compressor kopen

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
hallo,

ik wil voor in mijn schuur een compressor kopen maar welke. er zijn ook zoveel soorten. wie kan mij een advies geven.

wat ga ik er mee doen: ik ga er mee tacken en voor de rest niks eigenlijk ja gewoon stof af blazen van dingen en zo.

welke kan ik het beste kopen het liefst niet een al te grote want ik heb niet veel plaats zou zo iets kunnnen?: http://www.google.nl/products/catalog?sugexp=chrome,mod%3D11&q=ferm+compressor&um=1&ie=UTF-8&tbm=shop&cid=10832521397015113111&sa=X&ei=mwLjT-bpF66N0wXtoZyeAw&ved=0CIsBEPMCMAA

en moet je een compressor nou ook nog leeg laten lopen zeg maar als je hem een tijd niet gebruikt? want ik zou hem alleen in het weekend gebruiken en ook niet elk weekend en ik weet niet of het slecht is om die tank altijd onder druk te laten staan?

en mijn laatste vraag: ik lees wel eens over olivrije compressors en met oli wat is nou het verschil en welke is het beste?

gr jordi
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Je kan kiezen voor oliegesmeerde of olievrije compressoren.
De oliegesmeerde compressor is goedkoper dan zijn olievrije tegenhanger en voor nagenoeg alle compressorklussen thuis inzetbaar. Let er wel op dat je het oliepeil regelmatig checkt en de olie nu en dan ververst (zie stap 4: compressor onderhouden).
Ook aan denken: werk je bij lage omgevingstemperaturen (beneden de 5°C), kies dan niet voor een oliegesmeerde compressor. De olie kan dan verdikken met kwalijke gevolgen voor de machine.
Hét voordeel van de olievrije compressor is dat er in de gebruikte perslucht helemaal geen olieresten zitten. Deze compressor is dan ook erg populair bij specifieke persluchtprocessen in de voedingsindustrie en in de medische wereld (denk maar aan de persluchtgestuurde boor van je tandarts). Maar ook voor de klusser heeft dit systeem zijn voordelen. Zeker wanneer je de compressor gebruikt voor verfklussen. Want olieresten in de verf of lak kunnen het eindresultaat danig beïnvloeden.

in de vorige Karwei folder stond een Airpress met slang verfspuit vloeistofspuit blaaspistool en bandenpomp .
voor € 99 .
heb hem zelf al een aantal jaren en bevalt goed voor die prijs , al is hij wat lawaaiig .
 
Laatst bewerkt:

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
ok zeer bedankt voor de info ik ben er zeker wijzer van geworden.

wanneer stond deze compressor in de folder of hebben ze die nu niet meer?

en is die van airpress een oligesmeerde of niet? want een olivrije lijkt mij wel het handigste want ik heb wel gehort dat je de tank regelmatig moet leeg laten lopen om het water er uit te krijgen als dat er in is gekomen door condensatie maar voor de rest hoef je bij een olivrije niks er aan te doen.

en moet je de tank nou altijd als je hem niet gebruikt helemaal leeg laten lopen dat er geen druk meer op staat of niet?
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
volgens het plaatje in de folder leek het me een olievrije .
geregelt het water afblazen is wel verstandig.
luchtvrij maken doe ik zelf nooit,hij staat altijd aan.

het was in de folder voor 18-6 de vorige dus .
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Olievrije compressoren gaan minder lang mee, ik denk dat ze ok zijn voor te tacken enz, waar ze nooit lang draaien.
Ik heb zo'n compressor van 7pk staan 380v met dubbele cylinder, goed om met de slagmoersleutel tractorbanden te wisselen maar veel te zwaar voor de meeste karweien. daarom heb ik juist zo'n kleine ferm van een buur overgekocht voor €50. Hij werkt zou ik zeggen, maar met veel lawaai, en zoals Jordi het zij heeft die het erg moeilijk om te starten als het vriest.

Waar je op moet letten is vooral het geluidsniveau, de meeste goedkope modellen zitten rond 90db, en omdat ze een kleine tank hebben draaien ze bijna constant. Dat is vervelend luid, je hebt duurdere modellen die rond 60db zitten die veel comfortabeler zijn om mee te werken.
Een ander belangrijk punt is debiet, sommige kleine compressoren zijn enkel bestemd voor het tacken, als je eens wil blazen of spuiten dan kan de pomp niet volgen.
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Hou ook in de gaten dat compressoren vaak meer bar geven dat de machines die je er op aansluit aankunnen. Ik heb zelf zo een keer een schuurmachine op lucht om zeep geholpen. Machine kan 6.3 bar aan en de comprosser gaf 9 bar. regulator er tussen en het was opgelost.
 
wat betreft die condens in de tank valt best mee hoor
ik heb het een tijdje vergeten maar van een jaar tijd zaten er een paar druppels in,dus zoveel is dat niet
ik heb zelf twee fluisterstille compressoren en een gewone
die stille zijn vooral erg fijn als je tot in de avond wil doorwerken zonder dat de buren daar erg last van hebben
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
je zou eens moeten kijken bij cranenbroek.
Olievrij en een stuk goedkoper dan de Ferm.

Ik heb er 1 staan en die is al zeker 8 jaar oud,
Nog nooit problemen mee gehad
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
betreft de vocht 1x per 3 maanden ventiel open en het loopt eruit.

Maar voor de machines kun je een filter tussen steken.
Hier blaast de lucht door en water blijft achter,
Ik heb hem gehaald bij de plan it bij praxis
En hier de buurtsuper heeft het ook(gereedschapswinkel waar je eindeloos moet wachten voor je geholpen wordt.)
( telefoon opnemen,klant is klaar en blijven ouwehoeren terwijl er tig klanten staan).
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
oke.

ik ga denk ik zeker eens langs bij dat cranenboek. ik heb eens op internet gezocht en ik zag een paar oude folders van hun waar compressoren vanaf 60 euro in stonden. het is alleen jammer dat het erg ver is rijden voor mij.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Interessant topic, zit ook een beetje rond te kijken. Maar hoeveel tankinhoud moet een compressor nou minstens hebben om een fatsoenlijk nietje (30mm lang) verzonken in het hout te knallen. En ik lees ook altijd dat er bij staat dat hij zoveel pk heeft. Wat is daar nou precies het nut van? Pompt ie hem dan sneller vol of hoe moet ik dat zien?
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Het aantal pk is voor de snelheid van de motor waarmee hij de tankt vult.
De Bar is voor de diepte van de nieten.
Dit is ook afhankelijk van de tacker.
Hier wordt als het goed is op hoeveel bar deze gebruikt moet worden.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
je zou het kunnen proberen.Op zich is 25 euro niet duur.

Ik zou in ieder geval kijken als hij niet lekt bij de motor en drukvat.
Dat het drukvat heel is.
En dat de motor afslaat bij volle tank.
leidingen heel zijn.
En een regelkraan is om de uitgaande luchtstroom te regelen.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
ok vedankt voor je bericht. hoe kan je controleren of het vat nog heel is?

gewoon er langt voelen en of er geen lucht uit stroomt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.