welk merk gutsen voor houtsnijden ?

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
criteria voor het kiezen van beitels en gutsen

Bij het kiezen van gutsen en beitels zijn er een aantal hoofdcriteria:

1) de kwaliteit van het staal en de harding ervan: hoe hard ( en welke taaiheid bezit het nog), hoe broos, hoe lang blijft het gereedschap scherp. Dit kan niet door visuele controle; we moeten we ons laten leiden door de reputatie van het merk en door eventueel eigen ervaringen met beitelmerken.

2) vormelijke aspecten: 2a. Lemmet of beitelblad: vorm, model, dikte, stijfheid of flexibiliteit van het lemmet. afwerking van het binnenkanaal. Is de rest zwart, geslepen of gepolijst (dit aspect is pure preferentie).
2b. Beitelhals en de beitelborst: vorm, stijfheid en dikte van de overgang tussen lemmet en handvat.
2c. Arend (angel, pin) : de dikte, vorm en uitlijning van de arend. Deze laatste is natuurlijk niet zichtbaar wanneer de gutsen bij aankoop reeds een heft hebben.

3) het handvat. Deze laatste kan vervangen worden. Bij sommige merken kan er nog gereedschap zonder heften besteld worden; dit is uiteraard goedkoper dan met heft en de arend is te controleren. Voor mij dus niet zo belangrijk els criterium. heften worden beoordeeld naar vorm, ergonomie, gebruikte materiaal ( houtsoort), lengte, harmonie met het lemmet ( vooral de breedte ervan), al dan niet voorzien zijn van ringen.

In een poging om tamelijk volledig te zijn ......

groeten,
Ornament,
http://www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
vergelijking van de achtereinden van beitels en gutsen


verkeerd model.jpg

Bij de bovenstaande afbeeldingen vind ik de beitelborsten nogal klein. Deze gutsen werden geleverd met een handvat met een interne ring (blinkend, dus duidelijk herkenbaar op foto's) ) ter preventie tegen het opensplijten. Dat lijkt mij met zo'n kleine beitelborsten een goede zaak. Ik prefereer een bredere beitelborst zodat ik er traditionele heften zonder verstevigingsringen, intern of extern, kan gebruiken zonder risico op splijten.

beitelonderdelen.jpg

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
vergelijking van de achtereinden van beitels en gutsen: deel 2

Ter vergelijking hoe maakte men dat vroeger?

oude engelse gutsen a.jpg
1 en 1 bis/ Herringbros London, afbeeldingen van dezelde guts . Aan de voorzijde van de guts is naam van de de handelaar die het in Brussel verkocht ingeslagen.
2 C. Hill. Een burijn
3 Addis. Guts
4 Sanderson Brothers. Guts
5 Henry Taylor ( oud model). Guts

Alle vooroorlogse, Engelse gutsen en beitels voor houtsnijden van verschillende merken, die ik tot heden heb gezien, hebben eenzelfde type Beitelborst. Ze functioneren allemaal perfect met traditionele handgesneden heften, zonder ringen ter versteviging.
Een goed model dus..

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
vergelijking van de achtereinden van beitels en gutsen: deel 3

Hoe maakte en maakt men de beitelhals en beitelborst van een guts tijdens de periode tussen 1980 tot nu ?

nieuwe gutsenkopie.jpg

1 Spannsäge: guts van rond 1980. Ik heb latere gutsen gezien die overal blank geslepen waren. Duits merk dat later overgenomen door Schmitt Wilh. en Co. ( van Kirschen). Gutsen voor houtsnijden van dit merk worden blijkbaar niet meer verkocht.
2 en 2 bis Heinrich Bracht: twee afbeeldingen van dezelfde guts van rond 1980. Ook dit Duits merk dat later overgenomen door Schmitt Wilh. en Co. ( van Kirschen). Gutsen voor houtsnijden van dit merk worden blijkbaar ook niet meer verkocht.
3 Kirschen: Burijn. De modellen van de gereedschappen van dit merk zijn de afgelopen decennia niet veranderd. Worden nog geproduceerd.
4 Henry Taylor. Guts van rond 1980, Engels. Ze worden nog steeds geproduceerd, de modellen zijn afgelopen decennia niet veranderd. ze zijn nog steeds Zwart of geslepen ( maar dan wat korter) te verkrijgen. Er is een duidelijk verschil met de vooroorlogse modellen.
5 Marples. guts van rond 1980; Marples had toen nog maar een klein assortiment. Gutsen van dit merk zijn uit productie genomen
6 Pfeil: Zwitserse guts. Dit merk wordt nog geproduceerd.
7 Auriou: guts uit Frankrijk. Waarschijnlijk van rond 1995. Toen werden ze gezandstraald
8 Auriou. Franse burijn, waarschijnlijk van rond 2003. Enkel de oppervlaktebehandeling is verschillend, geslepen/gepolijst. Auriou moest de deuren sluiten in 2007 en begon met een afgeslankte ploeg opnieuw te produceren in 2008. Volgens hun online catalogus hebben ze nog maar 7 gutsen in hun assortiment
9 Scharwaechter: Franse guts uit het Duits sprekende Elzas. Wordt niet meer geproduceerd.


