Hout kopen in de buurt van noord-limburg

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Beste forumleden,

Ik heb binnenkort weer 2 projecten om wat tijd aan te besteden, 2 badkamermeubels en een kinderbureautje/speelgoedkist. Voor de badkamermeubels wil ik teak gebruiken denk ik, en voor het andere weet ik het nog niet.
Nu is mijn vraag waar kan ik in de buurt van Horst (nabij Venlo) hout kopen? Platen (mdf enz.) kan ik halen bij een houthandel hier in Horst. Maar massief hout?? Ik ken de AF in Arnhem wel van het internet maar dat is ook niet echt dichtbij!
Weten jullie of er zaken zijn dit dichtbij liggen? Of dat er misschien forumleden zijn die hout hebben en "dichtbij" wonen?

Alvast bedankt!!

Groet
Dave
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
hopelijk komen er meer reacties... het zal toch niet dat alle houtbewerkers hier op het forum van boven de rivieren komen???
Ik heb eens op internet gekeken en zag een houthandel in Venlo en Someren.
Die bieden het volgende massieve hout aan:
Vuren
Grenen
Geimpregneerd tuinhout
Bankiray
Merbau
Beuken
Iroko
Framire
Western Red Cedar
Meranti
Mahonie
Steigerplanken
Eiken
Bosse

Zou een van die soorten iets zijn? Het moet natuurlijk wel weinig werken, ook gezien de vochtige ruimte (badkamer).
Dus voor de projecten:
- Badkamermeubel
- Kinderspeelgoedkist
- Broodplank (lijkt mij gestoomd beuken?)
- overige meubels zoals salontafel enz.

De keuze zal natuurlijk ook afhangen van de kleur? Wil namelijk voor de badkamer een lichtere kleur hebben, zoals teak dat heeft.

Hoop dat er meer houtbewerkers willen reageren!! Heb namelijk op dit gebied zeer weinig kennis.

Groeten
dave
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
In Oss, (NB) zit de Zuid Nederlandse houtindustrie (www.zuidnederlandsehoutindustrie.nl)
Ze hebben o.a. Acacia, Ayous, Azobe, Bangkirai Beuken eiken, Esdoorn, Essen, Iepen, Kersen, Linden, Mahonie, Noten, Peren, Plataan, Steenbeuken teak Wenge en amerikaanse houtsoorten.
Groeten
Akwadraat
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Wederom bedankt voor de tips! Ik ga vrijdag in Helenaveen (in de buurt van Asten/Deurne) langs bij Erwin Romonesco (meubelmaker en houtzagerij).
Daar ligt ook vanalles, maar ik ben vooral benieuwd naar het gerookt/gestoomde eiken! Bruin van kleur... kan mooi uitkomen met een hardwaxolie lijkt mij!
Volgens Erwin kan het heel goed toegepast worden in de badkamer! Ben benieuwd....
 

Gerard Scanlan

Nieuw lid
8 mrt 2011
12
0
Ben vandaag bij (www.zuidnederlandsehoutindustrie.nl) voor wat Amerikaans noot en Europees kers. Ben erg blij met wat ik aantrof. Ben eerder bij Romonesco geweest voor Europees kers maar hij heeft een heel partij onlangs verkocht en had helaas geen kers meer op het moment. Dus toch maar naar Oss en met noot, kers, wenge, teak en mahonie ging ik naar huis. Beide houthandelaar zijn behulpzaam en vriendelijk ook zou je maar een plankje willen.
Onderweg zag ik twee mannen takken van olmen zagen, ik mocht 3 flinke stukken menemen. 30 centimetre doorsneden een zo'n metre lang. Kan ik die het beste drogen door het barst te laten zitten en de uiteinde in te smeren met kaars vet? Of moet ik anders te werk gaan?
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Hoe is de houttripje gegaan ? Ben altijd benieuwd naar de ervaringen van mensen op het gebied van hout kopen.

het duurde even maar hier is het resultaat! heb het hout dus gehaald in Helenaveen bij Erwin Romonesco. http://www.romonesco-meubelmaker.nl/
erg mooi hout, mooie tekening en kleur. ik ben zeer tevreden met het hout en ook heel tevreden met de service en hulp van Erwin, hij neemt de tijd om een praatje te maken. Daarnaast nog goede tips om het hout te bewerken. Als ik weer hout nodig heb ga ik zeker weer kijken bij Erwin. (en bij kleine hoeveelheden eens bij Rick navragen!! want dat wil ik ook eens ervaren :D)
Hieronder wat foto's van de planken die ik gekocht heb voor mijn badkamermeubel. Het is gestoomd/gerookt eiken = door en door bruin gekleurd. Heb ze ook laten schaven tot 20 dik. Het maken van de meubels zal ik ook t.z.t. posten!!

P1050138.jpg

P1050139.jpg

P1050141.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
het duurde even maar hier is het resultaat! heb het hout dus gehaald in Helenaveen bij Erwin Romonesco. http://www.romonesco-meubelmaker.nl/
erg mooi hout, mooie tekening en kleur. ik ben zeer tevreden met het hout en ook heel tevreden met de service en hulp van Erwin, hij neemt de tijd om een praatje te maken. Daarnaast nog goede tips om het hout te bewerken. Als ik weer hout nodig heb ga ik zeker weer kijken bij Erwin. (en bij kleine hoeveelheden eens bij Rick navragen!! want dat wil ik ook eens ervaren :D)
Hieronder wat foto's van de planken die ik gekocht heb voor mijn badkamermeubel. Het is gestoomd/gerookt eiken = door en door bruin gekleurd. Heb ze ook laten schaven tot 20 dik. Het maken van de meubels zal ik ook t.z.t. posten!!

Mooi dat je zo tevreden en goed geholpen bent Davee. Een stimulans voor anderen om ook een houthandel te bezoeken, het lijkt ook wel of alle houthandelaren aardige mensen zijn ;).

jaap
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Zelf ben ik een grote fan Arnhemse fijnhouthandel. Al tijden niet geweest, maar het bestaat al zolang, dat ik nog weet dat ik als klein jongtje daar ging kijken met mij vader als die weer iets nodig had voor een boot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.