Advies gevraagd eettafel

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Beste,

Tijdje terug paar 52mm Noten plankjes opgehaald bij Rick, bedoeling is er een eettafel van te maken. Nu ligt het ondertussen al weer 2 weekjes in de schuur, dus wordt het eens tijd dat ik ga beginnen.

Net even alle planken op schragen gelegd en even een selectie gemaakt welke planken voor het blad worden. (zie foto's)

Planken voor het blad:

noten1.jpg

Planken voor de poten en reserve:

noten2.jpg

Nu is het zo dat de planken voor het blad diverse breedtes hebben. Namelijk (van links naar rechts) plusminus 24 -24 - 22 - 19 - 16. Wat is mooier/slimmer met een noten tafel, variabele breedtes houden zodat je weinig afval hebt. Of toch allemaal vaste breedtes zodat alles gelijk is. En hoe breed kan je met noten gaan per plank, voordat het echt gaat schotelen?

Heb er net een uurtje naar lang staan kijken met een biertje in m'n hand, maar toch weet ik nog niet wat ik het beste kan doen.

Wie helpt:confused:
 
Laatst bewerkt:

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Grappig, heb net ook een partij noten ingekocht voor een tafel, ook bij Rick gevraagd maar jij was me blijkbaar voor:) Nu wat elders gevonden. En nu met hetzelfde probleem. De delen die ik heb gehaald zijn iets breder. Allen met mooie tekening en vind het zonde die weer te verzagen en dan weer te verlijmen. Ondanks het risico dat bredere planken gaan bollen en hollen.

Verdeling is natuurlijk iets persoonlijks. Ik zou gaan voor zo breed dat je die mooie tekening per plank symmetrisch houdt en allemaal gelijke breedtes naast elkaar. Dan maar iets meer afval maar dan heb je wel een mooie strakke verdeling.

Succes, ben benieuwd wat t wordt!

hier mijn planken:
foto.jpg
 
Laatst bewerkt:

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Hoi Berrie,
Misschien de smalle in het midden en zo evenwijdig naar buiten gaan ?
Ook zien dat de tafel niet te smal wordt.

Eventueel krom trekken kan je opvangen met het aan de onderzijde dwars infrezen van metalen profielen.

Schol !
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
@ Vitu: Vaste breedtes is inderdaad wel het mooiste, maar ook zo zonde van het hout dat je weg gooit. Ach, ik zal de planken van de week eerst eens gaan schaven en dan nog eens kijken hoe ik de planken het beste kan zagen. Jij ook succes in ieder geval;)

@ RSI: Daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken, alleen weet ik dus niet of de brede delen dan niet gruwelijk gaan schotelen. Tafel wordt in ieder geval 1 meter breed. Dus dat moet goed komen:)
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Dit weekend het tafelblad gemaakt, heb eerst de planken geschaafd zodat de nerf goed te zien was. Daarna de keuze gemaakt om ze toch door te zagen...

En zo ziet het er dan uit: (Net in de eerste laag olie)

tafel3.jpg


tafel4.jpg


tafel5.jpg
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Wow. Daar zou je bijna niet aan durven eten :) Mooi moment vind ik dat altijd, de eerste keer dat het hout een afwerking krijgt. Ineens komt het dan tot leven.

Arthur
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Inderdaad Arthur, dat is een heel mooi moment. Dan heb je gelijk eer van je werk :)

Nu moet ik alleen het onderstel tussen de poten nog maken. Moeten er tussen de regels die tussen de poten onder het blad komen, ook nog dwarslatten komen van regel naar regel? Kan op internet niet zoveel vinden, zelfs geen tekeningetje...
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Tja, aan de andere kant zit in elke plank aardig wat spint....dus het ook was ook geen optie om ze met het hart naar beneden te leggen. Dus dan moet je wat he :) Noten is toch aardig stabiel, dus heb er best wel vertrouwen in.
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Heel mooi zo dat geoliede blad.... en dat weer van de bekendste houtzolder van nederland en omstreken...
 
A

Athanor

Guest
Wat een mooi blad is dat geworden! Is het Amerikaans noten? Overigens onlangs bij Van Til gezien dat notenhout momenteel wel in de mode is voor meubelen! Zo herinner ik me ook een tijd dat pallisander IN was: eind jaren 60.

Fons
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mooi blad zo, lekker massief. Nadeel alleen van noten vind ik dat het zo lelijk verkleurd.
Maar je moet altijd om en om de hart kant naar boven moet leggen... Op den duur gaat het toch werken.

