Overzeese Festool aankopen

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Waarde forumgenoten,
Ik wil jullie graag een casus voorleggen en jullie mening (misschien wel ervaring) horen.

Geruime tijd ben ik bezig mijn handgereedschapsarsenaal uit te breiden. Ik vind het Festoolgereedschap erg prettig en wil dan ook graag mijn geld in deze goede spullen steken.
Op mijn zoektocht naar goedkopere Festool-aankopen kwam ik in het Verenigde Koninkrijk terecht.
Aangezien de Pond Sterling "goed" staat tov onze euro lijken de prijzen daar veel goedkoper.
voorbeeld:
De Festool stofzuiger CTM 22 E SG kost hier 784 incl en daar 569 euro. Toch een verschil van 215 euro.
ander voorbeeld:
de LR 32 set kost hier 214 euro en daar 140 euro (123,95 pond).
De verzendkosten zullen nooit het verschil compenseren.
Vond deze voorbeelden overigens op de volgende link:
http://www.toolsave.co.uk/product.php?p ... cat_id=689

Mijn vragen zijn dus eigenlijk:
Heeft iemand ervaring met Toolsave
Heeft iemand ervaring met bestellen in Engeland van dit soort apparaten (heb zelf al wel besteld via Axminster. Dat ging goed maar waren kleine zaken)
Kan het kopen daar misschien andere nadelen hebben, die ik nu niet zie?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Alvast dank,

Bart
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik weet niet zeker hoe het zit in Nederland. Maar ik heb al verschillende aankopen in het buiteland gedaan en die naar België laten opsturen.
Het gebeurt vaak dat de douane de lading controleert en dat kost gemakelijk 30 euro.
De laatste keer werden er ook invoertaksen bij gerekend. Bij een bestelling van 65 betaalde ik uiteindelijk nog eens 50 euro erbij aan kosten. Major Ripoff! Het feit dat ik de artikels nergens anders kon vinden hielp het een beetje te relativeren, vanaf volgende week zit ik terug in de VS vanwaar ik het heb besteld. ALs ik even had gewacht had ik dus 50 euro bespaard. Soit terug ter zake.
Normaal kan je deze dingen op voorhand te weten komen als je even rondzoekt op het net of wat telefoontjes doet naar de bevoegde instanties. Ik ben ervan overtuigd dat er een manier moet zijn om die taksen te vermijden. En in jouw geval is dat zeker de moeite. Laat ons ook even weten hoe je het uiteindelijk aanpakt ik ben wel nieuwsgierig.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
ik had van iemand het advies om te kopen binnen de europese unie (dus ook engeland) omdat je dan geen invoer belasting zou betalen.
ik heb 3 keer iets uit amerika besteld. waarbij ik 2 keer extra invoer belasting moest betalen.

verder heb ik al een paar keer iets uit engeland besteld en één keer uit duitsland. bij die bestellingen zat geen extra invoer belasting.
Als ik jou was zou ik nog wat research doen aangezien ik er alleen maar van heb gehoord en niet persoonlijk heb bevestigd.
En verder brengt een bestelling uit engeland flinke verzend kosten met zich mee waar je je niet op moet verkijken. Als ik een bestelling doe op een webwinkel dan krijg ik altijd nog een email na met de verzend kosten waar ik dan nog op moet reageren alvorens ze de boel versturen.

succes!
 