We merken dat
- vele merken niet meer bestaan.
- de oude Duitse, zwarte gutsen ( Spannsäge , Heinrich Bracht) eenzelfde model beitelborst en beitelhals hadden als de vooroorlogse Engelse gutsen.
- Henry Taylor heeft de modellen wat veranderd.
- de Franse gutsen ( Auriou en Scharwaechter) een zeer goed, typisch Frans model hadden ( hebben) met een stevige beitelhals en grote stevige beitelborst. De lemmeten zijn niet dikker dan normaal, gelukkig maar.

Ze functioneren allemaal perfect met traditionele handgesneden heften, zonder ringen ter versteviging.
Goede modellen dus..

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hallo Allen,

vandaag in de catalogus van Dictum een nieuw merk van gutsen gezien: Dick Carving Tools
Ze worden in Sheffield ( Engeland) uit Duits koolstofstaal gemaakt door Henry Taylor. Ze zien er op het eerste zicht (foto's) niet helemaal uit als de oorspronkelijke Henry Taylor Tools. De messing ring op het achtkantige heft valt het meest op. Verder zijn de professionele langere gutsen oorspronkelijk zwart en worden die lange gutsen voor Dick blank geslepen. Ze zien er op de foto's iets strakker uit dan de oorspronkelijke zwarte, professionele uitvoering, waarvan de gutsen een beetje individuele verschillen hebben. Bij Henry Taylor kan men reeds lang ook kiezen voor kortere, maar dan wel volledig geslepen gutsen. Ze worden er de amateur of lady uitvoering genoemd.


701432_01_P_WE_8.jpg


overzicht op http://www.mehr-als-werkzeug.de/category/DICK-Bildhauereisen--3810_6316.htm

Weet iemand hoe lang die al bestaan en heeft iemand ze al uitgeprobeerd?

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
http://www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Beste Ornament, ik ben een leerling houtsnijder (eerste jaar avondschool) en vraag me af wat je precies bedoelde met "kleine binnenvouwen". Dank bij voorbaat.Groeten, Luk.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hallo Luk Knops,

waar volg je ergens les?

Het schuine vlak dat je slijpt aan de buitenkant van de guts noemen we de vouw, voor de gelegenheid ook buitenvouw. Aan de binnenkant van de guts, het binnenkanaal genoemd kunnen we ook een schuin vlakje slijpen of wetten. Dit noemt dan de binnenvouw. Het laat onder meer toe te sturen op de guts wanneer deze omgedraaid gebruikt wordt, dus met het binnenkanaal naar beneden. Indien regelmatig op deze manier gewerkt wordt kan de binnenvouw veel groter worden gemaakt, ga rustig tot de helft van de grote van de buitenvouw (deze laatste is dan natuurlijk kleiner geworden) . De stuurbaarheid in deze positie zal toenemen, ten minste als er evenveel aandacht wordt besteed aan de vorm van de vouw. Bolle vouwen zijn ongewenst, ook als binnenvouw. Met grote binnenvouwen zal de guts, wanneer er op de buitenvouw gestuurd wordt ( de gewone positie) gemakkelijker scherpere holle bochten nemen. Een binnenvouw, hoe klein ook, laat ook toe om onder de slijpsporen (van de fabriek) op het binnenkanaal te komen de de snede te polijsten.

