houtlijm

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
beste forumleden,

hoewel ik toch wel aardig wat machines heb, blijf ik het erg leuk vinden om met de hamer, bijtel en spijker aan de slag te zijn houtbewerken met de hand dus. ook werk ik vaak met lijm, maar mijn vraag aan jullie is, wat is goede lijm? ik ben momenteel in bezit van bison houtlijm.

ik hoorde ook al ergend dat titebond ook goed is, maar wat is een aanrader? de lijm moet niet te lang duren voordat het droog is (en daarmee bedoel ik dat het geen hele dag moet drogen), en moet vooral sterk zijn. ik heb het dan ook over houtlijm, dus geen bruislijm, kit enz.

alvast bedankt voor de reagtie's
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Sinds kort gebruik ik Titebond III, de watervaste versie van Titebond houtlijm. Niet omdat hij watervast is, maar omdat hij wat langer verwerkbaar is dan de gewone Titebond. Bij het lijmen van verbindingen heb je wat langer de tijd om de verbinding nog wat te verschuiven of weer los te halen (5 minuten ongeveer). Na een half uurtje klemmen kun je rustig verder werken. Zolang de lijm nog niet droog is, kun je lijmresten eenvoudig weghalen met een vochtige doek. De lijm droogt bruin op en is na opschuren bijna onzichtbaar.

De lijm is verkrijgbaar in verschillende flacons, van klein tot groot. Een kleine flacon is wat makkelijker te hanteren bij klein priegelwerk en de grote is uiteraard voordeliger. Alle flacons hebben een eenvoudig, maar doeltreffend spuitmondje dat een mooie brede streep lijm doseert en dat eenvoudig sluit en opent.

Deze lijm bevalt mij om al deze redenen beter dan de witte houtlijm van bison die ik hiervoor altijd gebruikte.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Kijk eens bij de Action. Houtlijm van Henkel voor echt heel weinig. Ik heb er in elk geval heel goede ervaringen mee.
Pieter
 

stephanz10

Actieve deelnemer
8 jan 2012
87
0
26
oke, ik denk dat ik toch voor titebond ga. ik zag op internet zoiezo al dat het bij de bapist tekoop is, maar is het ook tekoop in een bouwmarkt dichtbij de deur? (noord holland)
 

A.N

Actieve deelnemer
en wat is er eigenlijk mis met die bison houtlijm? Die werkt voor mij gewoon prima hoor (de D3 versie)

Helemaal niets mis mee, ik gebruik het ook al jaren.

Titebond is in Amerika een groot merk en wordt veel genoemd in Engelstalige houtbewerkers fora en bladen, dan krijg je vanzelf vraag naar het merk door Europese houtbewerkers die nieuwsgierig zijn geworden.

Qua kwaliteit verschillen lijmen zoals Bison, Henkel, Frencken, Jowat of Titebond niet zoveel van elkaar als het werkstuk eenmaal vast zit, de open verwerkingstijd kan verschillen en dat vind de een prettiger werken dan de ander

Zelf vind ik het wel prettig dat een lijm bij een groot aantal verkooppunten verkrijgbaar is.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Houtlijm is sterker dan hout, dus eender welke lijm die aan de D2 of D3 norm voldoet is goed, houtlijm die over de oceaan is gevolgen zal een slechte verbinding niet goedmaken ;)
Zelf gebruik ik wat er lokaal te vinden is, 5L emmers van pattex D2 (waarmee ik de Bison flacons mee vul) voor binnen meubels, D3 lijm gebruik ik niet vaak genoeg om er emmers van te kopen dus gebruik ik Bison flacons voor de D3, PU, en snelle D2 lijm die je maar 5 minuten hoeft te klemmen. In de avondschool hadden ze enkel emmers van D3 5-minuten lijm, zeker niet aan te raden voor algemeen gebruik!

Voor gewone D2-3 witte lijm is 30 minuten klemmen al genoeg, het kan in ieder geval geen kwaad om waar mogelijk het de hele nacht in de klemmen te laten.
Bij PU lijm moet je echt minimaal een 4-tal uren klemmen, en het is smerig dus werk ik er enkel mee wanneer het niet anders gaat, bv bij vette houtsoorten waar gewone lijm geen vat op heeft.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.