Populier drogen -> Schimmels?

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Ik heb een hele hoop zaagoverschotten van populier op de kop kunnen tikken bij een zagerij.
Daarvan heb ik de schors verwijderd en sedert zaterdag rechtgezet in mijn kelder. Gisteren heb ik vastgesteld dat er op veel planken een soort van witte schimmel staat.

Zijn mijn planken verloren? Wat kan eraan doen?

Graag advies
Bert

PS: zal deze middag een foto maken om te verduidelijken
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
komt dit ook niet mede door het neerzetten in de kelder.

Gezien de kelders meestal vochtig zijn.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Bert,

Ik meen uit je verhaal te lezen dat de schimmel echt op het hout ligt? Een soort dons zogezegd?

Dat is niet zo’n probleem. Populieren is van zichzelf enorm vochtig, en daardoor zal het wat schimmelen. Ik heb het zelf ook gehad, bij het droger worden van het hout verdwijnt het weer. Of het het hout ook aantast weet ik zo niet, bij mij was het niet het geval. Typisch voorbeeld van vochtigheidsschimmel lijkt me.
 

JasperHendrickx

Nieuw lid
7 sep 2011
10
0
Volgens mij is het inderdaad niet slim om hout in de kelder te laten drogen. Ook omdat de ventilatie daar niet echt optimaal zal zijn.

Of je planken te redden gaan zijn zal er van afhangen hoe diep de schimmel is doorgedrongen.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Bedankt voor de antwoorden. Mag ik opmaken dat de schimmel geen kwaad kan? Zou ik best de stukken hout in mijn carport verder laten drogen?
populier1.jpg
populier2.JPG

De betonnen vloer in de kelder is trouwens lichtjes vochtig waar de planken steunen.
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik zou ze sowieso niet in de kelder laten staan, inderdaad veel te weinig ventilatie.
De carport zou ideaal zijn, zeker als het er goed door kan waaien!
Wel best het kopshout schilderen, zodat het hout niet gaat barsten. (Omdat kopshout sneller droogt krimpt het sneller ten opzichte van het langshout, waardoor de scheuren ontstaan.

Gewoon op een harde ondergrond, latten ertussen en een plaatje erop tegen de regen is ook ideaal hoor, dan kan je auto misschien binnen slapen;-).

Succes!
Steven
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Schimmel tijdens het drogen zal niet snel problemen geven. Maar als ik goed zie zit op een gedeelte zwarte schimmel (blauwschimmel). Ook niet onmiddellijk een probleem voor de kwaliteit van het hout, maar deze trekken wel in het hout. Ook na het schaven zal er verkleuring blijven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.