Het beste een gat te zagen?

borgqueenx

Nieuw lid
6 jul 2012
21
0
Nu weet ik het antwoord stiekem al....een gatzaag....Probleem is dat ik slechts 2 gaten hoef te zagen en het me in totaal 60 euro moet kosten voor 2 gatzagen die ik daarna nooit mee nodig heb.
Huren heb ik ook naar gezocht maar dat doet niemand tot nu toe.

Helaas liggen de gaten ook behoorlijk precies, het zijn namelijk gaten om een ventilator in te bouwen, die precies 140x140mm is, en aan de andere kant nog eens 92x92mm is.
Als het een gat word van 141*141mm dan kan er stof naar binnen en dat is niet de bedoeling bij mijn project. Maar als hij te klein is dan is het ook makkelijk natuurlijk, dan past de ventilator niet.

Dus mijn vraag is, is er een andere manier dan een gatzaag om een mooi perfect gat in hout te zagen?
En zoniet weten jullie waar ik die dingen kan huren?
Foto van wat ik van plan ben:
http://d.pr/i/z8p
 
A

Athanor

Guest
Dan kom je op alternatieven als een decoupeerzaag met een fijngetand zaagje, of een schrobzaag. Of lenen van een forumlid die in dezelfde straat woont?

succes, Fons
 

borgqueenx

Nieuw lid
6 jul 2012
21
0
Dan kom je op alternatieven als een decoupeerzaag met een fijngetand zaagje, of een schrobzaag. Of lenen van een forumlid die in dezelfde straat woont?

succes, Fons
kan het met een decoupeerzaag dan zo exact dat er een ventilator inpast zonder ruimte over of tekort te houden?

ik heb er wel aan gedacht maar nog nooit zo precies resultaat gezien ermee.

Ik woon in vroomshoop...niet echt een plaats waar vele mensen van dit forum zullen wonen denk ik :p
En op de foto staat het trouwens vierkant dat klopt niet. het word een rondje.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Heb je foto's van de ventilatoren, of een linkje naar de types? De meeste ventilatoren die ik tegenkom hebben een flens om ze te bevestigen, of zitten in een vierkant frame en worden aan de binnenkant van het gat bevestigt, in beide gevallen komt het niet zo nauw als jij omschrijft. (En ik denk dat stof gemakkelijker gewoon door de ventilator gezogen wordt dan in die halve mm erlangs)

Mogelijke manieren om je gaten te maken: een instelbare gatzaag, (hoef je er iig geen twee te kopen, maar heb hier zelf geen ervaring mee); of met passer gat aftekenen, rondom, binnen de lijn overlappende gaten boren met een kleinere boor, en dan voorzichtig naar de lijn werken met een vijl, schuurpapier e.d. (idem voor decoupeerzaag) ; als je een bovenfrees hebt, kan je hiervoor ook een cirkelgeleider knutselen.

Misschien op marktplaats ofzo kijken, naar mensen die eerder in dezelfde situatie zaten (gatzagen kopen voor éénmalig gebruik)
 

borgqueenx

Nieuw lid
6 jul 2012
21
0
Heb je foto's van de ventilatoren, of een linkje naar de types? De meeste ventilatoren die ik tegenkom hebben een flens om ze te bevestigen, of zitten in een vierkant frame en worden aan de binnenkant van het gat bevestigt, in beide gevallen komt het niet zo nauw als jij omschrijft. (En ik denk dat stof gemakkelijker gewoon door de ventilator gezogen wordt dan in die halve mm erlangs)

Mogelijke manieren om je gaten te maken: een instelbare gatzaag, (hoef je er iig geen twee te kopen, maar heb hier zelf geen ervaring mee); of met passer gat aftekenen, rondom, binnen de lijn overlappende gaten boren met een kleinere boor, en dan voorzichtig naar de lijn werken met een vijl, schuurpapier e.d. (idem voor decoupeerzaag) ; als je een bovenfrees hebt, kan je hiervoor ook een cirkelgeleider knutselen.

Misschien op marktplaats ofzo kijken, naar mensen die eerder in dezelfde situatie zaten (gatzagen kopen voor éénmalig gebruik)
Ik ga een stuk bevestiging eraf zagen van de ventilator zodat hij ook een deel in het gat kan liggen. Dat ziet er 500 keer mooier uit en scheelt kostbare ruimte. Als hij dan teveel lawaai maakt door schudden omdat hij dan mischien te los zit, doe ik er gewoon nog wat rubber laagje omheen.
Maar dat verwacht ik niet als ik hem stevig vastzet.

Het is de noctua nf-p14 voor de bovenkant dus 140mm diameter, en de andere is een vierkante, de noctua nf-b9.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zelf heb ik een paar goedkope gatzaagzetten, gehaald bij de multimate in Wierden, volgens mij kosten die om en nabij de 15 euro.
Gaat tot diameter 127 mm, daarmee kun je wel een paar gaten boren.
Ik wil jou die gaten er ook wel inzagen, maar dan moet je ermee naar Aadorp, stuur dan maar even een PB

Mvg, Bjorn
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wat je ook nog zou kunnen doen is de ronding aftekenen en daarna met een klein boortje allemaal gaatjes boren op de lijn en gat bijwerken met schuurpapier of rasp. Kost even tijd maar werkt wel, zo heb ik pas nog een gat 200 gemaakt door een dunne stalen plaat, gaatjes boren en bijwerken met een vijl.
Had net niet goed gelezen een boor 140 heb ik zelf niet, maar ik zou me er wel kans voor zien om zo'n gat te maken met de decoupeerzaag, of desnoods met de bovenfrees
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.