notenhout en schellak

klusfoobje

Actieve deelnemer
25 jan 2010
148
0
Ik heb een wasmachine meubel in elkaar gezet wat gemaakt is van massief notenhout waar het zichtbaar is.

Nu zoek ik iets waarmee dit goed kan worden afgewerkt. Een olie gaat niet. Ik heb iets nodig dat het hout sealed om geen gevaar te lopen op wasgel die in het hout trekt bij morsen. Om deze reden heb ik de massieve eiken vloer gelakt met Traelyx Ultra matt 2 compo lak. Je hebt dan een goed ebeschermlaag die je eigenlijk helemala niet ziet.

Voor het notenhout zoek ik iets dat een zeer zachte glas geeft waardoor het noten gewoon wat warmer uitkomt. Ik heb wat teststukjes gedaan met kleurloze schellak. In het verleden heb ik dit ook op een massief eiken bureau gebruikt maar het glimt me gewoon nog net even teveel.

Ik zoek dus iets dat
liefst net zo eenvoudig is op te brengen als schellak
een heel lichte glas geeft, geen spiegel effect
hout goed afsluit om intrekken van wastroep te voorkomen.
bij voorkeur een beetje prijs gunstig is.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Osmo hardwaxolie (of een andere hardwasolie). Ik gok dat schellak niet bestand is tegen geconcentreerde detergenten. Het kan iig niet tegen alcohol, en geeft met water bij langdurige inwerking ook 'kringen'. Een zachte glans kun je overigens in principe met alles verkrijgen als je na het opbrengen op de juiste manier schuurt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.