Zelf bankhaak maken bij Smederij Atelier Alkmaar

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb gisteren antwoord gekregen van Smederij Atelier Alkmaar:


Het ziet er naar uit alsof het geen enkel probleem is om dit te smeden tijdens onze workshops. Wat ons opvalt is dat er erg veel verschillende maten en maat verhoudingen zijn. Het zou zeer praktisch zijn wanneer we van te voren een uitgangspunt kunnen vinden in de vorm van een basis ontwerp tekening. Bijvoorbeeld, wat zou de diameter van de recht opstaande staf worden, en welke maten zijn uiteindelijk wenselijk voor de kop?

Wanneer het mogelijk is voor jou/jullie om hier vast een voorzetje op tekening van te maken, kunnen we meer inzicht hebben in materiaalkosten, voorbereiding en workshop duur.

In het algemeen kosten onze workshops €80,- per persoon per dag incl. BTW, uit gegaan van een dag van 10.00 uur in de ochtend tot 16.00 uur. In dit geval is de voorbereiding en hoeveelheid van het materiaal mede bepalend voor de prijs.

De workshop zou plaats kunnen hebben vanaf de eerste week van september, in de weekends, maar ook door de weeks. Dit is afhankelijk van wat jullie als groep het best uitkomt.

Het minimum aantal deelnemers voor een eigen workshop is 8 personen.

Dus er staan drie vragen open:

  1. Wie doet er mee?
  2. Welk weekend komt uit?
  3. Wat voor bankhaak gaan we maken?

Voor het model stel ik voor om uit te gaan van het model van Peter Ross: een schacht van 18mm, lengte van 30cm, reikwijdte 15cm en dan de hoek tussen de schacht en de kop zo dat-ie in een 19mm gat in een werkbank van 5cm dik goed klemt. Dat laatste lijkt me het makkelijkst ter plekke aan te passen: neem een blok hout mee ter dikte van je werkbank met een 19mm gat erin en kijk of je bankhaak goed past :)

Arthur
 
A

Athanor

Guest
Hallo Arthur,

Dat is een leuk voorstel! Ik doe in principe mee, e.e.a. onder voorbehoud van de datum i.v.m. mijn schema voor bereikbaarheidsdiensten.

De eerste drie zaterdagen ( 1, 8 en 15) in september zijn voor mij geen probleem

Ik pas me wat de bankhaak betreft aan, ga er wel een passende werkbank bij maken:)

succes en groet van Fons
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Gaaf plan Arthur :)
Als er plek is doe ik graag mee. Ik heb de gaten voor mijn werkbank nog niet geboord. komt dus mooi uit. Ook de data is geen probleem.

HG Hugo
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Op een technisch vlak: 18mm is mischien net iets te dik voor een dikke werkbank. Bij mij blijven de 18mm bankvijzen van sjoberg niet staan in 10cm werkbank
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dan kan je twee dingen doen Damien. Het gat iets groter boren, zodat hij wat schever staat. Of je pakt een flinke soeverein boor en verdiept het gat van onderen een stukje, zodat je op die plek de werkbank feitelijk iets dunner maakt. Dat laatste heb ik gedaan bij mijn werkbank.

Ik zou niet naar een dunnere schacht gaan. 18mm of 3/4" is redelijk traditioneel.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Lijkt me leuk om aan mee te doen. Praktisch gezien: ik zou dan wel meteen twee van die dingen willen maken, in de praktijk is een altijd aan de krappe kant. De materiaalkosten zullen het niet zijn...

1. Ik wil meedoen.
2. Ik kan idd alleen op weekeinde, en heb een sterke voorkeur voor zondagen. Welke zondag in september maakt me dan niet uit.
3. Model maakt me ook niet zo uit. Die van Peter zien er wel wat lomp uit (vind zo'n sierlijke uitloop wat mooier, zeker met een bladmotiefje oid) maar de functionaliteit staat voorop. Ik zal nog eens wat plaatjes van diverse bankhaken verzamelen en posten.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Of je pakt een flinke soeverein boor en verdiept het gat van onderen een stukje, zodat je op die plek de werkbank feitelijk iets dunner maakt.

bedankt Seek, goede tip. Al wordt het een klokboor en wat improvisatie zoals een < 20 mm centreerhout op de centreerboor.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik wil eigenlijk ook wel eens iets smeden. Lijkt me leuk. Een weekend is ook voor mij het beste. En graag zo'n mooie haak met die sierlijke uiteindjes en 18 mm schacht want ik heb al gaten van 19 in mijn werkbank.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Okee, hebben we er al vijf (Athanor, Armadaman, Don_Paul, Seek en ikzelf) en een voorkeur voor 18mm model herdersstaf. Twee voorkeuren voor een kunstig uiteinde. Ikzelf heb liever een gewoon eendebekje, want met zo'n punt kan ik erop wachten dat ik er een keer vol met m'n handen injas.

Goed, nog drie liefhebbers dus. Wie volgt?

Arthur
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Weer een geweldig initiatief via dit forum!!!!

Ik zou graag mee willen doen maar afstand en beschikbaarheid in de weekeinden wordt lastig voor mij.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het model met die eendebek van Peter Ross vind ik ook mooi hoor. De vraag is natuurlijk of wij wel in staat zijn er echt iets moois van te maken. Het exacte model maakt denk ik weinig uit, dat is het mooie aan smeden, je kunt gaande weg de vormgeving aanpassen.

De twee bankhaken die ik nu heb zijn in elk geval erg lomp van vormgeving. En ik zou wel graag iets fraaiers maken. Ze doen het wel goed trouwens.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.