Eet/werktafel (#1)

KoenB

Nieuw lid
11 jun 2012
7
0
Onlangs heb ik een tafel(blad) gemaakt van eiken wagondelen. Deze heb ik vervolgens gemonteerd op een stalen onderstel van 40x40 mm koudgewalste profielen dat ik door een bevriende lasser had laten maken. Het onderstel is op kleur gespoten met Hammerite en het blad is geschroefd op het onderstel.

Het onderstel met voorgeboorde schroefgaten
IMG_0581.jpg

De planken eerste recht gezaagd met de tafelcirkelzaag (CS70, trots en hart van mijn werkplaats) en daarna in alle delen een groef gefreesd.
IMG_0583.jpg

De veren uit hetzelfde hout gemaakt en verlijmd.
IMG_0585.jpg IMG_0586.jpg

Omdat ik de uiteinden van de planken niet heel mooi vond wild ik er op 'breadboard ends' op zetten (hoe dat in het nederlands heet weet ik niet :confused:) Hier nog losliggend.

IMG_0590.jpg

...to be continued
 

KoenB

Nieuw lid
11 jun 2012
7
0
Part 2

Recht maken en opnieuw frezen voor de kopse kanten
IMG_0595.jpg

Voor de passing en de finishing touch toch nog 'ouderwets' handwerk nodig bij deze oude planken en dat is helemaal niet erg!!
IMG_0597.jpg

Dit is de verweerde kant (nu onderkant) van de tafel
IMG_0596.jpg

Breadboards erop en nog een grote splinter gelijmd en geplakt. Daarna heb ik blad geschuurd; eerst met de Rotex en korrel 80 en 120. Daarna met de RTS400 korrel 180.
IMG_0599.jpg

Het blad ingezeept en erop geschroefd. Klaar voor gebruik! :)
IMG_0602.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
mooie rustieke tafel, en mooie lasnaden op het frame!
zo'n breadboard end word denk ik traditioneel enkel in het midden vast geschroefd/gelijmd om het werken van de tafel niet tegen te werken. Hoe zit die juist vast? Heb je misschien iets voorzien om krimp-uitzet toe te staan?

ps, dat is een DTS400! :p
 

KoenB

Nieuw lid
11 jun 2012
7
0
Die jongen die het laswerk voor mij verzorgd is een kunstenaar!! zowel in technische als creatieve zin. Hij doet ook veel met rvs. Daar wil ik ook nog graag een blad voor maken, voor een rvs onderstel. Dat moet dan vind ik wel wat strakker zijn dan dit blad.

Ik heb het breadboard in het midden vastgelijmd en op de kopse kanten met 3 schroeven vastgezet. De schroeven zijn primair bedoeld om het breadboard vast te zetten terwijl de lijm droogde. De groef in het breadboard is ook wat ruimer in de breedte.

Hier kun je me nog op een vergissing betrappen aangezien ik voornemens was de boorgaten weer dicht te zetten met een prop. Echter ik had me in de gauwigheid vergist: ik heb een 8mm proppenboor maar had de gaten 10mm geboord :-( Nu heb ik de gaten maar zichtbaar gehouden want ik ben geen fan van dichtplamuren oid.

En inderdaad het is een DTS 400, identiek aan de RTS behalve het zooltje.
Dit is denk ik de fijnste Festool machine die ik heb, maar goed dat hoort in een ander draadje thuis :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.