DE invalcirkelzaag test waar iedereen al jaren op zit te wachten!

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Mensen nog ideeën wat voor gekke dingen we kunnen testen met al dit moois?
  1. Balkje azobe van 50x50mm nemen, 10 identieke plakjes van 10mm zagen.
  2. Wie haalt de snelste tijd voor het schulpen van 1 meter 50mm azobe?
  3. Begin met een standaard zaagblad. Kort een stuk 50x150 af op 1m. Verwissel zaagblad , plaats lineaal op een plaat MDF en zaag een stuk van 97mm af. Verwissel zaagblad, schulp de 50x150 in een 50x100 van 1m en rest. Wie is het snelst klaar en wie zit het dichtst bij de opgegeven afmetingen?
  4. Wie heeft de kleinste draaicirkel in 18mm multiplex?
  5. Dit zaagbankje nabouwen, uitgaande van een balk vuren van 50x200x3100. Als extra mag een schroefboor gebruikt worden. Leuk met alle halfhoutsverbindingen en hoeken. Bonuspunten als je begint met 100x100x3100.

Veel plezier ;)

Arthur
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Leuk idee, zo'n test, we wachten ook nog steeds op Dervish review:)
Denk wel dat je bij de test de toepassing van de zaag in de gaten moet houden. Als ik van plan was om enorm veel met massief hout te werken (meubeltjes) dan kocht ik liever een zaagtafel dan een invalzaag. Voor mij als timmerman die veel in het aftimmerwerk zit is het belangrijk dat de rail goed blijft liggen, en de zaag makkelijk op de rail te zetten is. Zo veel mogelijk power is altijd welkom, maar bij hooguit 20 deuren per jaar die ik op maat zaag is dat niet het belangrijkst. Vind het dan geen probleem om de deurdikte in 2 keer te zagen. Toen ik een grotere bus kocht heb ik direct een 3 meter lange rail gekocht, vind ik super makkelijk.
Als ik nu een lange strook moet zagen pak ik veel eerder de zaag, dat koppelen vd rails vind ik altijd zo'n gedoe.

mvg, bjorn
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
3x raden wat een aantal klanten van mij morgen gaan doen :)
ZAGEN!



Op zich denk ik dat je een machine pas echt kan beoordelen als je er enkele maanden mee hebt gewerkt wanneer de "wow" factor weg is, maar het komt zelden voor dat je alle machines uit hetzelfde gamma naast elkaar kan gebruiken :p
Dus er zullen waarschijnlijk toch wel verschillen voor het oog springen, wat mij interesseert is de algemene ergonomie en voor en nadelen te weten van elk model. Niet iedereen gebruikt ze voor hetzelfde werk, dus ja welke is beter voor ruw plaatswerk, of voor delicater meubelbouw met fineer en laminaat enz.

En zoals Bjorn het hierboven zo goed zegt, zien hoe ze het doen in normale situaties en niet te veel belang geven aan extreme/zeldzame situaties.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Is het niet wat om de kss 300 en 400 van mafell ook mee te nemen in de test, denk dat deze zagen meer allround zijn dan een invalzaag. Makkelijker smalle stukken afkorten en uit de losse hand zagen, denk ik. Voor degenen die nog geen zaag hebben en wat zoeken om vanalles mee te doen lijken deze zagen mij veelzijdiger dan een gewone invalzaag. Kun je ook kijken of ze mee kunnen komen met de invalzagen bij het zagen van plaatmateriaal.

mvg, bjorn
 

thiess1983

Nieuw lid
30 mei 2012
17
1
Graag wil ik een revieuw op een mafell of een Festool.
Voorritser vind ik goed, maar moet wel zeggen dat ik een mafell geleider gemakkelijk vind schuiven over gladden platen. Dus vind ik de Festool geleiders weer beter.
En toch heb het idee dat ik de greep voor op de zaag mis.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Op zich denk ik dat je een machine pas echt kan beoordelen als je er enkele maanden mee hebt gewerkt wanneer de "wow" factor weg is, maar het komt zelden voor dat je alle machines uit hetzelfde gamma naast elkaar kan gebruiken :p

... maar ook weer niet zolang met dezelfde machine achterelkaar werken dat je na een machinewissel steeds misgrijpt omdat dat ene knopje net ergens anders zit.

