Ramen maken

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Hallo allemaal,

Ik wil 2 nieuwe ramen maken. Nu heb ik hier al rond gekeken, maar kan niet echt iets over dit onderwerp vinden, dus nu mijn vraag.
Wat voor verbinding kan ik het beste gebruiken voor een raam van plm 100 x50 cm met enkel glas.
En is dit handig te doen met al voorbewerkt kozijnhout, of is dit gemakkelijker te doen met enkel op maat gemaakt hout, dus nog geen schuine randen etc.

alvast bedankt voor het meedenken

Akwadraat
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Bedankt RSI,

maar helaas heb ik niet van deze mooie gereedschappen zoals een domino machine en/of tafelfrees met zulke mooie beitels.

Akwadraat
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
De oude verbindingen met de hand, voor ramen staat op de bijgaande document tekening (11.7)

spatpen.jpg
 
Laatst bewerkt:

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Hoi Bobbie,
bedankt voor de tekening.
Hier kan ik wel mee aan de slag.

Hoi Leroy,
Ja, een zaagtafel heb ik uiteraard wel, maar helaas nog geen domino machine....
Loont me nog niet om deze te kopen.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Ja kan de domino ook perfect vervangen door een zelf gemaakt, of gekocht, malletje voor deuvels te boren met een schroefmachine.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Bedankt voor de tip, maar ik denk dat ik maar voor de pen en gat van bobbie ga.
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
"Houtbewerking in de praktijk "van Ernest Scott / Willem Aalders (ISBN 90.6248.300.3), waar erg veel technieken in staan voor amateur en vakman, wel te verstaan de basis technieken, in de breedste zin, er staat van alles in over gereedschap, hout, verbindingen,onderhoud.
 

tuoh

Oud hout
Jammer maar helaas, de verbinding te zien op de afbeelding word gebruikt voor het vergaren van deuren, zowel binnen- als buitendeuren. Ook bij massieve meubels word deze verbinding veel gebruikt. Zowel voor de deuren als voor het corpus. Nooit een verbinding met spatpen gebruiken voor een raam, dat werkt niet, het hout is te smal om onderaan een vermindering aan te pen te zagen voor een spatpen, en diezelfde pen langs boven ook nog eens te verminderen voor de glassponning. Je houd op deze manier geen pen meer over.

Raamverbindingen zijn bijna altijd pen en slisverbindingen, deze verbinding is wezenlijk anders dan de getoonde. Bij deze verbinding is de pen doorgaand, wat wil zeggen geen vermindering aan de pen, en de gaten lopen volledig door de stijl. De pen is dus aan twee zijden zichtbaar, onderaan een achteraan.

Mvg,

André
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
De pagina zou ook zo uit "De meubelmaker, Deel 1, derde gewijzigde druk" kunnen komen. Auteurs H Velthoven en W Schoute ISBN 978 90 6029 000 2. De plaatjes zijn gelijk, alleen de tekst hoeveelheid wijkt af.
 

Bobbie

Actieve deelnemer
25 aug 2011
72
0
Amstelveen
Vurenhout, je hebt gelijk, dat het plaatje uit het boek "De meubelmaker komt, toen ik antwoordde was ik op mijn werk en maakte de vergissing, wel dat in het boek "Houtbewerking in de praktijk" de techniek word beschreven hoe je deze verbinding maakt.
 

javelin

Nieuw lid
10 sep 2012
6
0
Mijn ca. 30 jaar oude hardhouten draairamen zijn met een doorgaande pen- en gatverbinding plus spatpen uitgevoerd.
 

tuoh

Oud hout
Dat is een zinloze constructie, omdat bij de draaiende delen ook de buitenkant dient geprofileerd te worden. Meestal verdwijnt de spatpen dan in de profilering. Het is beter en makkelijker om de spatpen en vermindering aan de pen te laten vervallen. Voor de sterkte maakt het niks uit, in tegendeel zelfs, zonder vermindering hou je een groter lijmvlak over.
Bij gevelsluitende elementen (ramen) word er nooit een spatpen toegepast. De tekening hier boven geeft de constructie van een kastdeurtje weer.

Mvg,

André
 

javelin

Nieuw lid
10 sep 2012
6
0
Hang- en sluitzijden van de ramen zijn wat arm geschaafd verder hebben er geen profileringen aan de buitenzijden plaatsgevonden.

De spatpen is om het wisselen van de te verbinden delen tegen te gaan. De pen- en gatverbindingen zijn gesloten, dit in tegenstelling tot de slisverbindingen, om schranken tegen te gaan.

Deze raamverbindingen waren/zijn in Nederland heel gewoon. In de 70-er jaren heb ik op de MTS me deze verbinding nog eigen moeten maken. De uitvoering van deze verbinding met eenvoudig handgereedschap is met nauwkeurig werken goed te doen.
 
Laatst bewerkt:

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Dat is een zinloze constructie, omdat bij de draaiende delen ook de buitenkant dient geprofileerd te worden. Meestal verdwijnt de spatpen dan in de profilering. Het is beter en makkelijker om de spatpen en vermindering aan de pen te laten vervallen. Voor de sterkte maakt het niks uit, in tegendeel zelfs, zonder vermindering hou je een groter lijmvlak over.
Bij gevelsluitende elementen (ramen) word er nooit een spatpen toegepast. De tekening hier boven geeft de constructie van een kastdeurtje weer.

Mvg,

André

In Nederland is de pen en gatverbinding met spatpen heel veel gebruikt voor naar buitendraaiende ramen, dit voor raamhout van 67 x 38 mm (onderdorpel 80 x 38), de pen werd dan ongeveer 15 mm smaller gemaakt, en de spatpen had een lengte van 5 mm, de pen ging ook in een blind gat (pen niet door de stijl) er bleef 12mm hout staan, en de pen werd ongeveer 3 mm korter als de diepte van het gat gemaakt. dit was in de 70 er jaren een hele gebruikelijke en beproefde verbinding.

Later met de komst van dubbele beglazing is het raamhout zwaader (lees dikker) geworden en is men overgegaan op de slisverbinding die U bedoeld, maar in Nederland was het gewoon om deze uit te voeren met dubbele pen.( ook wel dubbele pen en gat verbinding genoemd)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.