Starters combinatie machine

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Hallo allemaal,

Ik ben een startende houtbewerker en wil naast het electrische handgereedschap een grotere stationaire machine, en ik zou graag jullie meningen horen.

Ik heb gespaard en wil graag een combinatie machine kopen. Ik ben dankzij dit forum al een tijd op zoek naar een 2e hands Hammer C3-31 maar deze zijn erg schaars, nieuw vind ik een C3-31 comfort toch wel erg prijzig, maar misschien is het zijn geld waard.

Wat zijn volgens jullie goede (goedkopere) alternatieven voor de Hammer? Is Robland bijvoorbeeld een goede keus? En zo ja, welke dan? Ik kom snap niet veel van al die type nummers bij Robland.

Of zeggen jullie: Het kopen van wat anders krijg je spijt van, van een Hammer niet?

Ik ga de machine voornamelijk gebruiken voor meubels (tafels, kasten, kasten en nog eens kasten) en voor het maken van kozijnen.

Ik hoop dat jullie me van wat goede tips kunnen voorzien.
 
A

Athanor

Guest
Ik neem aan dat je mijn topic over de Hammer gelezen hebt, anders hierbij de link nog:
http://woodworking.nl/showthread.php?3845-Hammer-C3-31-comfort

En een nog ouder, maar informatief topic:
http://woodworking.nl/showthread.php?239-Zaag-freescombi-Hammer-Robland-Lurem&highlight=Lurem

Ik heb daar al e.e.a. aangegeven over de verschillen en waarom ik zo tevreden over de Hammer ben. Overigens heeft Tuoh in een ander topic een beschrijving gegeven over een Robland die zij voor de schepen restauratiewerkplaats hebben aangeschaft. Daar staan ook nog wel wat zinvolle opmerkingen.

Mijn advies is koop een Hammer! Tweedehands kun je misschien beter in Duitsland zoeken. Bijvoorbeeld hier:
http://www.number-1-mm.de/de/de_DE/index.html

Voor de C31 is het wachten op een aanbieding van Felder, dat heeft mij aanzienlijk voordeel opgeleverd.

Fons
 
Laatst bewerkt:

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Waarom wil je perse een combinatiemachine?
Voor een starter lijkt me dat niet het meest ideale. Ik heb zelf jaren losse (kleinere) machines gehad, en ben laatst overgestapt op een combinatiemachine.
Ik merk dat ik mijn werkzaamheden nu veel grondiger moet ontwerpen, voorbereiden en plannen, om niet aan het ombouwen te blijven. Ombouwen kost ongemerkt best veel tijd.
Als je net begint is het vooraf uitdenken en overzien van het bouwproces best lastig.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Zou voornamelijk kijken wat je het meest gebruikt en waar je echte behoefte aan hebt.

De lurem zijn ook niet zo slecht om te zien. Maar ik heb er geen ervaring met de combinatie machines.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Ergens eerder op het forum al geschreven:
Ik heb met Tendo gewerkt en dat deed niet wat het moest doen.
Met Robland gewerkt en dat deed ongeveer wat het moest doen, had ik een haat/liefde verhouding mee, je krijgt veel machine voor een scherpe prijs.
Nu werken we op een grote Felder en deze doet exact wat hij moet doen, voor mij meer dan zijn geld waard.
Stationaire machines zijn altijd beter/sneller, maar dan moeten we eerst een ander gebouw zien te vinden :rolleyes:

Hammer vind ik een uitstekende prijs kwaliteitsverhouding, zeker als je wacht op de promo's.
Lager als Hammer zou ik, om meubels te maken, niet gaan.
Houd ook rekening in je budget met afzuiging, slangen, frezen, zaagbladen, enz... Dit kan al eens oplopen.

Misschien nog wat meer verduidelijken wat voor meubels je wil maken ?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik ben laatst met een zeer goede houtvriend naar de beurs in Hardenberg geweest. Eerst gekeken bij Robland en daarna bij Hammer en Felder. Robland komt niet in de buurt van de producten van Hammer. Felder is dan nog weer een stapje verder.

Persoonlijk zou ik niet snel voor een combi gaan maar liever voor losse machines. Daar moet je dan wel weer de ruimte voor hebben.

