Dunschaver

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
ik heb er al ergens in een post over geschreven en wil hem hier delen op het forum.
Voor mijn hobby als keu bouwer heb ik regelmatig dunnen strepen hout nodig die net wat dikker zijn dan fineer. Soms schaaf ik er ook fineer van houtsoorten die niet voorhanden zijn. Essen hout of purperhart tot zelfs ebbenhout heb ik hiermee al bewerkt.
Hiervoor is een gewone van dikte bank niet ideaal want als het wat dun wordt dan gaat het hout hiermee aan flarden. Zeker omdat het hier gaat om een dikte van 2.5 en 3 mm en zelfs dunner, ik kan er tot 0.4mm mee schaven . Scherpe mesjes zijn dan wel een must.
Ik heb het idee van 2 verschillende voorbeelden op you tube.
De slede om de diepte maat in te stellen heb ik van een idee om een vlakbank in hout te maken. Het idee om de schaaf te monteren heb ikzelf uitgezocht.
Tijdens het maken was het de bedoeling om de diepte instelling per halve mm te doen maar eens hij klaar is blijkt het met minder dan een tiende van een mm te kunnen.
Het hele ding lijkt wel wat amateuristisch maar werkt wel boven verwachting en komt mij heel goed van pas.
Het blad kan ook op de 4 hoeken ingesteld worden om overal op dezelfde maat te komen.
Ik gebruik hiervoor mijn Makita handschaaf die ik met draadstangen , door de gaten van de geleider, bevestig .
Groeten
Daniel
dunschaver 1.jpg
dunschaver 2.jpg
dunschaver 3.jpg
dunschaver 4.jpg
dunschaver 5.jpg
dunschaver 6.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Zoiets had ik nog niet eerder gezien. Schaven heb ik tot 1,5 mm gedaan op een van-diktebank maar dan moet je echt vlijmscherpe messen hebben. Een "drumsander"is ook een fijne uitkomst. Leuk om te zien hoe je gezocht hebt naar een oplossing voor een probleem dat je tegenkwam. Goed opgelost !!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ Bungdacue

Dat ziet er mooi uit en goed bedacht, ik heb wel een vraagje,
Als ik het goed zie is het bankje stationair dus moet je het te bewerken hout doorvoeren.
Hoe doe je dat zodat het mooi gelijkmatig gaat?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Zoiets had ik nog niet eerder gezien. Schaven heb ik tot 1,5 mm gedaan op een van-diktebank maar dan moet je echt vlijmscherpe messen hebben. Een "drumsander"is ook een fijne uitkomst. Leuk om te zien hoe je gezocht hebt naar een oplossing voor een probleem dat je tegenkwam. Goed opgelost !!

@ Rickkoorman,
Ik vind 1,5 mm al heel dun, dat heb je waarschijnlijk op een professionele bank gedaan?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@spaander : klopt inderdaad...een oude wadkin met nieuwe messen....past helaas niet op mijn zoldertje.....net iets te groot...
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Het doorvoeren van het stuk hout moet inderdaad gelijkmatig gebeuren.
Ik zorg altijd voor een latje extra dat kan dienen om er telkens mee door te duwen, en zoals ik al schreef gaat het telkens met een afname van 2a3 tienden van een mm dat gaat dus vrij soepel hoor.
Ik gebruik de dunne latjes om splices te maken in een keu, als die niet mooi even dik zijn dan krijg je te felle ongelijke punten.
Voordien deed ik het met de makita ook wel maar dat was echt geen simpel gedoe hoor, er zat altijd wel een paar tienden tot 05mm verschil op.
Het leek me dan echt wel de moeite om dit uit te proberen, nu meet ik ook nog een verschil maar spreek dan over een 100ste van een mm en dat is toch niet belangrijk meer.1volledig omwenteling draaien met het wiel voor instelling geeft een verschil van 2tienden van een mm.
Voor mij is dit een simpel maar heel handig ding dat ik toch wel wekelijks gebruik.
Enkel de schaaf eraf halen en weer monteren doet me er aan denken om er nog eentje aan te schaffen zodoende er eentje vast kan blijven opstaan.
Groeten
Daniel
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Op mijn Schepppach hms 260 lukt het ook prima om tot minimaal 1 mm dik/dun te schaven.
De tafel kan niet hoog genoeg, maar door hier een volkernplaat(met aanslagblok, want anders gaat het hele gebakje door de vandikte) op te leggen kan het totale pakket tot tegen de aandrukrollen.
Na de vraag van een kennis om essen te schavedn voor het maken van een handboog heb ik dit geprobeerd.
Later nog mahonie, eiken en zelfs coromandel tot op 1 mm geschaafd.
Ook al eens kerstkaartjes gemaakt van 1 mm dik esdoorn, maar daarvan kwam helaas niet alles in zijn geheel aan. PostNL was heirvoor niet de juiste vervoerder denk ik.
Voorwaarde is wel dat de beitesl scherp moeten zijn en voorzichtig invoeren, het laatste stuk wil trouwens wel kapot slaan.
Maar dan neem je een iets langer stuk dan uiteindelijk nodig.

Groeten, Kor
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een mooie constructie, zeker de hoogte verstelling. En het werkt, dat is natuurlijk ook belangrijk. Een van de problemen met dun materiaal schaven is de wrijving met de schaaftafel. Vaak lukt het beter, door het te schaven hout te ondersteunen met b.v. een stuk mdf. Het hele pakket dan in de machine duwen. Omdat je toch meestal maar weinig afneemt per keer, hoeft er niet eens een aanslag op het mdf, om het te schaven hout mee te nemen.

jaap
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
met mij vorige combine, ken de naam niet was een 20 cm breed, lukte het ook maar er vlogen heel wat stukken naar de maan. ... niet echt zo ver hoor maar je weet wel.
Daarom dat ik deze maakte, mede het toch wel dure hout dat ik verwerk wou ik zo weinig mogelijk stukken op de maan zien landen.
Groeten
Daniel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.