zelf draaibeitels maken

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
Dag Houtdraaiers

Ik ben gisteren bij Rick in Zwolle geweest om te kijken hoe hij het allemaal doet en wat hij allemaal heeft.
Nou ik moet je zeggen hij heeft het prima voor elkaar en wat een verschillende soorten hout.
Het was een geweldig middag en weer nieuwe ideen opgedaan.(daarvoor nog bedankt )
Zoals b.v. het zelf maken van bepaalde profiel bietels van oude metaal zagen.
Maar wat ik nu graag wil weten is waarvan of welk materiaal kun je nou het beste eigen profielbeitels van maken?
Met profielbeitel bedoel ik beitel zoals de schalenguts of beitel.
Dus voor een bepaalde vorm.
Bij mij op het werk wordt veel C45 gebruikt omdat je dit materiaal goed kunt harden en slijpen maar weet niet goed
als het geschikt is voor beitels dus hoor ik graag jullie mening of ervaring.

gr. Kobin
 

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
Dag Rick

Ja ik ga het toch proberen om ze zelf te maken.
Morgen ga ik op het werk overleggen wat ik het beste kan gebruiken en als ik er uit
ben dan gaan we aan de slag.
Het eerste wat ik wil maken is een schalenbeitel en dan een zware uitvoering .
Wat jij gisteren zei namelijk hoe zwaardere de uitvoering hoe stabieler hij draaid.
Het moet natuurlijk wel en verhouding naar de groote van je werkstuk zijn.
Dus je hoort nog hoe het afloopt.
Gr. kobin
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mocht je trouwens een voorbeeld van mij mee willen hebben geef dan even een seintje. Je kan hier gewoon eens zo'n schalenguts ophalen!!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Kobin,
Leuk dat je je eigen draaibeitels gaat maken! Ik heb het zelf al diverse keren gedaan.
Hier heb je nog een mooie link: http://www.bigtreetools.com/articles/siegel 18-4.pdf Deze man gebruikt zilverstaal voor zijn beitels (1.2210) Overal te verkrijgen, voor weinig. Nadeel is dat het relatief standaard staal is, dat niet heel lang scherp blijft. Maar met een haal over de slijpsteen kun je weer verder.

Ik heb zelf al diverse keren beitels gemaakt, vaak voor de wat speciale toepassingen. Aan het zelf maken van standaard draaigereedschap dat elk draaimerk aanbiedt ben ik nog niet begonnen, vanwege het gebrek aan goede metaalbewerkingmachines en aan goed staal.

Ik ben benieuwd naar je vorderingen!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Chroom-Vanadium staal en Chroom-Molybdeen staal (hooggelegeerde gereedschapsstalen) zijn ook goed inzetbaar om beitels van te maken. Niet zo scherp te slijpen als klassiek koolstofstaal, en minder temperatuurtolerant dan M2 of betere snelstalen, maar verder helemaal niet gek; da's vooral zinvol als je bestaande gereedschappen gaat omslijpen tot beitels. Ga je stukken rondstaal aanschaffen dan kun je beter direct een goede specificatie kiezen, al naar gelang je portemonnee en eisen. Zilverstaal is op zich een goede keuze, als je veel slijpen niet erg vindt en de temperatuur tijdens slijpen en draaien in de gaten houdt. M2 rondstaal is ook best te vinden.
 

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
Hallo houtdraaiers
Nou ik heb een proef gedaan met het materiaal C45
eerst de gewenste vorm er aan geslepen en daarna gehard en ontlaten.
Toen alles was afgekoeld heb ik hem nog een keer geslepen maar dan op een witte slijpsteen met een korrelgroote van 100.
Na het slijpen heb ik de beitel gewet op een leren schijf met polijstpasta.
Na dit alles kwam de test nou het viel mij tegen en waar het dan aan ligt weet ik nog niet.

