Tuinkas

A

Athanor

Guest
3e seizoen in gebruik

Mischien wel leuk om nog eens een oud werkstuk te zien dat volop in gebruik is. De tuinkas die ik enkele jaren geleden maakte is door mijn vrouw weer dankbaar in gebruik genomen. Er is weer volop groei en bloei te zien en ik heb nog steeds een dankbare klant die zich na haar drukke werkdag kan ontspannen in dit subtropische domein:)

Fons

image.jpg

image.jpg
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Zo, dat is mooi :) Ik had deze nog nooit eerder gezien. Knap gemaakt. Zo op het eerste zicht heeft de tijd nog geen invloed gehad op de constructie, of zie ik dat mis?
 
A

Athanor

Guest
Neeuhh... Er is wel wat vergrijzing aan het optreden. Ik had alles goed in de beits, maar een kas heeft een erg vochtige omgeving en dat maakt dat de beits niet goed houdt. Ik denk dat ik kies voor vergrijzing, zolang het geen rottingsproces oplevert.....

Fons
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
wat een bijzonder mooie kas. Heb hier thuis ook nog het een en ander aan lariks hout liggen. Misschien ook maar eens zoiets gaan maken...
Ik had al gelezen dat de kas 2,50 bij 2 meter is, maar wat is de hoogte van de zijwanden en hoogte tot aan hoogste punt?
En klopt het dat je als ventilatie alleen boven in het dak een luikje los kunt zetten, plus de deur op twee manieren. Is dat genoeg?
En heb je eerst het glas gekocht en daar de maten van de kas naar aangepast, of eerst de kas gemaakt en toen het glas gekocht. (ik weet niet of dat er in glas standaard maten zijn wat goedkoper is..?)
 
A

Athanor

Guest
De hoogte van de zijwanden is 125 cm; de dakramen zijn 123 cm geworden. De hoogte van de nok heb ik niet paraat momenteel... Zit ergens tegen de 2 meter, ik kan er ruim rechtop in staan. De ventilatie van het raampje is automatisch met een gasveer die op temperatuur reageert. De deur en het raampje erboven worden afhankelijk van de weersvoorspelling open gezet. Als het erg heet is, worden er zonneschermen langs de binnenkant neergelaten om de zon te filteren. Onder de dakramen zit nog een ventilatierandje boven de zijwanden, daar kan ook het condensvocht worden afgevoerd. Daarmee is tot op heden de temperatuur goed te regelen, wel anticiperen op de weersvoorspelling. Ik heb niet naar standaardmaten van het glas gekeken. Gewoon bij de glashandel lokaal besteld. Ik heb wel een vergelijking met een internetwinkel gemaakt, maar met verzendkosten niet echt voordeliger. Ik heb voor 4 mm glas gekozen, erg degelijk, maar 3 mm. is erg gangbaar hoor!

Fons
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
heel mooie kas, ook nog na 3 jaar. Je schrijft dat de kas in de beits staat maar zelf zou ik dit hout in de Tungolie hebben gezet. Wat voor beits heb je eigenlijk gebruikt?
 
A

Athanor

Guest
Hallo Dopeling,

De gebruikte verf isFinnpaints van Tikkurilla, dat is ook de verf (beits) die we op onze Finse logwoning gebruiken, zodat het in dezelde tint is. Kun je op foto's voorin het topic zien. Omdat het niet goed houdt is een goede olie waarschijnlijk wel een alternatief dat ik ga toepassen. Ga ik me deze zomer nog maar ens over buigen!

Dank en groet van Fons
 
A

Athanor

Guest
Ik heb de automatische raamopener bij Welkoop gekocht. Maar deze is bij vele leveranciers van kassen te kopen o.a. hier.


Groet van Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik kreeg via PB's weer wat vragen over de kas. Daarom trek ik het topic maar weer wat naar voren, ter inspiratie van de tuinliefhebbers in deze koude voorjaarstijden:p. Overigens is deze kas gefundeerd op betonpaaltjes, 70 cm diep, staat als een huis en heeft alle stormen doorstaan. Ik kreeg vraag naar tekeningen, die heb ik niet, het is aldoende ontstaan. Ik ben uitgegaan van een moduulmaat van ramen van 60 cm breed. De hoogte van de verticale ramen is 125 cm. De schuin liggende ramen zijn volgens mij ook ongeveer 125 cm. Je moet dan even goed kijken naar de stahoogte voor de hoofdgebruiker. Dat betekent dat de vloerafmeting ongeveer 250x185 is geworden. De sponningen en tussenbalkjes maken dat het iets groter wordt. Ik heb gewerkt vanuit het bestaande materiaal, de lariks vloerplanken van 22 mm. Als je dit vanuit balkmateriaal maakt moet je natuurlijk sponningen slaan. aandachtspunt is wel dat je voldoende condensafvoer van de ramen regelt. Bij de schuine dakramen had ik daar niet voldoende rekening mee gehouden en heb ik de stripjes waar het glas aan de onderkant op lag later verwijderd. Daardoor een wat kleine kier gekregen, die eigenlijk best wat groter mag zijn. Ventilatie mag best royaal zijn.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.