Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32

Onderwerp: Tuinkas

Athanor
    Guest

Tuinkas

Hallo houtvrienden,

Afgelopen winter heb ik al wat informatie gewisseld over de productie van een tuinkas. Ik ben een tijdje niet zo actief op het forum geweest, maar heb niet stilgezeten! Van een restpartij lariks vloerplanken heb ik een tuinkas voor mijn vrouw gemaakt. Die inmiddels vrolijk met deze nieuwe hobby aan de slag is gegaan. ik zal hier een kort verslag van geven, met flink wat foto's. Ook voor het eerst dat ik in het nieuwe forumprogramma werk en ook nog even wennen dat ik dit met de IMac doe. Even kijken hoe dit gaat......

De kas zoals die nu in gebruik is
    IMG_0238.jpg

De aanmaak van de frames van de zijwanden
    IMG_0179.jpg

Het lamineren van de dakspantjes
    IMG_0183.jpg

De hoekconstructie van de spanten op het frame in detail
    IMG_0198.jpg

IMG_0199.jpg

Het raamwerk van Robinia waarop de kas geplaatst gaat worden is aangemaakt en geplaatst. Deze is bevestigd op in de grond gestorte betonpoeren, 80 cm diep.
    IMG_0186.jpg

IMG_0187.jpg

IMG_0191.jpg

De dakspantjes gereed en de proefopstelling van het geheel in de werkplaats, rond de Hammer, zodat ik het "bouwpakket" kon voorbewerken.

IMG_0193.jpg

IMG_0195.jpg

Het lijkt erop dat ik niet meer dan 10 foto's in een keer kan toevoegen, dus de rest komt in een volgende bericht.

Fons

Athanor
    Guest

Vervolg van bericht

Hier zie de opbouw van de kas door de montage van de verschillende prefab elementen die gereed waren gemaakt in de werkplaats.
    IMG_0205.jpg

IMG_0212.jpg

De nokbalk is toegevoegd en het glaszetten kan beginnen. Uiteindelijk heb ik gekozen om e.e.a. toch maar met glaslatten te maken.
    IMG_0216.jpg

De deur is gemaakt uit twee delen, zodat er verschillende ventilatiemogelijkheden ontstaan.
    IMG_0222.jpg

IMG_0224.jpg

Tot zover de presentatie van de kas. Heb je vragen, brand dan maar los, ik heb nog wat meer foto's van het productieproces en eventueel maak ik nog wat detailfoto's.

Fons

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Wow !!! Ziet er goed uit !!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Strak kassie! En goed om te zien dat je weer terug bent!

Arthur

ziet goed uit! heb je het glas aan de onderkant gekit? of zijn dat van die plak-tochtstrips?

Athanor
    Guest
    Het glas is rondom in de sponning gezet met glasband en daarna gekit met polymeerkit en glaslatten. Eenmaal uitgehard houdt de kit de glasplaat op zijn plaats. Onderaan heb ik geen sponning gemaakt om het regenwater ongehinderd te laten afvloeien. Daar zitten inderdaad alleen maar glasband.

Fons

Heel mooi

wat is de groote,

en wat zijn de kabels die je in de kas hebt binnen gebracht?
    MvG
    Chris
    If you put your mind to it you can accomplish anything

Mooie kas Fons met nette verbindingen zo te zien. De economische neergang slaat kennelijk toe in Leeuwarden getuige deze produktiekas voor eigen voedsel. Ga je het hout nog behandelen? Ik kocht onlangs een bus impregneerolie op basis van natuurlijke oliën en hars. Bij Ron van Zaltbommel of zie www.hout-olie.nl. Lijkt goed en volledig milieuvriendelijk spul. Heb er nog geen ervaring mee.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Athanor
    Guest
    @mcluma
    Chris, de afmeting van de kas is 2,50 x 2.00 meter. Ik heb alle glaspanelen gestandaardiseerd op 60 cm. breed. De kabel die je ziet liggen is voor een electriciteitsaansluiting, daarnaast ligt een waterleiding voor het nodige sproeiwerk.

@Jan
    Ja, Jan, als er moeilijke tijden komen kunnen wij bezuinigen op de uitgave aan tomaten, aubergines, meloenen e.d.
    Ik heb de buitenkant van de kas in dezelfde verf gezet als ons Finse huis. Daar heb ik goede ervaringen mee. De binnenkant moet ook maar een beurtje hebben, maar er is veel condensvocht momenteel, dus ik moet even een geschikt moment afwachten.

Fons

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    maar er is veel condensvocht momenteel, dus ik moet even een geschikt moment afwachten.

Fons
    Fons, even offtopic, als je een kas hebt, is het dan juist goed als de kas vochtig is? of moet het juist een "droge" warmte zijn?
    Het lijkt me namelijk beter als de planten in de kas vochtig blijven... maar kan het verkeerd hebben

~Mike

Forum Rechten