichte olie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.