WR1944

Oud hout
Even een kleine waarschuwing betreffende Festool gereedschap. Het is officiele Festool-dealers niet toegestaan buiten de landsgrenzen te leveren.
Festool gaat zelfs zover dat je bepaalde Festool sites niet kan benaderen als de server ziet dat je met een URL werkt uit een ander land.
Vanwege het aanzienlijke prijsverschil tussen Canada en de USA was de Festool USA website tijdelijk niet te benaderen. Na veel protest is dit weer teruggedraaid.
Ten aanzien van invoerbelasting zijn er voor dit jaar verhoogde grensbedragen. Informeer maar bij de belastingdienst voor de laatste stand van zaken.
Ik zit nu in de USA en zelfs in Home Depot (een soort Hornbach) loop ik te watertanden, laat staan bij de kwaliteits zaken. Het is ongelofelijk hoe uitgebreid het gereedschap- en materiaal bestand is. Zo'n 50 m stellinglengte met alleen schroeven, bouten en moeren, idem voor schakelaars, contactdozen en dekplaten. 100 m stellinglengte met electrisch gereedschap, 50 m met handgereedschap en de stellingen zijn 4 m hoog. Alleen hiervoor zou je al naar de USA verhuizen.
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Bij aankopen binnen de EU moet je nooit invoerrechten betalen. Het enige probleem dat je gaat hebben is dat de garantie hier niet geldig zal zijn. Maar dat is bij Festool niet echt een probleem is mijn ervaring.

Op Ebay is ook een verkoper in Duitsland die nieuwe Festool spullen verkoopt. Daar heb ik een paar zaagbladen gekocht en stofzakken voor mijn CT22. Snelle service en interessante prijzen.

http://stores.benl.ebay.be/Holzfachmarkt-Gerschwitz-GmbH
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
@DIY_peter

Het enige probleem dat je gaat hebben is dat de garantie hier niet geldig zal zijn. Maar dat is bij Festool niet echt een probleem is mijn ervaring.

Bedoel je te zeggen dat het niet erg is omdat Festool zo goed is dat het nooit kapot binnen 3 jaar en dus geen service nodig heeft? (hetgeen uiteraard ook bij goede machines wel mogelijk is)
Of bedoel je te zeggen dat Festool niet moelijk doet en onder garantie wel repareert?

Mbt het tweede heb ik -helaas- andere ervaringen.
Vorig jaar heb ik een nieuwe CTM22 gekocht.
Dit heb ik gedaan bij een bedrijf dat zich via marktplaats aanbod, met website en al en leveren ongeveer alle merken op bestelling (bedrijf zit in Echteld via Marktplaats). Aantrekkelijke prijs (circa 7% onder de adviesprijs van Festool).

Echter mij niet bewust dat ik bij een handelaar/particulier heb gekocht. Het serienummer bleek verwijderd, ook op de bijbehorende papieren. Dat merkte ik pas thuis toen ik me wilde gaan aanmelden voor de 2+1 garantie.
Ik heb contact opgenomen met Festool, zij gaven aan dat ze geen ondersteuning geven voor gereedschap gekocht via dit bedrijf. Na aandringen wilde ze -bij wijze van uitzondering- mij tegemoetkomen indien ik het serienummer opgaf. Die had ik dus niet.
De handelaar gaf ook aan dat hij dat wist, want ze willen niet dat er onder de prijs verkocht wordt. Om die reden wordt het serienummer verwijderd, anders weten ze wie de leverancier is en wordt die drooggelegd.

Gevolg is dus geen garantie. (en ook geen toolpoints, maar dat is minder relevant)
(althans een hoop gezeik als ik het moet/wil gaan inroepen)

Dan de vraag of wel/geen garantie een probleem is?
Als alles blijft werken is er geen probleem.

Dus maak zelf de inschatting wat het je financieel waard is om je garantie te verliezen.
Als je veel inkoopt zal dat geen probleem zijn (wet van de grote getallen), maar bij een enkele machine is het toch wel heel vervelend als die net kapot gaat.

Daarnaast is goede service natuurlijk ook belangrijk, en goede service kost helaas geld.
Ik ben dus weer terug bij mijn oude leverancier(s).

ps. er is net een nieuwe festool stofzuiger uit, ik zou nu geen 22 meer kopen.
 

therut

Nieuw lid
6 mei 2009
24
0
Hoi,

ik kan het alleen maar aanraden, Festool kopen in de UK. De prijzen zijn momenteel inderdaad bijzonder interessant en als je bij een officiele (engelse) Festool dealer koopt verlies je geen garantie en krijg je gewoon alle originele papieren en de serienummers bij de apparatuur.
Ik heb al meerdere aankopen in de UK gedaan en meerdere honderden euro's bespaard.