Het hout is ook belangrijk , het soort werk, werkwijze, bij de bepaling of je een binnenvouw gebruikt, en hoe groot die gemaakt wordt. De slijphoeken kunnen ook aangepast worden. Hiermee kan flink geëxperimenteerd worden. Totaal onorthodoxe slijpwijze kan een geniale oplossing zijn voor een bepaald soort werk, maar niet bruikbaar voor al het andere.


groeten
ornament
http://www.houtsnijden.eu

http://www.beeldhouwen.net
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hoi Ornament, hartelijk dank voor uw klaar en duidelijk antwoord... weer eens iets opgestoken. Ik ga dit eens met een oude guts uitproberen. Met plezier lees ik dit forum en heb al heel wat geleerd... ook al ben ik al een "oude rakker" (bijna met pensioen). Ik volg les in het PCVO in Ninove. Toffe leraar en leuke gasten die les volgen: zowel jong als oud en allen geboeid door hout. Beste groeten, Luk.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Jaap,
bij een goed werkend forum kan het primaire doel niets anders zijn dan informatie met elkaar delen. Bomvol van informatie is dit woodworking forum zodat iedereen hier, op dit forum, iets kan leren; er bestaan geen uitzonderingen. Het ledenaantal stijgt dan ook pijlsnel, we zijn al bijna met 4500 leden! Gefeliciteerd voor het succes en bedankt voor het initiatief en het constante werk om dit prachtige forum te onderhouden.
dank u, Jaap

groeten ,
Ornament
 

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Hallo, ornament ik heb hier een guts, kun je mij vertellen wat dit voor een guts is en wat voor merk misschien bouwjaar?
ik hoor graag van je.
Groet Marco
100_6665.jpg100_6666.jpg100_6667.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Marplesfan21,

Welkom op het forum.

De foto's zijn echt te onduidelijk om iets te kunnen determineren, indien dat al zou lukken. Kun je de camera ( indien het een pocketcamera is) eens op macrostand zetten en dan zo dicht mogelijk een scherpe foto van het logo van het merk maken? Van het kenteken dat in het metaal geslagen is, bedoel ik.

Over Marples: mijn eerste houtsnijguts die ik kocht ( nieuw) was een Marples. Zeer goed staal. Marples had best en grote naam in de de toolworld. Daarna ongeveer 31 jaar geleden, kocht ik een paar nieuwe steekbeitels met afgeschuinde kanten ( voor zwaluwstaarten) van Marples. Die hadden mooie handvatten , gedraaid in buxushout. Dit zijn de slechtste beitels die ik ooit had geen van beide hield of houdt zijn snede. Toevallig kreeg ik een tiental jaar geleden een gebruikte, gelijkaardige beitel, tussen 35 à 40 jaar oud, met eenzelfde handvat en deze is dan wel weer zeer goed.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
hallo ornament,
bedankt voor het welkom.
Inderdaad, ik kan nu nog even geen betere foto's van maken maar ik dacht dat jij het misschien, meteen kon herkennen ,wat voor merk dit is, hij is nog in een verschrikkelijke toestand zeer roestig, misschien als ik hem schoongemaakt heb, komt het merk misschien te voorschijn.

Ja, dat klopt met de marples beitels van na 1960 moet je het treffen, ik heb het liefst de maples beitels van voor de oorlog, deze zijn zeer betrouwbaar, alhoewel er natuurlijk nog meer goede beitel fabrikanten waren in sheffield(Engeland) in die tijd.

Met vriendelijke groet
Marco
 
Laatst bewerkt:

marplesfan21

Actieve deelnemer
22 dec 2013
112
0
Zaanstad
Hallo ornament,
bedankt voor de info,...
Nou dan heb ik nog even te gaan,...met mijn verzameling!!!

Dee meeste beschrijvingen over marples heb ik wel , maar deze uit België nog niet, zijn er andere forum leden die nog wat info hebben over marples tools, hou ik mij aanbevolen!

Groet
Marco
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
hallo Marplesfan,

ze staan hier niet echt in de rubriek " Marktplein".
Je zou er trouwens weinig aan hebben. De bovenste, toevallig eens gekregen in nagenoeg dezelfde staat als op de foto, is een goede. En daar werk ik mee.

De twee onderste kocht ik ooit nieuw, maar die houden hun scherpte niet lang. Het staal is duidelijk iets te zacht, waardoor die veel meer geslepen moeten worden. Geen goed materiaal dus.


Groeten
Ornament,
http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.