Goedendag allemaal!

Debbie

Nieuw lid
18 jun 2012
9
0
Den Haag
Bij deze even een korte [edit: hmm het is niet zo kort geworden!] introductie over mezelf, een aspirant-houtbewerker ;).

[edit: Let op, lang verhaal!]

Ik ben Debbie, 32 jaar, moeder van een zoontje van 14 maanden en de tweede op komst.
Opgegroeid in Maastricht, gestudeerd in Delft (Industrieel Ontwerpen, maar niet afgemaakt), halve meubelmakersopleiding gevolgd (ook niet afgemaakt) en werk een jaar of 6 in de IT.

De reden voor het afhaken van mijn 1e studie was dat de focus erg lag op massaproductie, en ik geen uitblinker was (ben) in die studie. Mijn insteek voor de studie was een beetje als de (oude) Philips slogan: producten maken die duurzaam zijn en waar mensen blij van worden, bijvoorbeeld door iets moois te maken of iets wat een bepaald ongemak wegneemt. Met mijn middelmatigheid was er geen zicht op de luxe van het "ontwerpen wat je zelf wilt"- het zou vooral zijn ontwerpen wat je baas je verteld, zoals gordijnophangsystemen ofzo. Niet direct mijn passie. Tevens de massaproductie: Mijn keerpunt was het moment dat een ontwerper van kunststof M&M producten kwam vertellen over zijn werk. Ik wilde niet dat soort milieuvervuilende, verspillende producten maken, die puur gericht zijn op winst en waarschijnlijk na 3 maanden alweer in de prullenbak liggen. Tja, toen was ik nog idealistisch ;). Nu wil ik dat nog steeds niet hoor, maar ja, er zit wat meer realisme bij nu.

Mijn vader is gereedschapsmaker in een fabriek, heeft nooit doorgeleerd maar kan prachtige dingen maken, zo is zijn hobby het restaureren van oldtimers. Over de eerste heeft hij 9 jaar gedaan, en momenteel is (was) hij bezig met een Lea Francis, een auto met houten frame. (Ik ben geen autokenner dus kan wat namen/terminologie verkeerd hebben haha!). Ik heb altijd veel bewondering gehad op de manier waarop hij altijd " iets" kon maken uit "niets", of gewoon overal wel een oplossing voor wist te vinden. Dat heeft ook mijn beslissing om na 6 (!) jaar te stoppen met mijn studie beinvloed: de "stem" van de werkvloer klonk niet door in mijn studie. Het was vooral vanachter de computer/boeken dingen bedenken, terwijl de mannen op de werkvloer het dan "later" moeten maken. Ik miste zelf het contact met het materiaal. Dus besloten een opleiding meubelmaker te volgen.
Helaas, ik zat niet lekker op mijn vel en had de grootste moeite om die twee dagdelen in de week dat ik les had de deur uit te gaan. Ik vond het leuk, en als ik er was ging het ok, maar de deur uitgaan was een groot obstakel, ik was wat apatisch. Daarom ook afgehaakt van die opleiding, ook omdat ik mijn toekomst er niet zag liggen: Ik wilde niet telkens op zoek gaan naar nieuwe klanten, maar te buigen naar de wensen van de klant en vooral veel met plaatmateriaal te werken. (Die afkeer van klanten kwam door iets te lang en teveel in de horeca te werken, hoe graag zou ik een baan hebben waarin ik "Nee" kon zeggen!). Ik had een romantisch beeld van de meubelmaker: mooie, massief houten meubels maken die familiegeneraties mee zouden gaan, prachtige antieke meubels restaureren, mooie kisten maken en af en toe nog een uitstapje naar kunst...
Maar ik hoorde zoveel mensen om mij heen die ook iets met meubelmaken deden... Dat samen met mijn apathie deden mij stoppen met de opleiding. Het plan was om meubelmaken als hobby te doen. Maar het was (dacht ik toen) een dure hobby, en ik moest natuurlijk wel een inkomen hebben, dus ben ik in de IT gaan werken.
Dat bevalt prima, maar toch kriebelt het creatieve. Vorig jaar flink creatief geweest met papier, maar het kriebelt ook om toch weer iets met hout te doen. Ik vind het gewoon een prachtig materiaal.
Tot nu toe hebben we nog geen aparte hobbyruimte, dat helpt natuurlijk ook niet met meer leren over hout. Verder hebben we de afgelopen 2 jaar flink gerenoveerd, kindje erbij, dus weinig energie voor andere dingen. Ik heb wel al een jaar of 4 (5?) een abonnement op Fine Woodworking -mooie dingen staan erin, en handige tips. Maar nooit geprobeerd, altijd wel een excuus. En het is in het Engels, niet altijd handig als je in Nederland producten zoekt haha! En niet te vergeten alles in inches...