Met wat voor een olie heb je het afgewerkt? En wat voor een frame komt eronder?
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Ik weet dat je de planken normaal om en om moet leggen, maar in dit geval was dat echt niet mooi. Aangezien de planken overmidden gezaagd zijn moet het grootste gedeelte van de spanning er al uit zijn... Misschien dat ik voor de zekerheid aan de onderkant nog een setje hoekprofielen infrees, maar daar moet ik nog even over nadenken.

Ik heb massieve noten poten van 12 x 12 gemaakt, alleen moet ik de lijsten nog maken. Daar ga ik van de week mee verder...

De afwerking is een cocktail van lijnolie en tungolie gemixt met polyurethaanlak.

@ Athanor: Het is inderdaad amerikaans noten :)
 

tuoh

Oud hout
Ik ga hier eens "vloeken" in de kerk:D Het om en om leggen van de planken is niet altijd nodig, of het wel dan niet nodig is hangt van een paar factoren af.

- De zaagwijze:
kwartiers gezaagd hout hoef je niet om en om te schikken, de reden hiervoor is wel duidelijk denk ik.

- de gekozen houtsoort:
een zeer stabiele houtsoort heeft minder de neiging om te "schotelen" het is dan ook niet direct noodzaak om het hout wisselend te schikken, ook niet als het hout nog wat te vochtig is.

- de RV waarde van het gebruikte hout:
is van toepassing op alle gebruikte houtsoorten, hoe dichter de RV waarde van het hout aansluit bij de gewenste RV waarde in een woning hoe minder de nood zich voordoet om het hout te schikken. Een blad trekt maar krom als deze waarde (sterk) wijzigt. Is het ruwe hout al op de juiste RV waarde gedroogd dan is de vervorming van de planken al een feit. De meeste dosse planken staan dan hol weg van het hart. Word dit hout nu op maat geschaafd dan krijg je terug vlakke delen die quasi uitgewerkt zijn, eens alles samengebouwd en afgewerkt is hier geen vervorming meer te vrezen.

Maar, bij dit laatste punt kan je maar zeker zijn van de juiste waarde als deze kan gemeten worden, natte vingerwerk is hier uit den boze, een houtvochtmeter is essentieel. Ga nooit af op wat een houthandelaar hierover te vertellen heeft. Enkel de harde cijfers tellen. Ben je niet zeker van de vochtigheidswaarde, of kan je deze niet meten, speel dan op zeker en plaats de planken om en om.

Zo zijn de meeste regels wel soepel te omzeilen als je weet wat er juist speelt, in dit geval is het dus de juiste RV waarde die zorgt voor een stabiele plank. En er tevens voor zorgt dat je meestal een mooier ogend blad krijgt, het uitzicht kan nu primeren, het vervormen is ondergeschikt geworden.


Mvg,

André
 

Berrie

Actieve deelnemer
23 jan 2011
100
0
40
Gelderland
www.berrie.eu
Top André! Bedankt voor je uitleg!

Ik denk dat ik maar eens een houtvochtmeter aan ga schaffen :D Weet je toevallig ook hoeveel procent de vochtigheid af mag wijken in de woning?
 

tuoh

Oud hout
Bij een afgewerkt meubel maken de schommelingen in luchtvochtigheid niet al te veel uit, als deze schommeling niet te groot is tenminste. Belangrijk is dat je met voldoende droog hout start, 9 à 11% RV is een prima score voor binnen. Deze waarden zijn enkel te behalen met kunstmatig gedroogd hout, of met hout dat enige tijd binnenshuis gestockeerd werd.

De afwerking beschermt het werkstuk tegen vochtschommelingen. Een eventuele mogelijke werking van het hout word er door vertraagt en afgevlakt.
Het mogelijke verschil in luchtvochtigheid tussen huis en atelier, wat er voor zou kunnen zorgen dat het hout toch nog wat nawerkt, word door de afwerking dus sterk afgeremd.
Het werkstuk krijgt zo de tijd om zich heel traag aan de gewijzigde omstandigheden aan te passen.
Wat op deze manier bijna altijd zonder enige vervorming gebeurt. Er zal enkel sprake zijn van enige krimp of zwelling, dit naargelang de omstandigheden ( van droog naar vochtig of vice versa)

De schommelingen in de relatieve luchtvochtigheid kunnen tussen de 60% en 90% liggen. Dus hoe kleiner de schommelingen tussen minimum en maximum kunnen gehouden worden hoe beter.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.