opklapbare werkbank

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
ontwerp opklapbare werkbank

Ben al een tijdje aan het prutsen met een ontwerp voor een opklapbare werkbank. Op zich is er ruimte genoeg in de garage / werkplaats, maar af en toe moet er zo'n groot blikken ding naar binnen, niet vaak, een keer of 6 per jaar. Op die momenten moet de werkbank weg, maar er is geen ander opslag mogelijkheid, dus opklappen dat ding. Het ontwerp is gebaseerd op de "new fangeld" en de recente "wired worbench".

De achterste balk wordt aan de muur geschroefd en in alle richtingen waterpas gesteld, dan wat mortel achter de balk en de bouten nog een beetje aanhalen. Hier komt dan middels een set stevige scharnieren het hele blad aan te hangen. Middels wat extra bouten wordt de balk van het blad ook naar de muur(balk) getrokken. Het onderblad wordt van multipex gemaakt en het bovenblad van betonplex (er gaat meer dan alleen hout in aanraking komen met deze werkbank).

Hoe ik het onderstel ga doen is nog niet uitgekristalliseerd, of een metalen frame dat weggeklapt kan worden of een los houten pootstel. Lastig is dat de vloer stevig afloopt, een cm of 3 per meter. Ook ben ik er nog niet uit of ik de onderkanten links en rechts dicht maak, het midden blijft open voor eventueel een frees etc.

Het is nog een schets, maar ben benieuwd naar jullie commentaar,

banktop01.jpg

bankbottom01.jpg


i.

p.s. @baas, ik snap heel goed dat sereverruimte beperkt is, maar het zou wel leuk zijn als we SketchUp bestanden (die wat groter zijn) zouden kunnen uploaden, of dat de zip limiet wat wordt opgerekt.
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
als die auto toch maar een 6tal keer per jaar in de garage moet, kan je dan niet even goed met een demonteerbare werkbank werken? Die kan je dan evt. zelfs meenemen op locatie (bij wijze van spreke)

Wel grappig, ik zit aan een soortgelijke werkbank te denken voor in mijn garage, al zit ik met een auto die er quasi elke dag in moet kunnen en nog wat andere dingen :)
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Het begon met demontabel, maar ja, zo'n blad til je er niet even af, dus opklappen dat ding. De vrijheid om de bank vrij in de ruimte te plaatsen heb ik toch niet.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heel mooi project, het lijkt me wat diep, maar als dat de enige werktafel is die je zal hebben dan zal je dat wel nodig hebben.
Ik zou gewoon een afdekplaat van 18mm voorzien om het linkse gat te bedekken, maar dat was je eventueel al van plan.
Kwestie poten heb je voldoende aan een stel 60x60 grenen poten of zo die met een scharnier vastzitten en naar het midden toe klappen, de tafel zit toch vast aan de muur en kan dus niet meer kantelen naar zij of voorkant.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Ik zou gewoon een afdekplaat van 18mm voorzien om het linkse gat te bedekken, maar dat was je eventueel al van plan.

Inderdaad. Ik zie het als de multifunctionele plek waar verschillende platen in kunnen, o.a een voorzien van 1,5mm staal voor het nodige koperwerk en het lassen. Andere platen? Een met (Festool) gatenpatroon. Een met daarop een boorstandaard vastgeschroefd, een met daarop de verstekbak en het liefst een voor een freesmachine, zodanig dat die in hoek versteld kan worden. Heb ook over een zaag(TS55)tafel inzet gedacht maar dat lijkt me niet echt handig. Bandschuurmachine, decoupeerzaag. Je zou er zelfs een systeem zoals aan de rechter kant in kunnen hangen. Kortom, iedeeen genoeg :)

Poten kunnen inderdaad relatief eenvoudig, ze hoeven vrijwel alleen maar de neerwaartse druk op te vangen, de muur doet de rest.

i.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik zou voor echte bankschroeven gaan, die dan minder uitsteken, ik heb twee schroeven van 30 cm diep verbonden met een plank (al had ik achteraf gezien voor hetzelfde geld één Axminster Quick Release Carpenter's Vice kunnen nemen). Aan de zijkant is een korte slag voldoende, de Veritas Inset Vise doet het met een slag van 10 cm, 20 cm is waarschijnlijk comfortabeler. Geen new fangeld voor mij dus, al waren zijn verticale glijders langs de poten wel leuk gezien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.