Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Pen en gat verbinding maken met boven frees

Beste houtbewerkers,
    Normaliter maak ik pen en gat verbinding met zaag en beitel,echter vandaag heb ik het geprobeerd met een bovenfrees.
    Ik moet zeggen het zag er aardig uit maar moest wel tobben .
    Handmatig probeerde ik kijkend naar de snijdende frees waar de lijn van het gat was om vervolgens te stoppen,maar ja u raad het al ging natuurlijk door de afgetekende lijn.
    Dus het gat te groot.
    Wie weet een goede oplossing om met de bovenfrees precies binnen de lijnen te frezen.
    Ps ik als doe het zelver heb een kleine freestafel maar weet niet of ik hiermee pen en gat mee kan maken.

Dank voor uw tip

Simon

Een begin- en eindstop fabriceren lost je probleem op. Die stoppen mogen gerust twee stukjes afvalhout zijn, klem ze vast met een paar lijmtangen of een schroef erin, klaar is kees.

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Een begin- en eindstop fabriceren lost je probleem op. Die stoppen mogen gerust twee stukjes afvalhout zijn, klem ze vast met een paar lijmtangen of een schroef erin, klaar is kees.

Mvg,

André
    Beste Andre,
    Dank voor je advies echter dat heb ik ook zo gedaan maar als je een gat moet frezen welke 15 mm vanaf het einde van je hout moet komen heb je ruimte om een stop te monteren.
    En dan nog wat als het gat 35 mm breed is en je frees 15 mm en je heb maar een geleider dan moet je toch iets uit de hand frezen of zie ik het te somber.
    Wellicht zijn er in de handel mallen die je zo af kunt stellen dat je exact op maat het juiste gat kan frezen .
    wie weet hier meer van.

Dank

Simon

Als ik het goed begrijp frees je met de machine in de hand, en heb je enkel de zijgeleider als hulp?

Indien dit het geval is is er nog een andere oplossing die altijd werkt. Gooi die zijgeleider van de machine en plaats een kopieerring in de zool.
    Nu hoef je enkel een freesmal te maken, rekening houdend met de diameter van de frees en de kopieerring, voorzie die freesmal niet te klein dan kan je er ook een zijgeleider aan schroeven.
    Leg nu de freesmal op zijn plaats en klem het ding vast met twee spanschroeven, je kan nu simpel met de bovenfrees heen en weer bewegen in de freesmal, geen uitschieters meer.

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Als ik het goed begrijp frees je met de machine in de hand, en heb je enkel de zijgeleider als hulp?

Indien dit het geval is is er nog een andere oplossing die altijd werkt. Gooi die zijgeleider van de machine en plaats een kopieerring in de zool.
    Nu hoef je enkel een freesmal te maken, rekening houdend met de diameter van de frees en de kopieerring, voorzie die freesmal niet te klein dan kan je er ook een zijgeleider aan schroeven.
    Leg nu de freesmal op zijn plaats en klem het ding vast met twee spanschroeven, je kan nu simpel met de bovenfrees heen en weer bewegen in de freesmal, geen uitschieters meer.

Mvg,

André
    Andre bedankt,
    Ja ik frees inderdaad met de machine in de hand.
    Ik ga op zoek naar een kopieerring,wat dit precies is en hoe dit werkt weet ik niet maar ik ga op zoek.

Simon

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Het is een ring die je onderaan de freesmachine vastmaakt, en die rond de frees zit, als je bij voorbeeld een frees hebt van 20mm diameter, en een ring van 30mm er rond zet. Dan kan je freesmallen maken.
    Stel je wil een gat boren van 20x60mm, dan maak je een mal met een opening in het midden die 10mm groter is (verschil tussen frees en ring) dan het gat dat je wil hebben.
    Dus een gat van 30x70 in het mal, zo volgt de ring de rand van het mal en maak je perfect identieke gaten. het probleem is dat je de dikte van het mal in freesdiepte verliest, 10-20mm.

je zou ook een mal kunnen maken die helemaal om de zool van je frees valt, en een aanslag voor je hout eraan,

Beetje late tip : koop " Woodworking with the router" (professional router techniques and jigs any woodworker can use).
    Auteur : Bill Hylton.
    Waar : amazon.com of misschien ook bij amazon.de
    DE bijbel voor bovenfreesgebruikers.
    Arie

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Dat is een erg duur boek! Klinkt wel interessant.

Nog een ander boek waar het maken van een pen-en-gat verbinding met bovenfrees wordt uitgelegd. Kan met kopieerring, maar ook met een kopieerfrees.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Dat is een erg duur boek! Klinkt wel interessant.
    Valt wel mee toch? Voor nog geen €19 hier te vinden.

Laatst gewijzigd door peterderooij; 17-07-12 om 21:57.

Forum Rechten