Maar al die excuses. Ik weet het. Als het echt mijn passie was geweest zou ik er wel een mouw aan hebben weten te passen. Ik blijf nieuwsgierig. Ik ben denk ik stiekem wat bang voor de machines? Bang om ergens aan te beginnen?
Nu wil ik concretere stappen zetten om toch weer het houtbewerkingsland te betreden. Met een zwangere buik en nog steeds geen hobbyruimte nog geen ideale situatie, maar als ik daarop moet wachten zijn we 30 jaar verder haha!

Wat wil ik nu doen:
Begin klein, met iets wat wel groot resultaat heeft, iets wat ik tijdens de opleiding erg leuk vond om te doen: Houtdraaien.
Ik denk dat dit zeer goed mogelijk is als er beperkt ruimte is, het kost geen klauwen met geld (eenmalige investering in draaibeitels en houtdraaibankje/draaibankset) en het heeft snel resultaat.

Momenteel ben ik op zoek naar een 2e handse tafeldraaibank of misschien zo'n set waarmee je een boormachine vast kan zetten. (Heeft dat nog een aparte naam?) Binnen hebben we nog steeds geen ruimte, maar buiten op het overdekt balkon kunnen we wel plaats maken. Dan heb ik natuurlijk ook nog een onderstel / stevige tafel nodig en enige bescherming om mij heen (voetgangers zullen rondvliegende stukken hout niet waarderen denk ik);
Wat ik daarbij wel wil doen is een cursus houtdraaien volgen in Den Haag of omstreken - ik heb nog niks gevonden op het forum hierover maar ik zal er eens een apart draadje voor aanmaken.

Jullie werkstukken motiveren mij om ook mijn best te doen zodat ik vol trots straks hier ook iets kan laten zien. Fijn dat dit forum er is waar tips worden uitgewisseld!

TL;DR:
- Mijn studieloopbaan en waarom ik niet eerder iets van meubelmaken gemaakt heb, en dat ik nu wil beginnen met houtdraaien.
- Werkplaats: Een overdekt balkon (dat is de veiligste optie met een baby in huis.)
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Mijn eerste gedachte is: probeer een houtdraaier in je directe omgeving te vinden en ga het daar uitproberen. Dan krijg je een idee van wat is voorstelt, of het je aantrekt en je krijgt dan ook nog een hoop informatie op de koop toe. Om zo maar in het diepe te springen lijkt me niet verstandig.
Zoals dat op meer gebieden geldt, alle waar is naar z'n geld. Vele wegen leiden naar Rome en de weg met de boormachine is een slechte afslag, dat heb ik recentelijk aan den lijve ondervonden. Met het advies van de houtdraaier in de buurt kan je eventueel een betere machine aanschaffen waar je veel meer plezier aan zal beleven. Laat je goed voorlichten, probeer een paar keer wat te draaien en maak daarna je plan. En scherm je balkon goed af, rondvliegend materiaal kan gevaarlijk zijn.
Wat je ook besluit, succes er mee.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik zou net als WR1944 zo'n boormachine draaibankje afraden. misschien is het leuk om eens bij herman buitelaar te kijken. die heeft een grappig klein draaibankje voor weinig geld, veel forumleden hebben er zo een.

misschien is het handig als je een budget aangeeft, dan kunnen we je advies op maat geven over wat de beste draaibank is voor je budget.

let wel op het lijkt alsof je niet veel nodig hebt maar voor je het weet kom je er toch achter dat je eigenlijk nog iets nodig hebt bijvoorbeeld een slijpmachine, verschillende draaibeitels, afzuiging, afwerkingsmiddelen schuurpapier etc..

maar erg veel succes gewenst met je nieuwe hobby, slim van je om eerst een cursus te volgen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Debbie,

Welkom op dit mooie en leerzame forum !! Mijn advies komt overeen met hetgeen WR1944 al gaf : Bezoek eens een houtdraaier, vaak willen die wel graag van alles laten zien. Zo kan je eerst even "snuffelen"voordat je investeert in een machine.