Wat ik ook heb geprobeert is een beitelplaatje maken van een oude vijl.
Nu wordt veel gezegd dat beitels van oude vijlen gevaarlijk is omdat ze kunnen breken want ze zijn bros maar als je een stukje
gebruikt van ongeveer 2 cm en die heeft goede ondersteunig dan gebeurd er niets.

Ik heb een oude vijl verwarmd totdat hij kersrood is en dan gewoon af laten koelen.
Heb toen een uiteind helemaal tot een beitel geslepen en in dit geval tot een schalen beitel.
Na het slijpen is er een gat geboord van rond 6,2 mm en tot slot is hij afgezaag op 2 cm lang.
Na dit alles is het plaatje weer verwarmd totdat hij weer kersrood is en afgekoeld in olie en daarna ontlaten.
Het laatste was slijpen en wetten.

Van een gewoon stuk plat materiaal 16x10 mm heb ik de houder gemaakt.
Aan 1 uiteinde heb ik een gat geboord met m6 schroefdraad en aan de andere kant komt een handvat.
Voor de test heb ik zonder het handvat het toch even geprobeert.

EN HET RESULTAAT WAS PERFECT

Dus ik ga in de toekomst zelf mijn beitelplaatjes maken van oude vijlen.

gr. Kobin
 

tuoh

Oud hout
Laatst heeft mijn collega metaalbewerker onderstaande beitel vervaardigd, voor het ding zijn snijplaatjes gebruikt. Deze voldeden niet 100% bij het metaaldraaien, maar voor het houtdraaien zijn ze wel heel goed. Ze geven een heel gladde afwerking, de standtijd per snede is minstens 50 maal langer dan bij een goede HSS beitel. Als je dan ziet dat het plaatje ook nog kan gedraaid worden geeft dat een 100 maal langere standtijd.

De beitel is gebaseerd op de Huntertool, die werkt echter met ronde snijplaatjes, en zijn dus iets veelzijdiger. Maar een gegeven paard mag je niet in de bek kijken zegt men.

Kan je anders geen beitelplaatjes vervaardigen uit HSS (oude schaafmessen van een schaafmachine), die zullen een beter resultaat geven dan plaatjes van oude vijlen. Ben je van dat harden en ontlaten af.


Mvg,

André

nieuwe beitel.jpg
 

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
Dag Andre`

Als je oude schaafbeitels gebruikt kun je er dan wel een gat in boren om hem op de
houder te bevestigen?
De plaatje op de foto zijn dat metaaldraai plaatjes en zijn dat met scherpe punt?

gr. Kobin
 

tuoh

Oud hout
Hallo Kobin,

In HSS kan je perfect gaten boren, zelf doe ik dat met een omgeslepen steenboor, de twee facetten per snijkant herslijp ik naar één facet per snijkant, analoog met een metaalboor. Ook metaalboren met flink wat cobalt erin klaren de klus, wees niet spaarzaam met boorolie, dat helpt meer dan je denkt. Gebruik wel een kolomboormachine en boor met een traag toerental.

De snijplaatjes zijn in oorsprong inderdaad metaal snijplaten. Ze hebben geen scherpe punt, maar zijn voorzien van een kleine radius (R=1mm). Je kan ook de rechte zijkanten van het snijplaatje gebruiken bij het houtdraaien.
De schacht zoals op de foto te zien is heb ik wel onderaan nog wat weggeslepen, het kantelpunt lag te hoog. Idealiter moet de snijplaat met de snede juist in het midden van de rondstaaf zitten, of iets erboven, dat werkt heel neutraal. De snijplaten op de foto hebben een heel scherpe rand, dit in tegenstelling met de meeste snijplaten voor metaal die eerder stomp aanvoelen.

V insnijdingen maken, zijkanten zuiver draaien, zowel langs als kopshout draaien, het kan er allemaal mee. PVC, Ertalon, Nylon, etc. is er ook perfect mee te draaien, daar komen mooie krullen af, je kan deze kunststoffen ook met HSS beitels draaien maar die zijn snel stomp terwijl de snijplaatjes blijven gaan.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.