Oud Hollandse veerploeg

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Al maanden had ik op de site van Ducotools naar deze schaaf doorgebladerd en nu kon ik de verleiding niet meer weerstaan. Veel te duur dus, maar hij is dan ook wel heel mooi. Waarschijnlijk het dichtste dat ik ooit in de buurt ga komen van die mooie hand gesneden schaven uit onze vaderlandse geschiedenis. Dit is een erg lat model uit 1847, lang na het gilde tijdperk dus. Leuk om te zien hoe zo'n traditie toch nog een hele tijd doorging.

Helaas past de beitel niet, dus daar moet ik iets anders voor gaan zoeken.

vb.jpg


va.jpg


vc.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi he, dat is al meer dan 160 jaar oud, daar heeft iemand zijn best op gedaan om het te maken, de eerste ( en waarschijnlijk de volgenden) eigenaar was er vast erg blij mee en veel handen hebben het vastgehouden om er mee te werken. Je hebt de smaak wel te pakken Seek!!

jaap
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Mooi he, dat is al meer dan 160 jaar oud, daar heeft iemand zijn best op gedaan om het te maken, de eerste ( en waarschijnlijk de volgenden) eigenaar was er vast erg blij mee en veel handen hebben het vastgehouden om er mee te werken. Je hebt de smaak wel te pakken Seek!!

jaap

Ja ik zie dit ook liever bij een van ons liggen dan roestend in een museum, die gaan soms slecht met oude gereedschappen om.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.