Mocht de tocht naar Zwolle te overzien zijn dan ben je welkom op mijn hobbyzoldertje. Je zult dan zien dat je niet veel ruimte nodig hebt om aan de slag te gaan.
 

WR1944

Oud hout
Nu we het over klein behuisd hebben schiet me een oplossing van een docent van de UTS in gedachte. Ik spreek dan van de periode van rond 1960. Hij had een volwaardige metaaldraaibank in de huiskamer staan, ruim 2 m breed. In de keuken aan de andere kant van de muur stond de electromotor voor de aandrijving en de riemen gingen via een gat in de muur. Als hij ging draaien ging er een zware kwaliteit dekzeil rond de draaibank. Als hij klaar was verwijderde hij alle ongerechtigheden en plaatste hij panelen rond de draaibank die samen een mooi uitgevoerde kast vormden. Maar ik denk niet dat iedereen dat in z'n huiskamer wil hebben om nog maar niet te spreken van de eisen en bedenkingen van de wederhelft.
 

Debbie

Nieuw lid
18 jun 2012
9
0
Den Haag
Dank allemaal voor de reacties en het welkom!

@ WR1944: Ik wil inderdaad ook een cursus en/of workshop volgen, maar als het me nog steeds bevalt wil ik ook gelijk er thuis mee verder kunnen - als ik er thuis niks mee kan doen dan zakt het allemaal weer weg. Dat van die boormachine zag ik vandaag pas ergens, het lijkt me inderdaad instabieler.

@ markvanzee: Mijn vader heeft nogal wat gereedschap staan (draaibank, lintzaag, slijptol etc, hij heeft een leuke garage..) maar dat is 225 km hiervandaan, in Bunde in Limburg. Niet echt naast de deur maar om bijtels te kunnen slijpen kan ik daarheen. Mijn schoonvader heeft trouwens nog een slijpapparaat wat we hier een tijd gehad hebben, maar wegens ruimtegebrek en het niet nodig hebben ervan toch maar weer bij mijn schoonouders gezet. (Die wonen in Venlo). Daar is ruimte genoeg, en ook gereedschap, beide families zijn klussers in hun vrije tijd. Wij (mijn vriend en ik) zouden ook graag veel meer gereedschap en apparatuur hier hebben, maar ja, de ruimte he... ik vond 6 stellagerekken vol gereedschap en materialen wel genoeg tijdens de verbouwing (en daarna, 1 kamer hebben we lang "de garage" genoemd om die reden), maar een appartement van 100m2 en geen bergruimte op de begane grond... dan moet er wel wat weg. Momenteel "maar" 3 kasten vol spul, we moeten de trap nog doen...
Een ruimte huren is geen optie, dat wil ik niet doen voor iets wat ik misschien maar een avond in de week kan doen. Ook ben ik dan van huis weg, als het thuis is kan ik evt nog iets doen wanneer m'n zoontje slaapt.

Gewone beitels heb ik, en het zou me niks verbazen als mijn vader of schoonmoeder (haar vader was meubelmaker) nog draaibeitels heeft liggen... schuurpapier hebben we ook nog op rol. Stukken hout zagen zal ik bij mijn vader moeten doen of laten doen. Ik moet dan alleen uitkijken dat m'n pa het niet ook nog voor me gaat draaien haha, hij wordt er zelf enthousiast van!