Lijkt me lastig om voor een objectieve test de condities voor alle machines identiek te houden. Past b.v. in alle machines exact het zelfde blad? (geen idee omdat ik net zoals de "meesten" m'n beslissing heb gebaseerd op, in willekeurige volgorde, de vulling van de knip, het onderbuikgevoel en de kleur van de andere apparaten die al in de werkplaats stonden)

i.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik was erbij, en binnenkort gaan we het zien, het is een superster geworden waarbij de machines stevig aan de tand zijn gevoeld en beoordeeld opium specifieke punten. Binnenkort de uitslag.....;)

Een tipjenvan de sluier.... 1 van de betere zagen konden we na schulpen van 1 deur bijna niet meer vasthouden zo heet was de motor..
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Als ik zie waar ik mijn invalzaag voor heb gebruikt: met name plaatmateriaal.
Niet alleen mdf, maar ook hardhout én spaanplaat (Ikea-kasten).
Balkjes heb ik er nog nooit mee gezaagd, dat gebeurd op een kapzaag.

Wat voor mij belangrijk is (gebleken):
zuiver zagen (maar dat ligt meer op het aftekenen en de lineaal)
stof-productie: hoe goed wordt het zaagsel afgezogen.
geluid-productie: ik heb wel gehoorbeschermers op, maar mensen in mijn omgeving liever niet.
het gemak van het pakken en weer opbergen: hoe lang duurt het voordat de machine startklaar is en weer ingepakt.
Hierbij speelt ook mee het gemak van het fixeren van de linealen.
Uiteraard ook van belang: de mate van tear-out, maar dat hoort weer meer bij de keuze van het zaagblad.

Verder is veiligheid belangrijk, maar ik veronderstel dat ze allemaal een autostop hebben bij blokkade van de zaag en allemaal een "spacer" achter het blad.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Koffiedrinker, er is geen spouwmes bij Makita en ook niet bij Bosch zie ik.
Maar ik verwacht alleen detailverschillen al zijn die soms belangrijk (voorritsen, -1°, verlengkabel). Zoals Bjorn vermeld de KSS 300 is ook interessant en is meer uitgesproken anders.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
  1. Balkje azobe van 50x50mm nemen, 10 identieke plakjes van 10mm zagen.
  2. Wie haalt de snelste tijd voor het schulpen van 1 meter 50mm azobe?
  3. Begin met een standaard zaagblad. Kort een stuk 50x150 af op 1m. Verwissel zaagblad , plaats lineaal op een plaat MDF en zaag een stuk van 97mm af. Verwissel zaagblad, schulp de 50x150 in een 50x100 van 1m en rest. Wie is het snelst klaar en wie zit het dichtst bij de opgegeven afmetingen?
  4. Wie heeft de kleinste draaicirkel in 18mm multiplex?
  5. Dit zaagbankje nabouwen, uitgaande van een balk vuren van 50x200x3100. Als extra mag een schroefboor gebruikt worden. Leuk met alle halfhoutsverbindingen en hoeken. Bonuspunten als je begint met 100x100x3100.

Veel plezier ;)



Arthur

Lijkt me een goed voorstel, maar dan wel het zaagblad op alle machine gelijk houden.
Dus zelfde dikte en vertanding, anders gaat het zaagblad bepalen welke beter zaagt.
En vergelijking met 48 tanden op een zaag en 28 op een andere is in mijn ogen geen goede vergelijking.
Ook moet het soort tand en de hoek, als de bladen niet allemaal op de zelfde machine passen, gelijk zijn.
Ik hoop wel dat het een eerlijke test is en geen verkapte reclame voor sander zijn handel in mafel.

Maar het zou leuk zijn als er ook een stuk meranti en merbau zou worden gezaagd.
Kun je het ook filmen? Dan kunnen we het geluid van de machines ook horen of ze in toerental zakken.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Als ik zie waar ik mijn invalzaag voor heb gebruikt: met name plaatmateriaal.
Niet alleen mdf, maar ook hardhout én spaanplaat (Ikea-kasten).
Balkjes heb ik er nog nooit mee gezaagd, dat gebeurd op een kapzaag.