Apparatuur met een plug-it kabel levert sowieso geen problemen op maar pas op met het aanschaffen van een stofzuiger: daarvan moet je de stekker vervangen en dan loop je wel de kans dat Festool Nederland geen garantie meer verleent in geval van problemen.

Toolsave kan ik niet aanraden, die rekenen 48 pond (!) verzendkosten.

Bezoek axminster.co.uk en powertoolworld.co.uk. Die rekenen beide veel minder verzendkosten (13 pond) en zijn allebei telefonisch te bereiken, iets wat mij een beetje geruststelt mbt de betrouwbaarheid van een online-shop.

healystool.co.uk zijn ook uitstekend, rekenen alleen wat meer verzendkosten: 25 pond.

Ik heb bij alle drie deze winkels spullen besteld (afhankelijk van aanbod en voorraad) en ben over alle drie bijzonder goed te spreken.
Extra kosten wbt belastingen of invoer zijn niet van toepassing (zie site douane) en negen van de tien keer wordt een pakket al na twee werkdagen geleverd.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

groet,

Sander
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Hallo,

ik heb vorig jaar een triton bovenfrees gekocht uit engeland. Ik denk dat die hier wel het dubbele zou gekost hebben. In de pinte (belgie), niet ver van waar ik woon, is er een bedrijf in houtbewerking (stefan maene), die me heeft verteld dat de enige verdeler van die triton bovenfrezen in de benelux iemand is uit nederland (ben de naam kwijt, baptist? ben het niet zeker), die ze voor veel te veel geld verkoopt. Hij gaf me gelijk dat ik ze in engeland heb gekocht.
Enkel een andere stekker opgezet, en ze werkt prima. Als er ooit iets aan scheelt, denk ik wel dat ik er mee bij maene terecht kan.
Met festool heb ik nog geen ervaring.

Groeten
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Ik bedoel idd. dat je met Festool machines zelden problemen hebt, waardoor de garantie niet echt noodzakelijk is. Je betaalt tenslotte ook minder.

Volgens mij gaat de garantie niet geldig zijn als je in het buitenland koopt. Festool doet over al die dingen zeer moeilijk. Een beetje tot in het absurde trouwens.
De garantie is natuurlijk wel geldig als je het ding terug naar land van herkomst stuurt.

Voor online aankopen moet je altijd eerst nagaan of het een eerlijke verkoper is. Je vind meestal wel kritieken van anderen op het web. Als je niets vindt is het altijd een gok.
Zomaar iets op marktlaats kopen is dus niet echt een goed idee.
Op ebay is dat anders. Daar heb je verkopers die al duizenden producten verkocht hebben. Als die dan een feedback score van 99,8% hebben, dan weet je wel zeker dat het geen oplichter is.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Mensen,
Dank voor het meedenken!
Aan de stekker had ik niet gedacht en ik moet ook nog even goed nadenken of ik dan wel een stofzuiger uit Engeland laat komen.
Ik kan natuurlijk ook op zoek naar een adaptor voor bij ons. Die moeten toch te krijgen zijn zou je zeggen.
Maar over die garantie: zo ver ik weet is elk bedrijf verplicht om garantie te geven op hun producten. Dat is bij wet geregeld. Alleen zit ik daar niet zo in en kan dat niet 123 terugvinden. Tja, en om garantie af te gaan dwingen bij een producent.....
Maar goed, daar ga ik nog wel eens naar kijken.

En die tip over de nieuwe cmt 26 E is ook een goede: machine met meer inhoud, meer mogelijkheden voor minder. Dat het kan bij Festool...
Ik houd jullie op de hoogte van de aankopen. Op dit moment neig ik naar kopen in nederland, vraag me namelijk af of het verschil in prijs opweegt tegen alle andere, in de reacties, genoemde ongemakken. Ik denk dat het wel goed zou gaan voor accessoires.

grtn Bart
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Bart,

ik heb ook verschillende UK apparaten, maar een stekker is zo omgezet en voor Festool kan
je eventuele losse stekker kopen.