Wat betreft budget: Ik dacht aan zo'n €200,- (tweedehands op marktplaats ofzo) voor de draaibank zelf. Dan moet er nog een onderstel bij / tafel gemaakt worden, plexiglas oid voor op het balkon, en evt beitels. (Materialen die verbruikt worden zoals onderhoudsmiddelen tel ik niet mee). Afzuiging had ik nog niet over nagedacht omdat het op een balkon is, maar het is wel nodig denk ik.
Het budget is niet hoog omdat het buiten komt te staan. Ik vind het zonde als er een duurder apparaat staat, daar wil ik dan zuiniger op zijn (dus binnen zetten). Als ik echt erg enthousiast wordt wil ik waarschijnlijk toch een ander of groter apparaat met meer opties. (En een groter huis met grote schuur en tuin, maar dan moet ik eerst de jackpot winnen).

Zwolle is toch net iets te ver weg Rick! Maar bedankt voor het aanbod. Utrecht is nog wel te doen voor een paar avonden, maar dagen wordt lastig.

--
Een draaibank in de woonkamer... haha nee de muur is net mooi gestuct, en ik weet niet of de vloer dat gewicht kan dragen, nog afgezien van de vraag hoe we zo'n apparaat hier binnen moeten krijgen haha! Ik ziet het al voor me - ook hoe de vloer gaat doorbuigen!
Het balkon en een klein tafelmodelletje draaibank moet het maar doen wanneer ik er een wil aanschaffen. En als ik toe ben aan het grotere werk moet ik maar naar Limburg verhuizen bij m'n ouders in de buurt en mijn vader zijn garage claimen. Dat zou hij trouwens geweldig vinden, hij heeft alleen dochters en vond het ontzettend leuk dat ik zelf koos voor een (deeltijd)opleiding meubelmaken zonder dat ik wist dat hij daar ook 2 jaar voor geleerd had. Verhuizen naar Limburg willen we wel, maar over een jaar of 3 misschien. Eerst het appartement helemaal af, en dan moeten we het nog zien te verkopen en en daar werk vinden, dus het kan ook zomaar zijn dat we hier nog 10 jaar zitten.

Oh en gezien het straks zomervakantie is en baby nr 2 eind Oktober verwacht wordt is er een dikke kans dat ik pas ná het verlof een draaibankje aanschaf, tenzij ik voor die tijd nog een cursus of workshop kan volgen en erg enthousiast ben. Timing om hiermee te beginnen is niet echt handig, maar ja, ik wil niet alles blijven uitstellen tot "ooit".
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
welkom debbie, op dit mooie, leerzame forum.
ook mijn vader was gereedschapsmaker, zo te zien hebben we beide de technische kant geërfd.. ;)
enne houtdraaien is makkelijk aan te leren, alleen hoe langer je bezig bent hoe meer je wilt, je komt namelijk veel dingen tegen..leuk om een beginnend houtdraaiier in de buurt te hebben, ken er nu een stuk of 5. :)
 

Debbie

Nieuw lid
18 jun 2012
9
0
Den Haag


Deze had ik inderdaad al gezien en had bedacht dat dat nog wel binnen het budget ligt. Nou hoorde ik van m'n moeder dat m'n pa bij m'n zus nog een draaibankje in verpakking had liggen sinds de verhuizing 4 jaar geleden (wat hij waarschijnlijk al weer vergeten was) - wie weet is die nog wel geschikt, dat zou een mooie meevaller zijn! Dan kan het geld naar een goed onderstel.
 

Debbie

Nieuw lid
18 jun 2012
9
0
Den Haag
welkom debbie, op dit mooie, leerzame forum.
ook mijn vader was gereedschapsmaker, zo te zien hebben we beide de technische kant geërfd.. ;)
enne houtdraaien is makkelijk aan te leren, alleen hoe langer je bezig bent hoe meer je wilt, je komt namelijk veel dingen tegen..leuk om een beginnend houtdraaiier in de buurt te hebben, ken er nu een stuk of 5. :)

Dank voor het welkom! Techniek blijft mooi ja :).
Ik geloof graag dat je steeds meer wilt... ik heb al een flinke lijst met boeken op m'n "leuk om te hebben" lijst staan, en zie regelmatig kunstwerken waarbij ik ooooh en aaaah doe! Niet dat ik daar direct mee wil beginnen... schaakspellen, sieraden, kommen.. laten we maar klein / eenvoudig beginnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.