Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Algemeen boek over Japanse meubels?

Ik weet niet echt waar op het forum dit thuishoort, maar aanleunend aan de vragen rond The essential woodworker.

Een persoonlijk favoriet is boek Rodale's Illustrated Cabinetmaking die de anatomie geeft van vele angelsaksische meubels. Bestaat er een japanse tegenpool?

De vraag komt nadat ik 下町に息づく伝統の技 江戸指物4/6 gezien heb. Ik ontdekte daar conische houten nagels en gelijmde ladebodems. Interessant, al is dit vermoedelijk specifiek voor welbepaalde houtsoorten en meubels, ik zoek dan beter het volledig japans meubel landschap te kennen.

Ja ik bezit verschillende boeken over het onderwerp allemaal in het Japans. Een betere aanrader zijn de boeken over Chinese meubels uit de Ming dynastie. Dit zijn volgens mij de beste en meest ingenieuze stukken die ooit gemaakt zijn.
    Dit is er één van maar er bestaan er nog.
    http://www.amazon.com/gp/product/048...XX3Z3R5RS8NW15
    Gustav Ecke is best wel een autoriteit op dit gebied.

De conische nagels zijn bamboe nagels. Ik gebruik deze soms en hard ze dan in de pan door ze te verwarmen. Je kan deze eenvoudig zelf snijden uit bamboe en in Japan zijn ze ook gewoon te koop. Gebruik het buitenste gedeelte hier is de nerf dichter en daardoor zijn ze veel harder.
    Laatst gewijzigd door kodama; 25-06-12 om 21:19.

Bedankt voor de tip, nu nog iets vinden over het simpele werk.

Ik had een japanse conische boor gezien bij Dieter Schmid zonder meer, maar bij Dictum verkopen ze ook de nagels. In de video wordt een balsa-achtige hout soort gebruikt dacht ik, met gewoon hout moet alles waarschijnlijk voorzichtiger. Ik heb al bamboe saté stokjes (2,5mm) uitgetest en haal bijna 20kg aan dwarskrachten, daar waar conische nagels gepaster zijn bij een trekbelasting.

Het hout dat men gebruikt in de video is kiri een heel zachte sooort die typisch voor dozen gebruikt wordt. Bamboe nagels kan je zo der meer ook in hardere soorten gebruiken voorboren is met deze altijd noodzakelijk.

Forum Rechten