Olijvenhout, raar spul..

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Mensen, ik heb nu toch iets moois.. :eek:

Op m'n werk was zo'n knoestige Olijf in kuip dood gegaan, die zie je wel eens bij chique restaurants en dergelijk.
Na flink wat stoeiwerk en een trekker de stam met wortelkluit uit de kuip getrokken en daarna zo goed mogelijk schoongespoten.
Een paar dagen gelden heb ik de wortelkluit in plakken gezaagd als zijnde een diamant. M'n zaagkettingen en gereedschap waren trouwens niet zo blij met al dat zand en stenen, maar dat hoort bij het wortelkluiten verwerken..

486480_2974112571135_1991676604_n.jpg

Tjonge, dit het mooiste hout wat ik toch nog toe gezien heb. Naast de gebruikelijke rijke kleuren van Olijf zit het ook vol met warrige nerf en slapende knoppen vlak onder het oppervlakte.

Het hout is erg zwaar maar toch freest het als lindehout. En wel heel typisch is het stof.:confused: Het stof plakt aan álles, je gereedschap, je bril en je kleding. Je krijgt het ook niet zo makkelijk meer af zonder oplosser. Kan ik straks al mijn gereedschap gaan poetsen...
Ik las na wat googelen dat het hout vol zit met olie, al kan ik me zóveel olie moeilijk voorstellen.


Hebben jullie wel eens met Olijvenhout gewerkt, en hoe werk je zoiets af??
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
volgens mij kun je het gewoon zonder afwerking laten, en dan oppoetsen met een lappenwiel. dit word ook gedaan bij pokhout, dat ook zelfsmerend is.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Gewoon olijvenhout is al prachtig en dit is er nog een schepje boven op! In Italie (en vast ook Spanje en Griekenland) zie je af en toe iemand die prachtige voorwerpen van olijvenhout verkoopt, mooie schalen en snijplanken. Heb in Italie wel eens gezocht naar olijvenhout, maar kon het toen niet vinden. Er zijn hele strenge regels (Italie, nou ja streng) over het kappen van de bomen en ze zijn vaak honderden jaren oud. Fascinerend mooi hout.
En nou moet je zelf aan de slag Wouter, gaat vast wel goed komen!

jaap
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Bedankt mensen. Vandaag verder gewerkt met het hout, en het gaat er inderdaad geweldig uitzien zeg. Ik zal het eerst proberen zonder afwerking, en als dat niet genoeg contrast geeft kijken naar lichte, en wellicht donkere oliën.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn ervaring, met gedroogd olijfhout, is toch anders. Niet zoveel inhoudsstoffen / olie, en zeker niet plakken. Ik denk dan ook dat het geen olie si wat voor jouw ervaringen zorgt, of anders een drogende olie, maar een inhoudsstof die bij drogen verdwijnt of iig van eigenschap verandert. Ik kan het olijfhout dat ik draai dan ook zeker niet onbehandeld laten - al helemaal niet als ik er scheerkwasten van maak...
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Hallo Henk. Het hout was nog aardig nat, dus wie weet is het het vocht in het hout. Nu heb ik wel vaker nat hout, maar normaal gesproken veeg je het stof er zo weer af als het droog is. Het stof van dit Olijvenhout leek meer een soort lijmstof te bevatten. Vandaar dat ik aan de olie dacht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.