Draaistoel uit een Thuja stam

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ja hoor, is tie weer. Verfijnde meubelmakerij met kettingzagen, haakse slijpers en uiteraard volstrekt oneigenlijk gebruik van materiaal..

Project van totaal drie week, waarvan de helft schuren...

Maar het resultaat mag er wezen:
19-06-2012 001 (Custom).jpg 19-06-2012 008 (Custom).jpg
19-06-2012 009 (Custom).jpg 19-06-2012 018 (Custom).jpg

Afgewerkt met meerdere lagen van mijn olie-polyurethaanmix. Voor de volgende keer moet ik echt een efficiëntere afwerking bedenken, een die beter op te brengen is, en stukken harder. Dan komt ik uit bij lak spuiten, maar dat is niet zo makkelijk, en al helemaal niet bij onmogelijke vormen zoals deze. Hoe ik dat ga oplossen weet ik nog niet. :confused:

Zie hier de video van het proces:
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Wouter'

Dat ziet er erg mooi uit. Veel zorg voor detail en afwerking.
Gefeliciteerd met het eind resultaat.

Groet Jos
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Wauw Wouter, ik ben normaal niet echt een fan van allerlei beelden en sculpturen van hout maar wat jij steeds voorbij tovert is echt wel bijzonder. Erg mooi deze stoel, die kan zo een mooie knappe expositie in. Respect man!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Het is dat het hout is anders zou ik zeggen steengoed. Het verbaast me elke keer weer hoe je uit een onooglijk stuk hout zulke harmonische/organische vormen zaagt. Eerst dacht ik hij volgt de contouren van de boom, maar nu zie ik, dat je ook een eigen voorstelling hebt wat te maken uit een stam. Complimenten!
O ja, gedacht aan OSMO hardwax of de nieuwe milieuvriendelijke afwerkproducten van Ron van Zaltbommel: impregnerende en uithardende olie voor buiten. Zie onder www.hout-olie.nl of www.ronsbiz of www.politoeren.nl met veel informatie over oppervlakte behandeling. Dank voor de filmpje.
Vr.gr. Jan Pranger.
 
A

Athanor

Guest
Wat een prachtig resultaat Wouter! Zijn die stukken stam nu behoorlijk gedroogd? wat is de RV daar van? Is het als een binnenhuis meubel bedoeld?

Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik had via you-tube dit mooie staaltje werk al bewonderd !! Mooi gebruik van materiaal en een goede vorm , kortom een zeer beslaagd project.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
jan pranger Bedankt voor de links, ik hoor positieve ervaringen over die 'nieuwe Danish oil'. Biopin bootolie en lak staat ook nog op mijn lijst om eens te proberen..

SamPonette De stoel is gevormd naar een racestoel uit een auto, dus hij zit lekker omsluitend. Al is het hout wel wat hard voor mijn spekloze kont, dus voor mij een kussentje erop.

Athanor Het is als een binnenshuis meubel bedoeld, de afwerking is niet sterk genoeg voor het genadeloze buitenweer. Zonde ook van al die dagen schuurwerk! Ten tijde van zagen was het hout nog aardig nat, maar omdat ik 70% van het kernhout eruit gezaagd heb valt het scheuren best mee. De stoel heeft een paar week kunnen acclimatiseren buiten, en daarna binnen om rustig verder te drogen. Het onderstel is nog wel redelijk nat, maar omdat de kern eruit is gezaagd gaat dat prima. Ik prop wat krantenpapier onderin de stoel wat het vocht langzaam opzuigt.

Zo langzamerhand krijg ik goed kijk op wat nat hout gaat doen, en ik durf best al snel te gaan bewerken zoals in dit geval waar de meerdere kernen elkaar tegenwerken en de krimpkrachten opvangen. Daarnaast zaten er bast insluitsels in, en warrig draad, wat ook helpt met het verdelen van de spanning. Een solide enkelstammig stuk hout gaat altijd stukken slechter, al zijn daar ook trucs voor. Over het algemeen voorkom ik lelijke scheuren goed, maar kan kleintjes niet voorkomen. Dat hoeft ook niet in mijn werk, want het is een levend materiaal en geen plastic..
 
Laatst bewerkt:

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ah, bedankt voor de tip Zweihaak. Ik denk dat zoiets dan de beste optie is, want zelf weer bakken geld uitgeven voor een profi spuituitrusting en cabine gaat hem voorlopig nog niet worden...
Omdat ik vaak met nog vrij vochtig hout werk kan lakken een probleem worden inderdaad. Echter hier heb ik olie door de PU lak gemixt dus het blijft goed ademen. Als ik ga lakken laat ik het object eerst een paar maanden binnen drogen en laat een niet zichtbare kant (onderkant bv) onbespoten, dan kan het hout daardoor het eventuele vocht kwijt.

Echt goed lakken zal wel weer een nieuwe leerschool worden.:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.