Gevlochten Snijplanken : 3 keer is scheepsrecht

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vorige week zaterdag ben ik begonnen met de productie van een serie gevlochten snijplanken. Grotendeels allemaal restanten, heb maar een paar "nieuwe"balken hoeven te gebruiken. Ook hier weer gestart met de schets en aan de hand hiervan bepaald hoeveel hout ik nodig had.

Latten 18mm en latten 4 mm had ik nodig in grote aantallen. de vandiktebank heeft overuren gedraaid !!! Dit moet je echt niet met de hand willen doen.

Vandaag ben ik begonnen met het verlijmen van alle onderdelen. Dit heb ik samen met een goede vriend gedaan. Voor het eerst gewerkt met een lijmroller....dat werkt hardstikke mooi, ga dus op zoek naar zo'n roller voor mijn eigen verzameling....

IMG_3743.JPG

IMG_3739.JPG

Hopelijk vind ik de komende dagen ergens nog wat ruimte om de verlijmde delen te vlakken en te schaven naar de gewenste maat. Dan kan ik beginnen met zagen en dan mogen alle 400 blokjes samen 5 snijplanken worden......
 
A

Athanor

Guest
Je hebt weer een spannend project onderhanden Rick! En wel weer van dat " monnikenwerk" met al die brokjes hout:rolleyes:

Succes! Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
De verlijmde delen zijn gevlakt en geschaafd. Op dit moment moet je perfect vierkante balkjes hebben, elke mm die je ernaast zit ga je straks terug zien tijdens het verlijmen.

Het zagen van de blokjes is simpel werk.....echter zijn het wel bijna 400 blokjes....hahaha...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het zagen van de blokjes was niet erg veel werk. LangLeve mijn Festool zaagtafeltje !! Die geleidetafel vliegt er over !! Volgens mij was ik binnen 1 uur zeker klaar en heb ik ook nog een kopje thee gedronken. De blokjes moesten nog even geschuurd worden, dit heb ik lekker in de tuin gedaan...

Vandaag gaan we plakken,plakken en nog meer plakken..
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow.....dat waren 4 tubes lijm !!! Lang Leve de Action !!

Zal morgen eens wat foto's plaatsen. De panelen zijn nu volledig verlijmd....binnenkort dus schuren !!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick

400 blokjes, is dat een beetje maat vuilniszak? Als i8k aan 4 potten lijm denk dan is dat een aardige berg lijm en klemmen. Ik kijk uit naar de foto's.
HG Hugo
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Ik ben ook benieuwd naar het vervolg... ziet er immers altijd goed uit!
Welk hout gebruik je Rick?? In de keuken gebruiken ze veel gestoomd beuken toch? Moet je rekening houden met gifstoffen enz, met de keuze van het hout?

Groet
Dave
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Hugo : 400 blokjes ...dat zijn 2 melkkratten vol....zou ook wel in een vuilniszak passen....

@Davee : Wenge en beuken....eigenlijk zijn de meeste houtsoorten wel bruikbaar. Over die gifstoffen maak ik mij niet zo druk. Zoveel hout "snij"je niet weg van een snijplank. De hoeveelheid lijkt me verwaarloosbaar.

Wenge : oude vloerdelen
Beuken : deels traptreden, deels restanten werkbank en een aantal "nieuwe"balken
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dit weekend mocht ik de super-chique schuurmachine van een kennis even gebruiken.....machine aanzetten...instellen op dikte....plankje erin drukken en hij komt er geschuurd uit.....wonderlijk!! Dit scheelt echt een enorm stuk wanneer je meerdere snijplanken tegelijk gemaakt hebt en ze wil schuren.Normaal gesproken gebruik ik de bandschuurmachine of soms de Rotex maar dit ging echt wel enorm mooi.

Nu zoek ik nog een machine waar ik aan de ene kant het hout in kan gooien en dan aan de andere kant een verlijmde en geschuurde snijplank uit kan halen....hahahaha
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMG_3755.jpg

IMG_3756.jpg

Blijkbaar heb ik nog geen foto's gemaakt van het resultaat tot op heden....Zal ik vanmiddag eens gaan doen.

Hier 2 foto's van het samenstellen van de snijplanken uit de 2 soorten blokjes
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@rene : zo'n schuurmachine valt vast zelf te bouwen maar mist vaak de oscillerende beweging van de schuurrol. Het grote nadeel van een schuurrol die niet oscilleert is dat die snel "verbrandt". Ooit dat ik te denken over het aanschaffen van een drumsander, op dat moment hoorde ik van een kennis dat hij een "grote mensen"drumsander gekocht had. Dat scheelde dus alweer !!!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ziet er veelbelovend uit! Je zou ze ook goed kunnen vlakken met de bovenfrees en 2 geleiders. Het heeft allemaal aardig massa en een scherpe frees weet er wel raad mee. Heb ze in het verleden wel gevlakt om mijn hamer a31 vlakvandikte, maar kops hout schaven is geen hobby van zo'n machientje (wat mis ik dat ding hier overigens enorm).

jaap
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ooh Jaap , arme Rick schiet helemaal vol als ie dit leest. Hij heeft wat slechte ervaringen op gedaan met deze combinatie.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vandaag nog eventjes bezig geweest met het schuren van de snijplanken. Helaas zaten er wat kleine kiertjes in. Heeft te maken met het schaven op 2 verschillende machines. Ik heb een fijn papje gemaakt van wenge-schuurstof en cellulose-prut. Naadjes dichtgesmeerd en je ziet er "niets" meer van. Net alles geschuurd tot korrel 320 en even afgenomen met wat wasbenzine. Straks waarschijnlijk nog even een laagje olie aanbrengen....nee....heb me bedacht....Doe ik morgen wel
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
ik was in de gelukkige omstandigheid om afgelopen zaterdag de plankjes in het echt te zien, nog voor de wengé prut afwerking. Onze Rick heeft weer een fraai staaltje werk afgeleverd. Dat gaat weer wat opleveren voor Kika.

Paul
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMG_3834.jpg

IMG_3835.jpg

IMG_3863.jpg

Beetje sluitreclame voor onze Ron Van Zaltbommel....machtig mooi spul heeft hij laten maken. Het ruikt helaas niet erg prettig maar het werkt super!!

Er zijn nu dus 6 snijplanken klaar en gereed voor de verkoop. Prijs : 50 euro per stuk. Van deze 50 euro gaat alles naar een goed doel zoals KIKA of Warchild.

Heb je nog zoiets nodig voor jezelf of als kado laat dan maar even weten!!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.