Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

reinigen van zaagbladen en freesjes

Waarmee kun je dat het beste doen ?

Met thinner, terpentine etc gaat het niet. Met amoniak gaat het een beetje.

Wat is nu HET spul om de bruine aanslag van de frezen en zaagbladen te verwijderen en eventueel daarna te behandelen ?

1129814219753_CMT_pg118.jpg

Hier heb je een speciaal middel ervoor, ik weet echter niet of het hier ergens te verkrijgen is. Het is ook vrij prijzig.

Wat ik altijd doe is aceton, en het gereedschap er een tijdje in laten liggen.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Dasty.....gele variant...te koop bij de wibra!!!! Niet te lang in laten trekken !!!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

felder bied ook een spuitbusje aan voor het schoonmaken van zaagbladen.

Niet allemaal van dat dure spul, gewoon met ovenreiniger, even laten inweken, afvegen en klaar! Tip overigens van een Duitse Festool technicus die ooit ontmoette. De werking van deze reinigers zit in het hoge "kruipvermogen" zoals dat genoemd wordt, waardoor de verontreiniging los komt van het metaal.

jaap

Wat ook fantastisch werkt is caligene , wat ook wordt gebruikt om eik donker te maken (ongeveer zelfde resultaat als een behandeling met ammoniak, maar minder omslachtig en sneller).
    Geleerd van m'n vader;-).
    Doe een fikse scheut caligene in water, en leg daar de zaag of frees in.
    Na een paar uurtjes uithalen en met een doek afvegen, je zal je ogen niet geloven!
    Wel naspoelen met water, en dan nog eens grondig drogen en inoliën.

Groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Waarom werkt terpentine niet? Daar doe ik het altijd mee, even bevochtigen ermee en een paar minuten laten inwerken, en daarna gewoon afvegen. Wrijven met een oude tandenborstel helpt ook, ten minste is terpentine niet giftig en beschermd het tegen oxidatie. Je moet wel niet wachten tot je zaagbladen bruin gaan zien, dan is de houtaanslag aangebrand en gaat het minder makkelijk af. Het kan ook een voorteken zijn van een stomp zaagblad.

@ benchwork
    hoe kom je erbij dat terpentine niet giftig is???

deze aanslag heb ik ook vaker op mijn draaibeitels dit is echter verdwenen na een slijpbeurt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    Niet allemaal van dat dure spul, gewoon met ovenreiniger, even laten inweken, afvegen en klaar! Tip overigens van een Duitse Festool technicus die ooit ontmoette. De werking van deze reinigers zit in het hoge "kruipvermogen" zoals dat genoemd wordt, waardoor de verontreiniging los komt van het metaal.

jaap
    Ja, en Weber bbq reiniger werkt ook.
    Weber zijn die lui met die dure bbq uit de VS.

Jaap gebruik je de foam variant of de vloeibare?

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rené13 Bekijk Berichten
    @ benchwork
    hoe kom je erbij dat terpentine niet giftig is???

deze aanslag heb ik ook vaker op mijn draaibeitels dit is echter verdwenen na een slijpbeurt
    Je moet het nu niet gaan drinken, al deden ze dat sinds de oudheid tegen parasieten, mijn opa smeerde zich er mee in als hij ergens pijn had en het zit zelfs in Vicks (vandaar de geur)
    Daarbuiten staat het gecatalogeerd als toxisch en irritant, dus als je de planeet en je gezondheid wil sparen gebruik je beter ovenreiniger , misschien help het ook bij een verstopte neus, gewoon het schuim aan je neus in spuiten!

Forum Rechten