Het is grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid die de machines te verwerken krijgen. Staan ze dag en nacht te draaien dan zou je misschien zelf moeten gaan kijken naar bv SCm oid. Hammer is een mooi product voor de veeleisende hobby'st is mijn gevoel.
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Bedankt voor jullie reacties, ik ben er uit, het zal uiteindelijk een hammer worden, dan maar even doorsparen en in een keer goed. Ik had inderdaad jullie verschillende posts gelezen, en mijn voorkeur ging al uit naar een hammer. Mocht ik dan toch de verkeerde keus maken en/of mijn houthobbyworm sterft, is de hammer in de verkoop zo weg :)

Ik kies voor een combi vanwege de beperkte ruimte, ik moet mijn werkplaats inrichten in een garage van 7x5 m, ik heb hiervan zo'n 4x5m ter beschikking, de rest is voor fietsen, koelkast en andere rommel. Ik wil naast de combi ook nog een werkbank, lintzaag en stofafzuiging kwijt kunnen. Dat moet allemaal wel lukken met een combi, maar niet met losse machines vrees ik.

Ik ben nu met Hammer-Felder aan het mailen voor een mooie prijs, samen met een N4400. *FingersCrossed*
 
Laatst bewerkt:

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,
Een tijd weg geweest en nu lees ik deze berichten. Ik heb zelf van Hammer de nodige machines. Ik heb vanwege de beperkte ruimte juist voor de losse machines gekozen. Alle machines staan op wielen en ik kan ze daardoor strak tegen de muur zetten. Ze staan altijd gebruiks klaar en zijn ook makkelijk te pakken. Een combimachine heeft een groot gewicht en heeft een hoog gewicht. Die schuif je niet zo maar aan de kant. Ook niet wanneer er wielen onder zitten.
Mijn ruimte is een garage van 3 bij 7,5 mtr. Staan ook fietsen in.

GroetJos.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Jouw probleem is duidelijk de ruimte, als je de ruimte had dan zou ik je sterk aanraden om ten minste de vlak-vandikte bank apart te nemen, en te gaan voor het perform model met 2500mm loopwagen. Met de 2000mm loopwagen kan je geen volledige panelen doorzagen zonder de aanslag te moeten verwijderen. maar je hebt zowieso de ruimte niet om volledige panelen door te zagen. daar heb je minstens 5m vrije ruimte voor nodig.
Ik heb de hammer N4400 en vind de prijs/kwaliteit verhouding zeer gunstig, in augustus komt mijn F3 frees er ook aan ( heb er goede voorwaarden op gekregen doordat die bestemd was voor Griekenland, maar die konden niet meer betalen)
Kwestie zaagtafel denk ik dat ik beter af ben geweest met mijn Robland, bij Hammer kost dezelfde combinatie van machines bijna €3000 meer, voor machines met vergelijkbare functies en kwaliteit. Als ik iets beters wou, en toen het budget had gehad, dan was ik niet naar Hammer gegaan met rechtsreeks naar Felder.
Ik ben blij met mijn Robland machines, ze zijn niet perfect, net zoals die van Hammer, maar het zijn toch wel heel goede machines voor een prijs die onklopbaar is voor machines die in België gemaakt zijn. Als ik af en toe werk met een Minmax of Altendorf paneelzaag, dan ben ik toch blij met mijn robland die hetzelde doet en zo veel lichter en fijner is om mee te werken.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Misschien een beetje een domme vraag, maar als je de 'Felder-Gruppe' (duitse site dacht ik) heb je op dezelfde site Hammer en Felder machines staan. Zo als ik uit deze berichten begrijp, is Felder wel weer beter als Hammer.

Wat zijn dan eigenlijk de verschillen/overeenkomsten tussen deze twee merken? (Ik dacht dat altijd dat het bijna het zelfde was, maar er alleen maar kleine verschillen waren)

Groeten Rudolf.
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
De kogel is door de kerk, de C3-31 en N4400 zijn in bestelling. De electromonteur komt morgen de boel opnemen voor de aanleg van 3x400v, nu nog de kwestie stofafzuiging... Ik twijfel tussen de HBM 200 Profi met vaste buizen in een kast of de NVD750 (Axminster) van Numatic los naast de machines. Iemand ideeën hierover? Het gaat hoe dan ook door een 100mm cyclone van cyclonecentral. Die is al besteld, en ik twijfel of ik zelf een fijnstoffilter ga bouwen of dat ik een kant en klare koop, het hangt een beetje samen met het hbm of numatic vraagstuk :)

En ja, natuurlijk komen er foto's. :)
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Over wat de beste keuze van afzuiging is ga ik me niet uitspreken. Ik heb bij mijn Hammer de AF14 gekocht. Het is nog de bedoeling om een vast buizensysteem naar de twee machines (combine en lintzaag) te leggen. Wat ik wel heb, is een automatische aanloop van de afzuiging. Het is erg handig als je niet telkens handmatig de afzuiging moet opstarten als je de machine opstart.