Succes en laat weten wat je doet.

Gr. Schummie.
 

WR1944

Oud hout
Bij het aankopen door particulieren is de leverancier, waar je het apparaat daadwerkelijk gekocht hebt, het aanspreekpunt als je een probleem hebt. De leverancier moet dan weer met de fabrikant of zijn leverancier praten voor verder verhaal.
Dit is ieder geval Nederlands consumentenrecht. Ik vermoed dat het Europees min of meer identiek geregeld is. Ik weet niet wat de regels voor professionele gebruikers zijn, maar ik vermoed dat het niet veel anders zal zijn.
Bij aankopen in het buitenland ben je theoretisch afhankelijk van de oorspronkelijk leverancier en is het afhankelijk van de goede wil van de fabrikant of je direct met een landelijke vertegenwoordiging ervan in eigen land zaken kunt doen. Dat zal je van tevoren moeten opvragen als je de garantie zeker wilt stellen. Ik vermoed dat het een stroef verhaal wordt :cry:
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Festool NL kennende als je met officiel papieren je festool apparaat voor de 1+2 garantie aanbiedt met een aankoopbewijs van een buitenlands bedrijf zullen ze je niet accepteren. Heb al eerder protectionistische staaltjes van ze gezien (dreiging tot weigeren leveren aan dealer die 20% korting gaf of catalogus prijs)... Er bestaat geen concurrentie in NL op dat spul daar zorgt Festool NL wel voor, parallel import is de enige methode om prijzen nog te drukken maar dan kan je wellicht naar je garantie fluiten. Wat wel interessant is is natuurlijk verbruiksartrikelen via parallel import in te kopen of producten die alleen mechanisch werken (zoals tafels, lineaal, gatenrijenset, VS 600 e.d.). Als daar iets mis aan is dan kan je meestal een klein onderdeeltje vervangen wat niet zo vreselijk duur is.
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Een adaptor heb je niet nodig volgens mij. Je kan je gereedschap uit engeland aansluiten op een stofzuiger van hier (in engeland is er ook een netwerk van 220/230 V, in tegenstelling tot bv. amerika), mits je natuurlijk de stekker vervangt. Zo'n stekker kan je hier overal kopen, (een goeie) kost niet veel en is makkelijk te vervangen. Je garantie zal wel vervallen dan veronderstel ik.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Hoi Woody,
Het probleem is dat ik electrisch gereedschap van hier heb en die stofzuiger in Engeland wil kopen. Als ik stekkers moet verwisselen dan moet ik dat ook doen in het apparaat: dus de stekker van de stofzuiger naar de voeding én het stopcontact in de stofzuiger. En voor die laatste weet ik niet hoe dat te doen.

Maar goed, de opties zijn dus:
Kopen in Engeland, gevolg: hoogstwaarschijnlijk geen garantie, 200 euro minder uitgeven
Kopen in Nederland, gevolg: garantie van Festool en de volle mep.
Festool gereedschap is natuurlijk zó goed dat garantie zelden nodig is. Maar nu heb ik in december de inval zaag 55 gekocht en als ik de hoek precies op de 0 graden zet, dan is de werkelijke zaaghoek 88 graden. Dat wil ik wel bij ze laten veranderen want dat vind ik erg slordig, om het maar zo uit te drukken. Daar heb ik wel garantie op dus ik hoeft de machine alleen maar naar de leverancier te brengen. Als ik zo'n grapje heb met de engelse stofzuiger......

Kortom ik ben nog in dubio, maar ben er bijna uit.

Bart
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zo vandaag weer een staaltje Festool protectionisme gezien. Dit is nu typisch wat ik altijd al bedoel. Bij Festool zijn het een stelletje boefjes :twisted: , wel goede producten maar concurrentie op de retailmarkt ho maar. M.a.w. als consument moet je altijd het maximale voordat spul betalen.

