Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Gereedschap advies nodig

Beste forumleden,

Op marktplaats heb ik een set oude houten bioscoopstoelen gekocht die ik wil opknappen. Ze hebben een donkerkleurige beits die ik eraf wil halen. Op dit moment werk ik met een mouse van Black&Decker, ontzettend rotding en het gaat heel traag. Daarbij kom ik ook niet in de kleine hoekjes.
    Op de foto's staan de stoelen zoals ze nu zijn, verder uit elkaar halen lukt me niet zonder het hout te beschadigen.

Hebben jullie tips voor de aanschaf van een ander schuurapparaat, dat ook de holle rugleuning aan zou kunnen?

DSC01314.jpgDSC01313.jpgDSC01316.jpg

Als je lekker snel wilt werken en je wilt overal bijkunnen dan is een kleine Rotex (RO90 DX) van Festool wel een mooie machine. Die kan zowel grove afname als fijnschuren en kan in alle hoekjes met de ronde en de driehoek voet. Bovendien fijne lichte machine waar je lang mee kunt werken. Hij is niet goedkoop maar wel heel goed en fijn om mee te werken. Van goedkopere merken zijn er geen machines die beide kunnen volgens mij. wil je snel schuren moet je een rotatiebeweging hebben vor veel afname. Voor fijnschuren beter een excenter schuurder. Als je budget het toestaat is een RO90 een topper voor wat jij wilt. Misschien zijn er goedkope alternatieven, ik ken ze niet.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ditto voor de rotex DX90, ook al heb ik er geen.
    Om de holle kant te doen moet je er een extra soft schuurpad bij nemen dat ideaal is voor holle of bolle delen. Maar dan ben je weer €400 kwijt, ik wacht ook nog op de grote klus die het kopen van de '90 verantwoord. Daarlangs zie ik niet welk andere machine van welk ander merk hier zo ideaal voor is.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Deze machine was me nog niet direct opgevallen .....Wow....daar heb ik al wel een tijdje naar lopen zoeken.......Kost al weer bijna 500 euro....Zet ik gewoon op het verlanglijstje!!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

idd een rotex nodig hier!!

heb er ook een sinds een maandje of drie en ongelooflijk wat een supermachine!
    zo wordt schuren nog leuk

schuurpapier met foam .(zou je ook op een normale schuurmachine kunnen maken)

Spierballen kweken.

En anders met schraapstaal.

Kan beits niet chemisch verwijderd worden met afbijtmiddel?
    Dan moet er waarschijnlijk veel minder geschuurd worden.

+1 ik zou het ook proberen met afbijtmiddel.

Lekker dik insmeren en dan volledig afdekken met plasticfolie.
    Afgedekt een nachtje laten intrekken en dan zuiver maken en schuren, eventueel met de hand.
    Dit hebben we al meermaals toegepast en het hout ziet er dan uit als nieuw :rolletjes: allez, bijna nieuw.

afbijtmiddel werkt meestal niet op beits.

Tegenwoordig werken ze bijna op geen enkele verf meer.
    Zelf de dure albastine werkt niet meer zo goed als die van 10 jaar geleden.
    Ivm milieu en persoonlijke bescherming

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb helemaal geen ervaring met afbijtmiddel. Maakt dat het hout niet zacht? Heeft dat ook geen consequenties voor de lijn waarmee sommige delen nog aan elkaar bevestigd zijn?

Dat schuurapparaat is zeker een goede tip!

Forum Rechten