DE invalcirkelzaag test waar iedereen al jaren op zit te wachten!

tuoh

Oud hout
Het naar achter wegslaan van een handcirkelzaag gebeurt meestal bij het afkorten. Bij het aanpunten van dakkepers bijvoorbeeld werd je daar al eens mee geconfronteerd. Hier is de schuldige meestal een nonchalante of onzekere zaagsnede. ( = een gebogen snede)
Ook het schulpen van levendige houtsoorten zoals Beuk kan een oorzaak zijn.
De oorzaak is altijd een klemmende zaagsnede, ondanks de aanwezigheid van een spouwmes kan het soms gebeuren. Het is de wrijving van de tanden die de machine uit het hout duwen, met alle gevolgen van dien. Dit is typisch iets wat meestal gebeurt bij oudere machines met dikke zaagbladen. Die nieuwe dunne zaagbladen zijn op dat punt heel wat beter, die draaien zich bij klemmend hout gewoon vrij zonder terug te slaan.

Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Naar aanleiding van deze test werd nog gevraagd naar het in beeld brengen van de resultaten van het voorritsen, ik heb dat zelf niet meer getest maar wel 1 van de medetesters, in all detail, hierbij een extract van zijn bevindingen en zonder reclame te maken wordt wel duidelijk dat hier bewaarheid wordt wat mafell claimt... namelijk de enige te zijn die splintervrij zaagt met hun bijzondere voorritsfunctie.

Bekijk bijlage Detail 3: Voorritsen van de grote GereedschapPro invalzagentest.pdf
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Interessant om over het voorritsen meer te vernemen. Alvast bedankt.

Als Makita 'fan' had ik de speling op twee Mafell rails gemeten, 0,2mm in dat geval. Dus ik verwacht dat de assymetrische voorits van 0,1mm bij de Mafell nodig is om dit weg te compenseren. Bij Makita is er geen meetbare speling, dit omdat er twee stelknoppen zijn die de railspeling - stroefheid kan aanpassen. Klopt deze analyse dan heeft Makita in voorritsen het voordeel tov Mafell door zijn symmetrische snede, beide kanten zijn even gaaf.
Bij Makita maken ze zich traditioneel druk om trillingen, en dit kan ook helpen voor een goed resultaat.
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hoi Damien,

Ik weet niet of ik je helemaal begrijp, bedoel je het afstellen van de speling van de zaag wanneer deze op de rail geplaatst is?

Die speling is bij de Makita weg te werken maar bij de Mafell ook. Bij alle zagen uit de test was dit mogelijk. Elke zaag kan spelingsvrij op de liniaal gemonterd worden. Wel zijn er verschillen hoe het moet. Dat is behandeld in de test. De Mafell heeft het mooiste systeem, afstellen gebeurd door het verdraaien van 2 wigjes. Dat werkt erg precies en is beter af te stellen dan de wieltjes die bij andere merken worden gebruikt, al dan niet met plastic duwstrips aan de binnenkant. Onze ervaring was dat de wieltjes nog wel een heel vast zaten en moeilijk bereikbaar waren waardoor lastig af te stellen.

Mbt voorritsen is de Mafell de enige die door de verstelling echt een mogelijkheid bied. Bij alle andere zagen kan het door middel van instellen op 3mm diep maar dan heb je niet de zijwaartse verstelling en dus alsnog wat splinters, zij het wel veel minder.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Scheppie

Bedankt voor je uitleg. Stom van mij, ik heb alleen oudere Mafell rails gezien (KSS 300) en daar is geen instelbare speling. Ik zag het niet als een echt probleem, aangezien die speling pas tot uiting kan komen als er twee maal over dezelde snede wordt gegaan zoals bij het voorritsen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Damien, ook daar ben ik het weer niet mee eens, ook bij 1 keer eroverheen is die speling heel belangrijk, als je zaag 2 mm van links naar rechts kan schuiven kun je onmogelijk recht zagen, als je een rechte zuivere zaagsnede wilt zul je wel je zaag goed op de rail moeten afstellen.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Klein vraagje jongens,

ik orienteer me tussen de TS55rebq en de MT55cc.

Werkt de MT55cc net zo fijn, prettig én nauwkeuring op de Festool geleider??? Ik heb namelijk al 2 stuks 1.40 meter.

Als ik dan óók nog de Mafell-linealen moet gaan kopen dan is de verhouding tussen extra kwaliteit en de meerprijs voor mijn budget namelijk foetsie ;-).
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik orienteer me tussen de TS55rebq en de MT55cc.

Uitge-orienteerd inmiddels ;-)

Hoog tijd voor wat piccies hierzo! Zojuist de linealen ingezaagd en ik moet zeggen dat ik heel erg blij ben met mijn Mafelltje. Ik heb geen vergelijk met de Festool, slechts een instap groene bosch PKS54.
 

Bijlagen

  • P1050102small.jpg
    P1050102small.jpg
    71,6 KB · Weergaven: 278
  • P1050101small.jpg
    P1050101small.jpg
    60,7 KB · Weergaven: 274
  • P1050099small.jpg
    P1050099small.jpg
    67,2 KB · Weergaven: 274
  • P1050097small.jpg
    P1050097small.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 272
  • P1050096small.jpg
    P1050096small.jpg
    67,5 KB · Weergaven: 272
  • P1050106small.jpg
    P1050106small.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 275
  • P1050105small.jpg
    P1050105small.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 272
  • P1050104small.jpg
    P1050104small.jpg
    67,1 KB · Weergaven: 273
  • P1050103small.jpg
    P1050103small.jpg
    70,4 KB · Weergaven: 271

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Meteen maar even mijn eerste "werkstukje". Moet toch ergens eens een begin meemaken, nietwaar :)

Er moest nog een afwerklatje onder het wastafelmeubel op zolder komen.

Wijze les: RECHTS van je lineaal bevindt zicht het AFVALHOUT, LINKS van/onder je lineaal bevindt zich je WERKSTUK!!!!!! Had ik even niet bij stilgestaan in mijn jeugdig enthousiasme, gelukkig mis ik die paar mm niet hahahaha.
 

Bijlagen

  • P1050108small.jpg
    P1050108small.jpg
    71,8 KB · Weergaven: 267
  • P1050109small.jpg
    P1050109small.jpg
    54,7 KB · Weergaven: 269
  • P1050110small.jpg
    P1050110small.jpg
    52,7 KB · Weergaven: 270

Vwdirk

Actieve deelnemer
25 nov 2012
40
0
Niel-bij-As
Zojuist een nieuwe Bosch Blauw invalzaag gekocht... Weet hier iemand of deze ook past op rails van andere merken?
 

SMeertens

Nieuw lid
23 mei 2013
5
0
We gebruiken al jaren Festool invalzagen in ons bedrijf, sinds kort hebben we ook 3 Mafell mt55 in ons bezit. Kwaliteit en zaagwerk verschilt niet veel, de linialen zijn van Festool wel stabieler en blijven zonder klemmen beter liggen. We hebben daarom de linialen van Mafell aan de kant gezet en 6 linialen van Festool gekocht. De mt55 werkt daar prima op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.