Advies boekenkast met enkel dwarsplanken

Kyuss

Nieuw lid
6 jul 2012
17
2
Mijn eerste topic! Ik ben Nick (28) en ben bezig met een grootschalige verbouwing van mijn huis. Aangekomen bij mijn boekenkast loop ik tegen problemen aan. Ik wil namelijk graag het volgende:

Boekenplanken van 140 cm lang, max 27 cm diep en ongeveer 3 cm dik. De planken wil ik aan drie zijden bevestigen aan de muur, maar ik wil dit zo doen dat de planken zwevend lijken. De planken komen niet tot de grond, dus hier kunnen ze niet op steunen.


Alle tips zijn van harte welkom!
 

Kyuss

Nieuw lid
6 jul 2012
17
2
Bedankt! Aan zoiets dacht ik ook. Is het dan verstandiger om de pinnen in het hout te bevestigen en gaten te boren in de buur? Of kan ik beter de pinnen aan de muur bevestigen en gaten in de plank boren?

Zijn er standaard planken van 27 cm of moet ik die op maat zagen?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik zou in ieder geval geen gat boren in de buur, want vanuit de gevangenis zal je niet kunnen genieten van je planken;-).

Ik denk dat het het makkelijkste is dat je de pinnen in het hout bevestigt, dan de gaten op overmaat in de muur boort, en daarna de pinnen in de muur vastzet met een chemische verankering. Da's snel en ongelooflijk sterk. Boeken wegen veel, dus moet het zeker stevig genoeg zijn hé...

Groeten,
Steven
 

Kyuss

Nieuw lid
6 jul 2012
17
2
Ik denk niet dat je standaard 27cm breedte zult vinden, je zegt er ook niet bij in welke houtsoort je de planken wil.
Misschien kan iemand van het forum die bij je in de buurt woont iets voor je doen?

Ik dacht aan steigerhout, maar het mag ook gerust iets anders worden! Misschien schilder ik het toch nog over.

En als iemand in de buurt van Arnhem iets kan doen hoor ik dat graag.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Vorige week ben ik naar "De Splinter" in Terborg geweest. Deze verkoopt vuren panelen van 28 mm dik. Oftewel tafelblad. Scheelt schuurwerk. In Arnhem zit trouwens ook een goede houthandel op het industrieterrein. Zoek maar op Arnhemse Houthandel.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Interessante methode, met die chemische muurankers. Een andere, minder sterke, optie is om bij Ikea (voor 9 EUR) 'Lack' wandplanken te kopen die een onzichtbare bevestiging hebben, de plank niet te gebruiken, maar alleen de steun opnieuw te gebruiken met je eigen plank. Zie Bekijk bijlage lack-wall-shelf-110-cm__NRQ05_PUB.pdf voor bevestiging. Verschil is met name dat je gewoon schroeven gebruikt om te bevestigen, wat ook de oorzaak is van de lagere sterkte.
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Hier trouwens wat kentallen om de maximale lengte (of dus het aantal steunpunten) te bepalen voor je planken, afhankelijk van de soort belasting:
shelf weight limits.jpg
approx shelf loads.png
met:
1 lb= 0.45359237 kg
1 foot = 0.3048 m
1 in = 25.4 mm
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.