welk merk gutsen voor houtsnijden ?

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Duidelijk, ornament dat is typisch voor de nieuwere marples, voordat record marples overnam waren ze redelijk tot goed tenoemen, en de beitels met het bekende blauwe handvat zijn zelfs zéér goed te noemen, en nog steeds veel gevraagd en ook nog steeds aan de prijs, dit in tegenstelling met de houten die jij dus hebt.
er kwam daarna nog een opleving toen recoprd/marples overgenomen werd door irwin(onderdeel van een groot amerikaans ijzerwaren bedrijf) maar nadat de productie naar china ging was dat ook snel over.

groet
marco
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Ik kocht die nieuwe beitels in 1982. Het duurt even eer een handelaar zijn stock moet aanvullen.... dus mogelijk zijn een jaar ( of enkele jaren) eerder geproduceerd en lagen ze al een tijdje in de winkel. Beitels met kunststof handvatten werden waarschijnlijk veel meer verkocht. Ze waren niet duur. Mogelijk stond de Britse Pond eerder laag tegenover de Belgische frank.

ze komen dan inderdaad uit de Marples - Record periode.

Groeten,
Ornament,
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nou heb ik helemaal geen verstand van houtsnijden en welke gereedschappen voor wat gebruikt worden, maar toch wil ik jullie nog even wijzen op www.carl-heidtmann.de.
Bij dit bedrijf koop ik mijn draaibeitels (af fabriek/werkplaats) van HSS staal waaraan wolfraam is toegevoegd. Die beitels hebben een zeer hoge standtijd. Dat wil zeggen ze blijven heel lang scherp - ook in de harde houtsoorten die ik wel draai.
Het zou zo maar kunnen dat deze traditioneel gesmede beitels ook als houtsnijbeitels goed voldoen. Op de site staan legio voorbeelden in allerlei (snij)vormen. Voor wie er wat aan heeft dus.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mij is altijd verteld dat snijgereedschap van snelstaal (HSS, wolfraamstaal, noem maar op) en harder staal (zoals poederstaal) minder scherp te slijpen is dan 'klassiek' koolstofstaal, omdat de toevoegingen een grotere, hardere (carbide) korrelstructuur als resultaat hebben - daar komt de hogere hardheid vandaan - die een zo fijn mogelijke snede in de weg staan. Niet erg voor 'snel' gereedschap zoals draaibeitels, maar wel voor langzaam gereedschap, waar met een beperkte hoeveelheid kracht (handkracht dus) gesneden moet worden.
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad


Ornament, dit model handel is er eigenlijk al sinds de jaren '50, ze zijn alleen sinds de jaren '80 met het stempeltje op het handvat begonnen, daarvoor stonden de stempels op het beitel ijzer!

Ik heb gisteren van een vriend en collega marplesfan uit Engeland gehoord, (deze geeft les op een soort ambachtsschool, waar de meeste hout bewerkings-vakken gegeven worden met deze beitels met blauwe handels), vernomen dat de blauwe beitels de business editie waren ,maar volgens hem zijn dit de betere "kwaliteit" hij vertelde mij dat er een run op deze beitels is, omdat er geen knappe nieuwe beitel meer gemaakt word in Engeland van die kwaliteit.
Alle betaalbare nieuwe beitels komen tegenwoordig uit china , en de kwaliteit laat wel te wensen over.

Zelfs de ambacht scholen daar schakelen langzamerhand over op de betere merken zoals, narex, LN, en de duurdere stanley.

Groet,
Marco
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
nou Marplesfan,

dank je voor je aanvullende info.

Er bestaat toch zo iets als steekbeitels van het merk Sorby dat als knappe Engelse beitels kan aanzien worden? Ze hebben ook een beperkt aantal gutsen voor houtsnijden. Heeft iemand ervaring met gutsen of steekbeitels van Sorby? De oude waren goed, heb ik ervaren.

En er zijn ook nog de Engelse houtsnijgutsen en steekbeitels van Ashley Iles, ook knap? Heeft iemand ervaring met gutsen of steekbeitels van Ashley Iles?


Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden .eu
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
nou Marplesfan,

dank je voor je aanvullende info.

Er bestaat toch zo iets als steekbeitels van het merk Sorby dat als knappe Engelse beitels kan aanzien worden? Ze hebben ook een beperkt aantal gutsen voor houtsnijden. Heeft iemand ervaring met gutsen of steekbeitels van Sorby? De oude waren goed, heb ik ervaren.

En er zijn ook nog de Engelse houtsnijgutsen en steekbeitels van Ashley Iles, ook knap? Heeft iemand ervaring met gutsen of steekbeitels van Ashley Iles?


Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden .eu


Ornament
Er zijn in de loop der jaren meerdere herstellers geweest die onder de naam Sorby (volgens mij drie)die hand gereedschap produceerden, deze met wisselende kwaliteit, ik heb ook daar meerdere van in mijn bezit.

Waar ik veel mee werk zijn mijn woodcock en toga beitels deze zij voor mij,en in mijn ogen zeer goede beitels!

lesley iles is volgens mij van de laatste tijd, daar heb ik geen ervaring mee!