Toolmax nieuwsbrief vandaag ontvangen omstreeks 12:15: "Superstunt Festool & Protool
Met onderstaande aktiecode krijgt u maar liefst 10% korting op alle produkten van Festool en Protool. U kunt van deze aktie profiteren door onderstaande aktiecode in te vullen tijdens uw bestelling. (geldig t/m 31 mei)

AKTIECODE: 3NTR63"

En jawel hoor om plus minus 17:30 komt de volgende mail binnen van Toolmax:
"Eerder deze dag heeft u een nieuwsbrief van ons ontvangen waarin de Festool en Protool superstunt werd aangekondigd. Middels deze mail willen wij u op de hoogte brengen van het feit dat de genoemde aktie niet geldig is.
Helaas is er door een miscommunicatie per abuis een verkeerde nieuwsbrief verzonden. Wij zullen u zo snel mogelijk de juiste nieuwsbrief toesturen. De overige akties uit de nieuwsbrief blijven geldig."

Even gokken wat er is gebeurd:
Festool kreeg lucht van deze actie en zet vervolgens Toolmax zwaar onder druk, Festool NL dreigt met niet meer leveren aan Toolmax omdat ze een niet gecoordineerde actie doen welke niet is gesanctioneerd en geregiseerd door Festool NL. Ergo Toolmax trekt keutel weer in.

Nogmaals ik ben gek op Festool gereedschap maar van dit soort dingen wordt ik wel altijd erg allergisch. :shock:
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
zuma zei:
Zo vandaag weer een staaltje Festool protectionisme gezien. Dit is nu typisch wat ik altijd al bedoel. Bij Festool zijn het een stelletje boefjes :twisted: , wel goede producten maar concurrentie op de retailmarkt ho maar. M.a.w. als consument moet je altijd het maximale voordat spul betalen.

Toolmax nieuwsbrief vandaag ontvangen omstreeks 12:15: "Superstunt Festool & Protool
Met onderstaande aktiecode krijgt u maar liefst 10% korting op alle produkten van Festool en Protool. U kunt van deze aktie profiteren door onderstaande aktiecode in te vullen tijdens uw bestelling. (geldig t/m 31 mei)

AKTIECODE: 3NTR63"

En jawel hoor om plus minus 17:30 komt de volgende mail binnen van Toolmax:
"Eerder deze dag heeft u een nieuwsbrief van ons ontvangen waarin de Festool en Protool superstunt werd aangekondigd. Middels deze mail willen wij u op de hoogte brengen van het feit dat de genoemde aktie niet geldig is.
Helaas is er door een miscommunicatie per abuis een verkeerde nieuwsbrief verzonden. Wij zullen u zo snel mogelijk de juiste nieuwsbrief toesturen. De overige akties uit de nieuwsbrief blijven geldig."

Even gokken wat er is gebeurd:
Festool kreeg lucht van deze actie en zet vervolgens Toolmax zwaar onder druk, Festool NL dreigt met niet meer leveren aan Toolmax omdat ze een niet gecoordineerde actie doen welke niet is gesanctioneerd en geregiseerd door Festool NL. Ergo Toolmax trekt keutel weer in.

Nogmaals ik ben gek op Festool gereedschap maar van dit soort dingen wordt ik wel altijd erg allergisch. :shock:

Ik heb me meteen uitgeschreven bij Toolmax, zulke goedkope reclame.
Iedereen weet dat Festool dit niet duldt :roll:
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dat vind ik nu wel weer een overgevoelige reactie. Ik zou het als stunter toch wel iedere keer weer willen proberen op een of andere manier. Of wellicht even met de NMa bellen om te vragen hoever Festool NL mag gaan want volgens mij is er iets mis met zg. listprijzen. De catalogi van fabrikanten spreken toch niet voor niets over adviesprijzen (zelfs de catalogus van Festool...).