Wat voor mij belangrijk is (gebleken):
zuiver zagen (maar dat ligt meer op het aftekenen en de lineaal)
stof-productie: hoe goed wordt het zaagsel afgezogen.
geluid-productie: ik heb wel gehoorbeschermers op, maar mensen in mijn omgeving liever niet.
het gemak van het pakken en weer opbergen: hoe lang duurt het voordat de machine startklaar is en weer ingepakt.
Hierbij speelt ook mee het gemak van het fixeren van de linealen.
Uiteraard ook van belang: de mate van tear-out, maar dat hoort weer meer bij de keuze van het zaagblad.

Verder is veiligheid belangrijk, maar ik veronderstel dat ze allemaal een autostop hebben bij blokkade van de zaag en allemaal een "spacer" achter het blad.

Ik gebruik de 55 serie van Festool ook bijna alleen maar voor plaat.
Als je deuren gaat zagen kun je denk ik beter voor de 75 serie gaan.

Maar ook de duwkracht, zaagsnelheid kan een test behoorlijk beinvloeden, als je met een zaag harder gaat duwen..
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Er is gefilmd en ik hoop ook dat wat wij gehoord hebben goed te horen was. Er waren twee zagen die bij afzagen van wen 2 meter lange en 40mm dikke deur een normaal geluid hadden, die het dus echt trokken. Bij de overige 4 was steeds al na zagen van enkele centimeters duidelijk dat dit een zeer zware aanslag op de machine was.

Verassend hoe groot dat verschil was want de motorvermogens waren nagenoeg identiek en alle machines een 48 tands blad.

Binnenkort volgt de uitslag na de montage van de film.
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Ik hoop wel dat het een eerlijke test is en geen verkapte reclame voor sander zijn handel in mafel.
Je kan het navragen aan de 3 klanten, maar ik heb geen cm gezaagd en me er niet mee bemoeid.
Misschien post ik mijn introductie stukje hier wel dan wordt het duidelijker waarom ik deze test gedaan heb. Aan de andere kant wil ik wachten totdat het helemaal af is. Ongeveer een week, voor de montage en tekst.
Even geduld dus...
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Voor een paar machines zijn de uitslagen toch al bekend.
De overige ken ik niet en of nooit mee gewerkt.

Bosch wordt heet en heeft moeite.
Makita gaat vrij vlot. Alleen het inzagen is dubbel werk.
Festool de kleine versie heeft er een beetje moeite mee.
Festool de grotere gaat er probleem loos door.
DeWalt wilt wel maar gat niet altijd even goed.

De oranje merk ken ik niet of het moet van BLum zijn.
en dan zegt het toch wel weer genoeg.
 
Laatst bewerkt:

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Alleen dit was juist...
Festool de kleine versie heeft er een beetje moeite mee.
DeWalt wilt wel maar gat niet altijd even goed.
Toch iets beter kijken want de grote festool hebben we niet getest, misschien voor de volgende test?
Bosch is uiteraard super, hij wordt door Mafell gebouwd, Maff.. wat? Juist dat is de rode: Mafell
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zag meteen dat het een Ts55 en 55R waren, maar de opmerking van primera doet me denken waarom geen TS75? Op zich is de TS55 nu obsoleet, en de TS55R en 75 zijn complementair.
De TS55 is een plaatzaag, die ook kan dienen voor zwaarder werk al is dat zijn doel niet. Ik ben bijna zeker dat ze moeite zal gehad hebben met de deur af te korten, en dan nog zeker als dat echt met een 48 tands zaagblad is gebeurd :confused: !
 

SanderGP

Actieve deelnemer
7 apr 2012
93
47
Haarlem
www.GereedschapPro.nl
Ik heb dat wel eens gevraagd aan Festool. Als de TS55 een platen zaag is waarom maak je hem dan voor 55mm diep? Waarom niet voor 30 of 40mm? Dan kan het zaagblad kleiner, machine kleiner en lichter. Geen antwoord van ze. En er zijn ook platen van 40mm, wederom geen antwoord en dit was tijdens een beurs gesprekje.

Waarom de TS55 EN de R: Om de onderlingen verschillen te laten zien en kijken of de nieuwe beter is? De ATF55 liep ook minder vaak vast dan de TS55 en ik wou weten of dat nu ook het geval was. De TS75 hoort niet in dit rijtje thuis, totaal andere zaag.

Waarom zou je geen deur mogen afkorten met een 48 tands blad?
99% van de mensen doet het, want wisselen is lastig of mensen nemen de moeite niet dus moet je het testen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.