Advies gevraagd randafwerking

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo,
Ik moet een tv meubel maken met ronde vormen. De bovenkant v/d kast is wel vlak.
De zijkanten (met rondingen) en de voorkant moeten hoogglans wit gespoten worden.
De bovenkant daarentegen moet notenkleur zijn.

Nu ben ik vanavond aan het tekenen geslagen, maar nu komt mijn probleempje,
De zijkanten ga ik maken van buigtriplex (de rondingen zijn te groot voor buig MDF, bovendien heb ik slechte ervaringen met het spuiten daarvan) en voor de bovenkant heb ik nog een mooie plaat triplex met notenfineer op voorraad liggen.
Hoe krijg ik de hoek tussen het bovenblad en de zijkant nu mooi strak? En ... ook sterk, dat het niet al te kwetsbaar is.

( ter illustratie het ontwerp zoals het er nu ligt in concept )
 

Bijlagen

  • tv kast v01.jpg
    tv kast v01.jpg
    18,4 KB · Weergaven: 195

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Moet absoluut enkel de bovenkant van notelaar zijn? Als er ook een kleine boord mag zijn van 5-10 mm notelaar er rond dan kan je die van massieve strips, of samengelijmde fineer strips maken en die boord dan afronden. Tussen het notelaar gedeelte en het witte gedeelte eronder kan je voor de afwerking(en gemak bij het verven) ook een kleine groef van 1-2mm breed zetten, geeft een modern strak effect.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Moet absoluut enkel de bovenkant van notelaar zijn? Als er ook een kleine boord mag zijn van 5-10 mm notelaar er rond dan kan je die van massieve strips, of samengelijmde fineer strips maken en die boord dan afronden. Tussen het notelaar gedeelte en het witte gedeelte eronder kan je voor de afwerking(en gemak bij het verven) ook een kleine groef van 1-2mm breed zetten, geeft een modern strak effect.

Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar is dat goed uitvoerbaar?
Met fineren heb ik geen ervaring, is dat bijv. ook gemakkelijk te plaatsen op ronde vormen. Massieve stukken ertegenaan is wel een optie (heb ik vaker gedaan), maar hoe krijg ik dat in de juiste vorm gebogen (is noten uberhaubt goed buigbaar?)
Zichtbaar kopshout is geen optie..

Een alternatief waar ik vanochtend aan dacht is om een soort bies rondom te plaatsen (zoals bij gitaren gedaan wordt). Zou dat ook een optie zijn? Of wordt dat zeer kostbaar.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als de fineer op mdf zit dan kan je die er redelijk makkelijk van af krijgen met een bijtel, om de boord te maken. het makkelijkst is natuurlijk als je massief hebt liggen, daar een paar strookjes van afzagen die een paar mm dik zijn, en die ertegen aan te lijmen in meerdere lagen zodat je ze kan buigen zonder breken. Je moet zelf testen welke dikte die buiging aankan zonder te breken. Je zou eventueel ook iets dikkere stroken kunnen nemen, de te buigen kant in heet water zetten en dan klemmen rondom de vorm totdat het droog is, zo neemt die mogelijk de vorm al grotendeels aan en heb je minder kans op loskomen. Maar ik denk niet dat ik zo ver zou gaan.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Hey, mooi meubel.
Ik zou voor 2mm massief gaan, lijkt me te lukken.
En dan zoals BenchWorks aanhaalt, een groefje voorzien in het witte gedeelte.

Waarom precies geen buig MDF voor de ronde vormen ?

Post zeker een foto als het af is.
Good luck.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@Benchworks; waar moet ik de strookjes tegenaan lijmen als er ruimte tussen het witte en het noten moet zitten. Voor de bovenplaat heb ik triplex liggen waarvan de buitenzijde een laag noten is. Hier kan ik geen massief tegenaan lijmen (of ik moet de triplex op MDF plakken o.i.d.). Ik kan wel een massieve strip op de hoek zetten (buigen wordt wel lastig denk ik), maar meerdere dunnere strookjes, daar kan ik ook niet meer in frezen om bijv. de optische speling tussen het witte en het noten te krijgen.
Ik begrijp je oplossing denk ik niet helemaal :confused:

@RSI; buigtriplex kan (volgens een vluchtige beoordeling bij de houthandel) scherpere bochten maken en daardoor wordt het meubel wat compacter. Het spuiten van buigmdf is mij ooit een keer zwaar tegengevallen. Ook dat meubel moest wit en ik heb er volgens mij wel 10 tot 15 lagen verf op gespoten voordat het oppervlak egaal van kleur was. De (buig)groeven in de plaat bleven als strepen maar terugkomen. Dank voor het compliment. De tekening zal hier en daar nog wel aangepast moeten worden verwacht ik zo, maar in basis zal het wel doorgaan:)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
fineerboord.jpg
Heb snel een voorbeeld gemaakt, het gaat veel makkelijker dan uitleggen. Zo zou je het ongeveer kunnen doen.
Een rabat in de bovenplaat waartegen je de buigplaat kan tegen drukken, en ruimte erboven voor de massieve strips tegen te plakken. je kan het achteraf mooi egaliseren met een kopieerfrees. je ziet ook de kleine groef tussen de onderplaat en de bovenplaat, dat geeft een mooi effect en maakt het makkelijker om de onderkant te spuiten.
De bovenplaat moet wel voldoende dik zijn hiervoor, minimaal 18mm schat ik, als dat niet het geval is moet je er iets onder bij plakken.
Ben deze exacte situatie nog nooit tegengekomen, maar zo zou ik het toch ongeveer aanpakken.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@benchworks, dank voor de duidelijke uitleg. Helaas heb ik momenteel geen massief noten liggen, maar het is een oplossingsrichting die ik ga onderzoeken/uit proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.