Het weigeren van garantie van in het buitenland gekochte apparaten is gek genoeg wel rechtmatig. Dat komt eigenlijk door de consument beschermend regels van europa die stellen dat je altijd bij de verkoper (dus niet de fabrikant) terecht moet kunnen (dat was vroeger niet zo want toen werd er meesal naar een voor een consument lastig bereikbare fabrikant verwezen).

Op zich een prima europese regel, zeker een verbetering. Maar wat mij betreft mag hij nog iets uitgebreid worden met een zinssnede 'of bij lokale vertegenwoordiger van het produkt (lees de importeur of de lokale fabrikant)' om ook parallel import (wat niet in strijd is met mededingingsregels) wat beter te faciliteren om de concurrentie nog wat verder op te poken..
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
zuma zei:
Dat vind ik nu wel weer een overgevoelige reactie. Ik zou het als stunter toch wel iedere keer weer willen proberen op een of andere manier. Of wellicht even met de NMa bellen om te vragen hoever Festool NL mag gaan want volgens mij is er iets mis met zg. listprijzen. De catalogi van fabrikanten spreken toch niet voor niets over adviesprijzen (zelfs de catalogus van Festool...).

Het weigeren van garantie van in het buitenland gekochte apparaten is gek genoeg wel rechtmatig. Dat komt eigenlijk door de consument beschermend regels van europa die stellen dat je altijd bij de verkoper (dus niet de fabrikant) terecht moet kunnen (dat was vroeger niet zo want toen werd er meesal naar een voor een consument lastig bereikbare fabrikant verwezen).

Op zich een prima europese regel, zeker een verbetering. Maar wat mij betreft mag hij nog iets uitgebreid worden met een zinssnede 'of bij lokale vertegenwoordiger van het produkt (lees de importeur of de lokale fabrikant)' om ook parallel import (wat niet in strijd is met mededingingsregels) wat beter te faciliteren om de concurrentie nog wat verder op te poken..

Mijn reactie was gisteren misschien inderdaad wat heftig maar ik kwam net uit een rottige vergadering waarbij het hard tegen hard ging :?

feit blijft wel dat elke Festooldealer weet waar hij aan toe is, dan moet je niet met een kortingsactie beginnen en daarna je keutel intrekken (ookal is het maar 10 of 15%) :roll:
ondertussen heb je dan als bedrijf wel een flinke trek naar je website gecreëerd ;)
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Ik vermoed geen opzet bij Toolmax, hoogstens "dommigheid".
En de extra trek naar de website zal wel meevallen, de actie was alleen opgenomen in de nieuwsbrief, dus al reeds bestaande klanten. (Het was wel een leuke actie!)

Je koopt een product van de winkelier, niet van de fabrikant. Dus voor klachten moet je bij de winkelier zijn. Dit lijdt uitzondering indien het product onveilig is (BW 6:185 e.v.), letsel heeft veroorzaakt of aan privé-goederen meer dan € 500,00.
Festool mag dus alle aanspraken van garantie afslaan en zelf kiezen welke ze wel wil verlenen. Dit tot het moment dat ze een klant heeft geaccepteerd (dit gebeurd met de 2+1 garantie, dan krijgt de koper de keus om hetzij de winkelier aan te spreken hetzij Festool)

Het dwingend voorschrijven van verkoopprijzen aan afnemers mag idd niet. Maar wie doet er wat tegen? Festool weigert gewoon nog te leveren, en als afnemer/winkelier ga je dan niet snel procederen. (tijdrovend + kostbaar). En als je dan al wint als winkelier, zal blijken dat het een behoorlijke pyrieus overwinning is. Als Festool al gaat leveren, zal dat niet onder de beste voorwaarden zijn én vaak te laat.....
(zie ook http://www.thuiswinkel.org/Bedrijven/ni ... subnavid=1)

Ik hoop maar dat Festool deze eind-klant-onvriendelijke houding hanteert om het service-nivo hoog te kunnen houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.