Mathieu
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Daar ga je een boel plezier aan beleven !!! Ik zou zeker een fijnstoffilter willen hebben in de werkplaats. Ikheb er eentje van jet, bevalt me erg goed !!
 
A

Athanor

Guest
Proficiat met je aankoop beslissing! Daar ga je veel plezier van hebben.

Ik heb mijn oude Robland afzuiger (2 pk) van een fijnstoffilter van HBM voorzien en een vast buizensysteem aangelegd. Was een van de klussen van afgelopen winter. Hoop er binnenkort een topic over te openen.

Veel geduld voor de levertijd gewenst!

Fons
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De afzuiging vlak bij de machine is lastig en neemt kostbare plaats in, het is de enige machine die op afstand kan werken, dus je plaatst ze beter uit de weg, of zelfs buiten als dat kan. Ik heb een vloer gebouwd boven mijn werkplaats waarop de mijne staat, er is daar een open kier tussen het dak en de buitenmuur waardoor al het fijn stof naar buiten wegwaait.
Nog een raad bij de N4400, die moet absoluut een afzuiging hebben want anders werkt ze als een ventilator die fijn stof in je gezicht blaast. De elektra beckum die ik daarvoor had deed dat helemaal niet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het nadeel van de afzuiging buiten de werkplaats, is dat je in de winter heel veel koude lucht binnen haalt.
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Ik zit er aan te denken om de HBM te nemen en deze dan in een nieuw te timmeren kast te plaatsen. Ik heb een mooie nis van 60b x 225h x 100d dat zou mooi passen. De kast isoleer ik met pir platen tegen het geluid en in de kastdeur maak ik dan wat roosters met "omgekeerde" fijnstoffilters en een "indirecte" luchtstroom. (anders heb je weer niks aan de geluidsisolatie)
Zodoende heb ik meteen een aantal problemen getackeld: geluid, warmteverlies (tov buiten plaatsen of naar buiten ventileren) en mogelijk ontsnappend fijnstof vang ik meteen op in de filters.

Verder heb ik pelletkachel besteld, hier hang ik mijn (nog te bestellen of bouwen) fijnstoffilter boven zodat ik meteen de luchtverplaatsing van het filter kan gebruiken voor de warmte verdeling in mijn schuur...

Behoorlijk van het orginele onderwerp ondertussen, maar ach... Ben gewoon helemaal lekker bezig met het inrichten van mijn hobby.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Voor geluidsisolatie kan je beter glas- of rotswol gebruiken. Een harde schuimplaat zal het geluid weinig absorberen. Om geluid uit de uitblaasroosters te vermijden kan je ze van een kanaal voorzien en dat ook bekleden met geluidsabsorberend materiaal. Eventueel in het midden nog een extra schot (ook voorzien van isolatie) in het midden van het kanaal plaatsen.
Waarom een pelletkachel en geen stukhoutkachel? Dan kan je meteen je houtresten kwijt.
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Bedankt voor de isolatietip, ik heb net de pelletkachel opgehaald. Ik heb hiervoor gekozen omdat mijn schuur niet optimaal geisoleerd is. In de winter wil ik graag de kachel gebruiken om de schuur vorstvrij te houden ook als ik er niet bij ben. De pelletkachel heeft een thermostaat en regelprogramma en kan dus op eigen "houtje" de boel vorstvrij houden.

Vandaar ook alle plannen om de boel stofvrij te houden, vuur en stof blijft tricky.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Felder wel weer beter als Hammer.
Wat zijn dan eigenlijk de verschillen/overeenkomsten tussen deze twee merken? (Ik dacht dat altijd dat het bijna het zelfde was, maar er alleen maar kleine verschillen waren)

Dat is heel wat, ik ken het allemaal niet van buiten, een klein overzicht:
Andere frees en zaag aggregaat (700 ipv 500)/ zwaardere motoren/ standaard schaafbreedte 41/ 4 schaafmessen/ bredere, langere en zwaardere geleidingen/
Xroll op alle wagens/ optionele powerdrive/ grotere werkvlakken/ aflezen van de instellingen in de draaiwielen/ nog preciezere uitvoering/ langere optielijst, . . .
En om af te ronden een groene kleur :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.