Knappe kistjes en Donderse doosjes

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
zowel het zwaluwstaarthulpstuk als de digitale hoekmeter zijn te vinden bij Baptist, als ze nog niet zijn uitverkocht. Vooral dat zwaluwstaarthulpstuk is wel interessant als je niet van plan bent om veel te investeren en toch lekker snel zwaluwstaartjes wilt maken. Hoewel juist bij een knap kistje is het leuk om dat uit de hand te doen met een japanse zaag en zo'n geweldig Lie Nielsen steekbeiteltje op maat. De maat voor het zwaluwstaartje houd ik dan bij voorkeur op de breedte van het te gebruiken steekbeiteltje.
Weet iemand nog mooi houtadres voor een donders kistje?
 

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
Ook mooie kistjes maakt ook John Bullar. Hij schrijft zeer regelmatig in het Engelse blad Fine Furniture & Cabinetmaking (zeer aan te raden!). Vorig jaar een mooie serie over de Apprentice en regelmatig over zijn meubels en kistjes. Op een van de afbeeldingen zie je een kistje met sun-ray zwaluwstaarten, uiteraard allemaal met de hand gezaagd en gekapt.

John Bullar kistjes vind je op: http://individualfurniture.com/Jewellery Boxes.htm
Ook zijn meubels zijn klassiek Engels, met veel Arts&Craft invloeden.





Attached files
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Als je al dat moois ziet, begint het toch te kriebelen.
Toch maar eens oefenen om met de hand een zwaluwstaart te zagen.
De zaag heb ik al, geduld en de voorbeelden ook dus moet het niet al te moeilijk zijn.
Oh ja,.. geen tijd! Dus nog maar even wachten.
 

schaver

Actieve deelnemer
4 jan 2008
57
2
@Intarsio, ongelofelijk! Ik weet niet of er veel Japanners zijn die dit beheersen, maar het lijkt me niet. Dit zijn toekomstige museumstukken!
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
hier mijn donders doosje
6130pFCw67WyGYaRpe6fzrY*DIoB7sT0Rw3Iv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg

6130pFCw67WyGYaRpe6fzrY*DGMy8odA6DZLv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg


maar dat gebruik ik dagelijks en doet dus niet mee

grts, Houtmannetje
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo houtmannetje. beetje gek misschien, maar toen het doosje nog dicht zat had ik er (koffie)melk in verwacht. hoe kom ik daar nou weer bij.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
dopeling zei:
Hallo houtmannetje. beetje gek misschien, maar toen het doosje nog dicht zat had ik er (koffie)melk in verwacht. hoe kom ik daar nou weer bij.

"edit" De naam van het kistje is FROG "edit"


Dan drink je waarschijnlijk melk in je koffie, en ik suiker en geen melk

Het kistje is overigens gemaakt van fins berken multiplex, sommige mensen vinden multiplex geen hout en daar ben ik er 1 van, maar ik werk ondanks het feit dat ik een grote passie voor hout heb, heel graag met multiplex, zie mijn posts hier en mijn weblog http://houtmannetje.nl waar ik ongeveer anderhalve maand geleden mee ben begonnen, hier kun je zaken vinden die mijn hart sneller laten kloppen, waaronder wat werk van mijzelf(ik heb nog wel het een en tander te posten, niet alles te gelijk anders heb ik straks niets meer)

hier een foto van een dressoir en drankkast gemaakt van amerikaans noten eventjes iets anders gemaakt dan zoals het op school geleerd wordt.
c8e0NhrKGHwx7dB6eOOHFlNH69OOMSLjja8Wv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg

c8e0NhrKGHwx7dB6eOOHFlNH69OV9NrSpIwwv4xQp5Fd3Ig=_l.jpg

van dat type dressoir heb ik er uiteindelijk 5 gemaakt allemaal anders maar de zelfde basis
de eerste van massief en fineer en de latere, waar ik jammergenoeg geen fotos van heb,
helemaal massief.

ik ben op een gegeven moment begonnen met dingetjes van multiplex te maken om de simpele reden dat ik dat op voorraad had zitten en dat dat wat kosten betreft redelijk van prijs is, massief hout is erg duur en vrij werk moet ik allemaal zelf voorschieten in de hoop dat ik het ooit verkoop
Het multiplex heeft het leuke dat je met de laagjes kan spelen waardoor je toch een heel natuurlijk uitziend geheel krijgt( mensen vragen heel vaak "wat voor hout is dat" en als ik dan zeg "multiplex" vragen zij "en hoe komt die nerf er dan in" en dat vindt ik dan leuk!!

grts, Houtmannetje
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@ Houtmannetje, de beide notenhouten kasten vind ik heel creatief en fraai uitgevoerd. En inderdaad anders dan op school geleerd.

@ Intarsio, meesterlijk mooi vakmanschap.

@Houtmannetje en Intarsio en ook anderen, maak aub van jullie bijdragen een aparte posting. Schroom niet want het is zulk mooi vakmanschap waar ik, en ik denk ook anderen, zoveel over zouden kunnen vragen. Geweldig zulke meubelmakers in Nederland en voor mij ook een rechtvaardiging voor dit Nederlandstalige platform. In de buitenlandse bladen en websites lezen en kijken we altijd naar het werk van de buitenlandse meubelmakers en maaksters, maar we kunnen het hier ook. Nu ben ik helemaal niet zo van de betiteling binnen -en buitenland etc maar wat ik eigenlijk bedoel is, dat er binnen een beperkte reisafstand in de taal die we allemaal goed beheersen, heel veel kennis aanwezig is waar, ik hoop, heel veel mensen nog plezier aan gaan beleven.

P.s. Houtmannetje, vraag dopeling eens op de kofiie en zet dan dat kistje op tafel. Dan kan hij je al zijn foto's van de verbouwing laten zien.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
dopeling zei:
Weet iemand nog mooi houtadres voor een donders kistje?
Ja, natuurlijk. Ga eens kijken op de hobbyzolder van de Arnhemse Fijnhouthandel. Smullen!!!
(http:/www.af.nl)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.