Gesneden naambord

tuoh

Oud hout
Vandaag van start gegaan met het "snijden" van een naambord in Notelaar. Het naambord komt in onze schepenloods te hangen om ons recentste bouwproject een naam te geven.
In de toekomst wanneer er effectief gaat gevaren worden komen er andere naamborden op te hangen, maar daar heb ik nog even de tijd voor.

Als basis voor dit naambord heb ik een plank Notelaar uitgezocht met een vloeiende lijn:D Het was meteen duidelijk dat de tekst deze curve moest volgen, wat een speels resultaat gaat geven, tenminste, dat hoop ik toch.

Daarna een geschikt lettertype uitgekozen, op de juiste grootte uitgeprint, daarna uitgesneden en hiermee de letters afgeschreven op de plank. De volgende stap was dan de letters "uitsnijden" Alhoewel er van snijden niet direct sprake was, door de grootte van de letters (150mm hoogte) was het eerder uithakken. Eens alles uitgehakt worden de letters wit gelakt, de rest van de plank komt dan in de olie te staan.
De gebruikte houtsnijbeitelsets zijn enerzijds van het merk "Spanzage" en anderzijds van Chinese makelij ( setje van Dick) Beide sets zijn heel goed, die doen niet onder voor Pfeil.
Ondanks de twee sets beitels zijn er toch altijd afmetingen die je mist, improviseren dus.

Bijgaand wat foto's van de vorderingen tot hier toe.

Mvg,

André

Eerst letters schikken.
CIMG2105.jpg

In het midden inhakken.
CIMG2110.jpg

Ruimte scheppen.
CIMG2112.jpg

Eén klaar, nog enkele te gaan.
CIMG2114.jpg

So far so good of iets van die strekking.
CIMG2122.jpg
 
A

Athanor

Guest
Goed idee om de tekst met de nerf van de plank mee te buigen! Heb je de letters vanuit de typen van de PC vergroot? Dat insnijden in het midden, doen je met een mes of met de beitel?

Wordt een fraai bord zo! Veel succes verder.

Fons
 

tuoh

Oud hout
Mooi werk André, maar wat heeft die E misdaan?:D

Steven

:D:D:D

Steven,

Die "E" word pas zaterdag uitgehakt, die dag komt er namelijk een filmploeg opnamen maken van oa. lettersnijden. Maar bij die mannen moet het vooruit gaan, die hebben geen zin om per letter een half uur te filmen. Daarom deze voorbereidingen, heb ondertussen ook een paar letters ingekleurd, daar ga ik dan die dag eens over met de schuurmachine, dan zien ze strakke letters verschijnen.
Die dag heb ik ook nog een andere demonstratie, namelijk het inhakken van een stopstuk, in een ruitvorm of een zwaluwstaartvorm, daar moest de regisseur nog eens een nachtje over slapen. In deze context word een stopstuk gebruikt voor het opvullen van droge kwasten in een huidgang. doe je dit niet dan heb je bij de tewaterlating een mooie fontein aan boord.

Eén en ander kadert in een Europees project waarbij traditionele scheepsbouwtechnieken op beeld worden vastgelegd voor de toekomst. Een soort digitale bibliotheek als het ware.
Het project kreeg de toepasselijke naam "Traditional Maritime skills" Het is een samenwerking van Vlaanderen, Zeeuws Vlaanderen, en Cornwall.

Is al gefilmd: gangen branden, klinken ( koper en staal), mallen maken van een gang, rondhout vervaardigen, stroken, korvijnnagels draaien op een trapdraaibank,etc...

Eens de filmfragmenten gemonteerd zijn worden ze online geplaatst. Dus ook de trapdraaibank in actie, en het lettersnijden:D

Volgende week werk ik het naambord verder af, dan word het ook een stuk didactisch materiaal in de toekomst.


@Fons, de letters heb ik uit een boek, even onder de scan en op de geschikte grootte uitgeprint. De lettertypes op de PC zijn meestal niet geschikt, of niet mooi wanneer je ze uitsnijd.
In dit geval heb ik de eerste insnijding in het midden met beitel en guts(en) gedaan. De letters zijn te diep om te snijden.



Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Vandaag is er dus nog eens een filmcrew langs geweest om één en ander vast te leggen en dat hebben we geweten. Ettelijke malen dezelfde beweging opnieuw uitvoeren, bij close ups zat constant die cameralens in de weg om deftig te kunnen werken, etc. Als kers op de taart heeft de cameraman dan nog een fikse snee opgelopen in zijn hand, bij een close up van de snijbeitels kwam hij te dicht bij de liggende beitels. De beste man was zeer verbaast dat die dingen zo scherp waren:rolleyes: De opnames werden dan maar even opgeschort tot er een verbandje was aangebracht, anders hing de camera vol bloed.
De volgende opnamen werden van iets grotere afstand genomen:D Maar ondanks alle hindernissen is het naambord nu volledig gesneden, komende week de resterende letters inkleuren, en alles in de olie zetten.

Het word nu wachten tot het productiehuis op de proppen komt met de gemonteerde filmfragmenten, de montage begint in Augustus heb ik begrepen, het afgewerkte project word voorgesteld van 3 tot 5 Oktober in Ename nabij Gent.



Mvg,

André
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo André
Mooi bord geworden hoor. Jij laat het altijd zo lekker simpel klinken,heerlijk. Is er een kans dat "deze"film op de nationale tv komt? Ik ben benieuwd naar de actie van het snijden en het rondvliegend "bloed";)

HG Hugo
 

tuoh

Oud hout
Hallo Hugo,

de beelden komen op een website te staan, www.boat-building.org Er staan al enkele voorbeelden op, maar nog geen van ondergetekende.
Van het rondspattend bloed zijn er helaas geen beelden:D De crew was even van zijn melk. Die konden bijna niet geloven dat even een vlijmscherpe beitel aanraken zo een gevolg kon hebben:rolleyes:

Zo gauw er wat meer online staat geef ik wel een seintje.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Ondertussen de "E" ook gesneden, en het bord volledig afgewerkt. Tijd dus voor iets anders, maar dat past niet in deze rubriek:p

Nog enkele beelden van het afgewerkte naambord om mee af te sluiten.


Mvg,

André


Letters inkleuren, en wat houtwormen doodslaan:D

CIMG2125.jpg


In de Masterolie van Woca.

CIMG2129.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops
A

Athanor

Guest
Mooi om het eindresultaat te zien, goed werk! Ben benieuwd naar de film.

Als ik er wat langer naar kijk begint me, als oud-graficus, de letter G wel wat erg in het oog te springen. Weet je nog welk lettertype je hebt gebruikt? Zoals ik het nu zie lijkt het of de meeste letters zg. Condensed types zijn, dat betekent versmald. En de G een normaal type. Is dat mogelijk? Het kan ook komen door bepaalde computergestuurde zetprogramma's, die om de regels allemaal even lang te maken de letters naar behoefte verbreden. Maar echt professionele programma's mogen dat niet doen, die moeten uitsluitend met de spaties variëren. Maar ik denk dat ik een (te) kritisch oog heb wat dit betreft, de gemiddelde lezer ziet het niet.

André, op naar de volgende klus!

Groet van Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Sebasel

tuoh

Oud hout
Hallo Fons,

het gebruikte lettertype is een "Trojan Roman" style, dat word regelmatig gebruikt voor het lettersnijden. In tegenstelling tot de lettertypes op de PC zijn hier de "C", de "G", en de "O" meestal breder dan de andere letters. Zo zijn deze letters ook altijd iets hoger dan de andere, het oogt mooier als deze letters iets onder de basislijn uitsteken, idem voor de bovenlijn trouwens.

Bij het onderstaande beeldje is dit ook heel duidelijk te zien, ook een lettertype wat veel gebruikt werd bij het lettersnijden, alhoewel ik hiervan de naam moet schuldig blijven. Dit lettertype werd al gebruikt rond 1880.

Mvg,

André

Fig-2-Alphabet-of-Classic-Renaissance-Letters-according-to kopie.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.