Groet
Marco

PS: Ibbotson is trouwens een dochter merk van marples van voor de oorlog!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Mij is altijd verteld dat snijgereedschap van snelstaal (HSS, wolfraamstaal, noem maar op) en harder staal (zoals poederstaal) minder scherp te slijpen is dan 'klassiek' koolstofstaal, omdat de toevoegingen een grotere, hardere (carbide) korrelstructuur als resultaat hebben - daar komt de hogere hardheid vandaan - die een zo fijn mogelijke snede in de weg staan. Niet erg voor 'snel' gereedschap zoals draaibeitels, maar wel voor langzaam gereedschap, waar met een beperkte hoeveelheid kracht (handkracht dus) gesneden moet worden.

Hallo Henkverhaar,

dit is ook waar ik steeds op uitkwam. Ik heb in hun website en catalogus niet kunnen lezen uit welke staalsoort hun houtsnijgutsen zijn gemaakt. Ze geven zeer weinig informatie

groeten
Ornament
http://www.beeldhouwen.net
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
maar toch wil ik jullie nog even wijzen op www.carl-heidtmann.de.
l

Hallo Jan Pranger,

goed dat je het houtsnijgereedschap van Carl-Heidtmann in deze rubriek introduceerd. Ze hebben een zeer uitgebreid aanbod, dus dat is handwerk. Ik ken hun catalogus reeds enkele jaren, mogelijk omdat je reeds eerder op dit forum je tevredenheid over de hun draaibeitels toonde.

Kun je meer vertellen over deze firma? Heb je meer informatie dan dat we kunnen vinden op het net?


Zelf heb ik er nog nooit een houtsnijbeitel van dit merk gezien. Jammer dat ze weinig informatie geven op hun sit en in hun catalogus en zelfs niet aangeven waar het verdeeld wordt. Op het eerste zicht zijn ze hoog gepolijst en lijken ze op gutsen van Kirschen. Ik zou graag willen weten of er een band is tussen beide firma's, hun aanbod lijkt op elkaar, en de heften van de gereedschappen ook.

Ik zou die wel eens willen uitproberen: heeft er iemand ervaring met hun houtsnijgereedschap of steekbeitels ?
Foto's?

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Ornament.
Op deze site staan ervaringsberichten m.b.t. Heidtman beitels: http://www.drechsler-forum.de/phpbb/viewtopic.php?t=588
In hun HSS staal zitten de volgende 2,06 koolstof, tot 30% legeringen van Kobalt, Molybdeen, Nikkel, Wolfram, Vanadium en Titan. Dit geeft een hoge "karbide" en hoge mechanisch en thermische belastbaarheid en hoge standtijd. De samenstelling is bij Heidtmann op ervaringsbasis - bedrijfsgegevens die ze niet vrijgeven.
Op het Duitse www.drechsler-forum.de stond deze ervaringsbijdrage.
Mogelijk dat jullie dit iets zegt. Mij niet zoveel. Kan alleen maar spreken uit gebruikerservaring.
Info uit hun (op te vragen) folder.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl

Hier nog één: http://www.drechsler-forum.de/phpbb/viewtopic.php?t=4406
Ook voor houtsnijden het zelfde staal.
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
hoi Marplesfan.

Kun je foto's daarvan publiceren?

groeten,
Ornament

Hallo ornament,
hier een foto met de marples beitels met plastic handel series, van 1975 tot 2000 mijn excuus voor de slechte foto mijn camera begeeft het denk ik.
Van links naar rechts, is oud naar nieuw, je kunt aan de beitels al zien wat de betere afwerking is, qua kwaliteit zijn de effen blauwen de betere, de meest rechtse de eerste gemaakt in China, de tweede van rechts is de laatste serie gemaakt in sheffied, en ook meteen de beste kwaliteit, de rest zijn van wisselende kwaliteit
groet
marco
100_6696.jpg
PS foto's van de andere sheffield beitels volgen nog!
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
hoi Marplesfan,

dat is leerzaam, jammer dat de kwaliteit wisselvallig was.

Teruglezend blijkt uit je informatie trouwens ook dat mijn goede , "oude" Marples dus uit dezelfde periode stamt als die twee slechte die ikzelf kocht.

Dank

Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
hoi Marplesfan,

dat is leerzaam, jammer dat de kwaliteit wisselvallig was.

Teruglezend blijkt uit je informatie trouwens ook dat mijn goede , "oude" Marples dus uit dezelfde periode stamt als die twee slechte die ikzelf kocht.

Dank

Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu



Ornament,
Dat hoeft niet want er zijn volgens mijn Engelse vriend ook oudere geproduceerde(Moesten een bepaalde quotum staal afnemen van BS) nog niet verkochte exemplaren in nieuwe houten hechten gedaan (geproduceerd 1960 tot 1969 zeer goed staal) omdat er in die tijd zoveel (verschillende merken)beitels over de hele wereld op de markt gedumpt zijn. Na de staal schaarste van 1948 tot 1955, waren er dus zeer slechte en zeer goede. Vandaar dat ik ook altijd zeg "!980-1990 zeer wisselvallige kwaliteit" ik heb er ook een stel met stempel en zonder stempel op het hecht van zeer goede kwaliteit. Je kan het ook al zien aan de kleur van het staal. Dit is veel blauwer, nu zullen er een hoop mensen zeggen "ja maar deze zijn nieuw"nee hoor ik herken 80% de goede beitels aan de kleur van het ijzer,....

Groet
Marco

-edit-
Jammer voor jou twee slechte één goede.
Ik had in één partij van 12 tien slechte twee ZééR goede, die gebruik ik elke dag!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.