Gereedschap advies nodig

Ryanne

Nieuw lid
18 jun 2012
2
0
Beste forumleden,

Op marktplaats heb ik een set oude houten bioscoopstoelen gekocht die ik wil opknappen. Ze hebben een donkerkleurige beits die ik eraf wil halen. Op dit moment werk ik met een mouse van Black&Decker, ontzettend rotding en het gaat heel traag. Daarbij kom ik ook niet in de kleine hoekjes.
Op de foto's staan de stoelen zoals ze nu zijn, verder uit elkaar halen lukt me niet zonder het hout te beschadigen.

Hebben jullie tips voor de aanschaf van een ander schuurapparaat, dat ook de holle rugleuning aan zou kunnen?

DSC01314.jpgDSC01313.jpgDSC01316.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Als je lekker snel wilt werken en je wilt overal bijkunnen dan is een kleine Rotex (RO90 DX) van Festool wel een mooie machine. Die kan zowel grove afname als fijnschuren en kan in alle hoekjes met de ronde en de driehoek voet. Bovendien fijne lichte machine waar je lang mee kunt werken. Hij is niet goedkoop maar wel heel goed en fijn om mee te werken. Van goedkopere merken zijn er geen machines die beide kunnen volgens mij. wil je snel schuren moet je een rotatiebeweging hebben vor veel afname. Voor fijnschuren beter een excenter schuurder. Als je budget het toestaat is een RO90 een topper voor wat jij wilt. Misschien zijn er goedkope alternatieven, ik ken ze niet.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ditto voor de rotex DX90, ook al heb ik er geen.
Om de holle kant te doen moet je er een extra soft schuurpad bij nemen dat ideaal is voor holle of bolle delen. Maar dan ben je weer €400 kwijt, ik wacht ook nog op de grote klus die het kopen van de '90 verantwoord. Daarlangs zie ik niet welk andere machine van welk ander merk hier zo ideaal voor is.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Deze machine was me nog niet direct opgevallen .....Wow....daar heb ik al wel een tijdje naar lopen zoeken.......Kost al weer bijna 500 euro....Zet ik gewoon op het verlanglijstje!!
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
schuurpapier met foam .(zou je ook op een normale schuurmachine kunnen maken)

Spierballen kweken.

En anders met schraapstaal.
 

bos1

Nieuw lid
21 sep 2010
13
0
Kan beits niet chemisch verwijderd worden met afbijtmiddel?
Dan moet er waarschijnlijk veel minder geschuurd worden.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
+1 ik zou het ook proberen met afbijtmiddel.

Lekker dik insmeren en dan volledig afdekken met plasticfolie.
Afgedekt een nachtje laten intrekken en dan zuiver maken en schuren, eventueel met de hand.
Dit hebben we al meermaals toegepast en het hout ziet er dan uit als nieuw :rolletjes: allez, bijna nieuw.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
afbijtmiddel werkt meestal niet op beits.

Tegenwoordig werken ze bijna op geen enkele verf meer.
Zelf de dure albastine werkt niet meer zo goed als die van 10 jaar geleden.
Ivm milieu en persoonlijke bescherming
 

Ryanne

Nieuw lid
18 jun 2012
2
0
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb helemaal geen ervaring met afbijtmiddel. Maakt dat het hout niet zacht? Heeft dat ook geen consequenties voor de lijn waarmee sommige delen nog aan elkaar bevestigd zijn?

Dat schuurapparaat is zeker een goede tip!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
afbijtmiddel lost de lijm ook op, en hier ziet de rugleuning er uit als triplex, ik weet niet hoe dat samen gaat reageren.
Ik geef zelf altijd voorkeur aan schuren, gaat veel sneller als je de goede machine hebt met het goede papier, en je zit niet te rotzooien met die ongezonde smurrie van opgeloste verf.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik heb zelf ook de rotex90 erg veelzijdige machine, ik heb er toen metteen de extra lange delta-zool, harde pad, en de interfacepad (dat is dat sponsje voor tussen de zool en het schuurpapier voor welvingen) bijgenomen. Maar die machine is idd behoorlijk prijzig. En aanvankelijk redelijk lastig te bedwingen in sommige modi.

