vijzen mdf

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Hallo iedereen, ben nieuw op dit forum maar al een tijdje bezig met hout of toch de afgeleide producten zoals mdf voor gordijnkasten en dergelijke.
Tot nu toe heb ik het meeste mdf proberen te lijmen, al dan niet met een lamello er tussen, maar voor sommige zaken is vijzen echt onvermijdelijk.
Helaas is dit dus steeds in kops mdf en moet ik voorboren. Wanneer dit grote gordijnkasten zijn is dit natuurlijk niet altijd even evident om dit te doen met een plan in je handen. Daarom ben ik aan het zoeken naar vijzen die je rechtstreeks in het kops mdf kan draaien zonder kans op splijten.
Ik had hier al eens regelmatig de naam ecotools horen vallen maar wanneer ik kijk naar de vijzen twijfel ik of ze wel degelijk zonder voorboren kunnen gebruik worden of moet ik echt op zoek naar de dure SPAX vijzen?

Alvast bedankt
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als het in 18mm mdf is dan kan het zijn dat fijnere (max 3mm) zelftappende schroeven in de kopste kant kunnen gaan zonder het te splijten, maar naar mijn ervaring is dat geen garantie. Als ik moet schroeven in de kopste kant dan boor ik eerst een gat 1mm kleiner dan de schroef door de twee platen, en dan boor ik nog eens in de eerste plaat met een evengrote boor als de schroef. Enkel op die manier trekt de schroef de platen mooi samen zonder splijten of zot draaien.
Je zou ook eens moeten kijken naar een pocket hole systeem van kreg of Trend, ik heb dat van Trend en gebruik het sneller dan gewone schroeven omdat het steviger is aangezien de schroef schuin zit en dus nooit echt in kops hout.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Bedankt voor de reactie, Het probleem met voorboren is dat het gemakkelijk is als het een kast betreft die neerligt maar wanneer ik boven mijn hoofd een plaat moet vastvijzen als omkasting dit een bijna onmogelijke taak wordt, tenzij je al twee boormachines hebt, eentje om te boren, het andere om te vijzen want even van kop veranderen met een plaat in mijn handen is helaas geen optie...
Voor gewone kasten probeer ik toch altijd te lijmen, maar mss moet ik toch eens naar het pockethole systeem kijken...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Zelftappers in hout; waar blijft dat materiaal dan?

Er zijn ook accuboormachines met een dubbele kop, om te boren en schroeven:
l_schroefmachine-swingdrill-ferm.jpg

Je kan ook met twee machines werken. Handig om beide aan je riem te kunnen hangen.

Dat poketholesysteem moet je ook ter plekke boren. Anders is het met deuvels, die kan je eerst boren, dan pas in elkaar zetten.
Je zou ook ook met een lijstklem tijdelijk vast kunnen zetten.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zelftappers in hout; waar blijft dat materiaal dan?



Dat poketholesysteem moet je ook ter plekke boren. Anders is het met deuvels, die kan je eerst boren, dan pas in elkaar zetten.
Je zou ook ook met een lijstklem tijdelijk vast kunnen zetten.
Ik veronderstel dat die schroeven het hout verbrijzelen en verdelen rond de schroef, terwijl gewone schroeven het hout opzij duwen.

Het gemak van de pocket holes, is dat je de platen niet samen hoeft te brengen om te boren, je boort op je gemak in één plaat, brengt ze samen en draai de schroef erin. Je kan ook veel harder aandraaien voordat het gaat zotdraaien, splijten heb ik nog nooit meegemaakt hierbij. Pocket hole schroeven zijn ook zelftappend.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Een schroef zit vaster in een voorgeboord gat. Bij een pockethole heb je minder dan 18mm waar de schroef in kan. Is dat stevig genoeg als enige verbinding? In het kops hout kan je veel langere schroeven gebruiken.

Ik zie dat boven je hoofd monteren niet echt voor me. Je kan het toch eerst in elkaar zetten en dan in één keer monteren? Gordijnkast is tipisch iets voor deuvels: stevig en geen schroefgaten :)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Een gordijnkast wordt in België dan anders gemaakt.
Op de rug van het voorpaneel wordt een latje geschroefd dat rust op de binnenkant van de bak.
De bovenkant zit gevangen achter de kroonlijst, en het latje wordt onderaan de bak geschroefd, met het resultaat dat de schroeven niet op een zichtbare plaats zitten.
Het is ook heel makkelijk op die manier om een voorpaneel alleen te plaatsen, aangezien het steunt op het latje, en als er een rolluiklint moet vervangen worden schroef je gewoon het latje los en alles is bereikbaar.

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.