Voor een alternatief kan je ook deze review door Houthasses over een Bosch delta lezen. Bij de foto's kan je zien dat hier ook zo'n interface pad voor verkrijgbaar is.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
afbijtmiddel werkt meestal niet op beits.

Tegenwoordig werken ze bijna op geen enkele verf meer.
Zelf de dure albastine werkt niet meer zo goed als die van 10 jaar geleden.
Ivm milieu en persoonlijke bescherming

Vandaar de folie waarmee je het werkstuk inpakt.
Deze kan dan geruime tijd ( 8 a 24h) inwerken.
Door het ontzettend uitgebreid gamma van beitsen en dergelijk is een test altijd angewezen.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
afbijtmiddel lost de lijm ook op

Tot nog toe nog nooit meegemaakt.
Afbijtmiddel is spanningsarm en gaat zelden dieper dan de eerste verflagen dwz 20 a 100 micron.
Maar zoals altijd: "eerst testen", je weet maar nooit.

Of Topic:
We hebben dit wel ooit voorgehad met gronden van nieuw fineerwerk dat na de grondlaag plaatselijk loskwam.
Primers, zeker als ze gespoten worden kunnen nogal eens fel indringen en opspannen.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Maakt dat het hout niet zacht?

Jip, het hout moet je daarna enige tijd laten rusten.

Het voordeel met afbijten en daarna verzorgd schuren, vind ik persoonlijk het best.
Als je het hout opnieuw gaat behandelen heb je minder kans op plekken waar dieper nog wat beits aanwezig is.
Ofwel zoals sommige doen, donkerder kleuren.

Het nadeel van afbijten: smurrie, eerst testen, milieu
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Afbijt is wel vieze rommel en de kans dat het meer aantast dan de bedoeling is bij oud meubilair is aanwezig. Was jaren geleden een keer bij Festool en het ging over dezelfde vraag en hun filosofie is, dat je laatste bewerking is toch schuren; schuur het dan maar helemaal. Ik heb wel eens wat oude deuren en zo gedaan, maar met de (in dit geval grote) Rotex en grof schuurpapier vliegt het er af. Ik heb het hier niet liggen maar ik dacht dat ik begon met korrel 16 of zo en daarna 40, 80 en 120 en direct klaar om af te werken met lak, verf of olie. Wel een stofzuiger op de schuurmachine natuurlijk.

jaap
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Ik heb een tijdje geleden ook naar een nieuwe schuurmachine gekeken. Omdat ik weet hoe fijn Festool werkt zeker met een stofzuiger heb ik ook naar de Rotex 90 en de DTS 400 gekeken. Voordeel van deze machines is natuurlijk dat het allemaal lekker snel gaat en omdat er weinig trillingen worden doorgegeven is het niet zo vermoeiend werken maar ze zijn wel vreselijk duur. Omdat ik het zonde vond om een dure Festool te kopen die ik na mijn verbouwing toch in de schuur zou zetten. Heb ik uiteindelijk voor gekozen voor de Flex OD 100-2 (lijkt bijna sprekend op de DTS 400 alleen dan een ander kleurtje), toch een schuurmachine waar je wel lang mee kan doorwerken en die goed afzuigt.

Ik heb tijdens de verbouwing ook met afbijtmiddel geprobeerd maar mijn ervaring is dat je mee bijna niks mee opschiet. Omdat je eerst dat spul er moet op het hout moet smeren, daarna moet wachten om het er vervolgens af te krabben waarbij je tijdens het krabben sowieso het hout beschadigd. Dus daarna moet je toch schuren.

Mijn advies zou zijn, bedenk wat je belangrijk vind in een schuurmachine en wat je er aan uit wilt geven. Zoek daarbij een schuurmachine en koop vervolgens goed schuurpapier (heb zelf goede ervaringen met Bosch schuurpapier uit Zwitserland) in verschillende korrels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.