welk merk gutsen voor houtsnijden ?

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
hallo allen,

met welk merk van gutsen voor houtsnijden hebben jullie ervaring? Van welk merk zouden jullie gutsen kopen?

groeten,

ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mijn vader heeft na zijn pensioen een opleiding Luiks houtsnijwerk gevolgd. De beitels en gutsen die hij gebruikte waren van Dastra. Dastra is een klein Duits bedrijf dat op artisanale wijze beitels maakt. De kwaliteit is uitstekend. Ze zijn onder andere verkrijgbaar bij Pirard ijzerwaren in Sint-Truiden.
www.dastra.net/DE/

Mathieu
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Zelf heb ik bij het houtsnijden ervaring met gutsen van de merken Pfeil, Henry Taylor, Auriou, Scharwaechter, Bracht (uit de tijd dat de binnenkanalen blank geslepen waren en de buitenkanten nog zwart waren). Indien ze juist geslepen zijn, voldoen al deze gutsen prima.

groeten ,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb wat gutsen van Pfeil en wat van Stubai. Beide bevallen wel goed, nu moet ik zeggen dat het een tijdje geleden is dat ik ze gebruikt hebt.
 

tuoh

Oud hout
Van Kirschen heb ik maar twee beitels, de andere zijn van Spannzage, maar beide merken zijn zonder meer evenwaardig aan Pfeil. Deze laatste zijn enkel wat strakker, lees netter, afgewerkt.

En inderdaad, Dastra is ook een heel goed merk van houtsnijbeitels. Tegenwoordig ook te koop bij Vanhoutte in Beernem.


Mvg,

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb kirschen verkocht. W. Schmidt de leverancier/fabrikant van Kirschen vertelde mij dat deze beitels en gutsen van dezelfde kwaliteit zijn als van Pfeil. De voornaamste reden dat wij voor kirschen hebben gekozen was de levertijd. Kirschen kon volgens zeggen nagenoeg alles uit voorraad leveren. Wij hadden er goede ervaringen mee. Laatst heb ik een 2mm beitel gekocht van Dastra bij de hazelaar in soest. Heb deze wel even voorzien van een coromandel handvat (mooi houtje van Rick) en het staal een beetje gepolijst. Over het algemeen zijn duitse handgereedschappen van uitstenkende kwaliteit.
 
D

Dulcimer

Guest
Voordeel van Kirschen boven Pfeil vind ik dat Kirschen het staal heeft gepolijst wat het klaarmaken voor gebruik 'n stuk vergemakkelijkt. Qua kwaliteit van het staal is er verder m.i. geen verschil.
Groet,
Frans
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb slechts één houtsnijgereedschap van Kirschen en dat heb ik nog niet genoeg gebruikt om de kwaliteit ervan te beoordelen. Persoonlijk vind ik het niet nodig dat het staal zo gepolijst is. Ik maak ook kleine binnenvouwen, dus maakt het voor mij niets uit of het staal gepolijst is of niet. De licht weerkaatsingen op gepolijste gereedschappen hinderen mij een beetje. Indien ik voor het snijden van een bepaald detail kan kiezen tussen een Pfeil of een Kirschen enerzijds en een oude Bracht of een Henry Taylor anderzijds, dan neem ik gutsen uit deze laatste categorie: hun buitenkanten zijn zwart en de binnenkanten matter. Het gaat om persoonlijke voorkeur, en is geen oordeel over de kwaliteit van de gereedschappen.

vraag: is het zinvol of niet voor een fabrikant om gutsen te polijsten of voldoen zwarte gereedschappen?

groeten
ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Als de laatste paar mm. achter de vouw spiegelend gepolijst is, evenals de vouw zelf krijg je de dezelfde perfecte snede. Dus een geheel gepolijste guts is niet nodig.

Fons
 

tuoh

Oud hout
Ik heb al een paar jaren zo een setje Chinese beitels en gutsen tot volle tevredenheid in gebruik. Er is wat werk aan na aankoop om er een snijdend stuk gereedschap van te maken, maar eens alles gescherpt snijden ze als de beste. De standtijd is zonder meer gelijk aan de beste Europese spullen (Pfeil, Stubai, etc...) Sterker nog, als ik snijwerk heb zijn dit de eerste beitels die ik vast pak, het formaat van de beitels is quasi perfect, vind ik toch. Alleen jammer dat de set niet uitgebreider is.


Mvg,

André
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je voor je reactie, Tuoh

Zijn die Chinese beitels en gutsen van het zwaardere, gelamineerde, type of van het lichte type gereedschappen, dat uit een laag staal bestaat?

groeten,

Ornament,
http://www.houtsnijden.eu
 

tuoh

Oud hout
De set die ik heb zijn van het lichte type, deze beitels zijn niet gelamineerd. Ze zijn af fabriek of smidse redelijk grof afgewerkt, je ziet bij wijze van spreken de smid zijn vingerafdrukken nog. Je ziet er ook aan dat het handwerk is en geen machinaal vervaardigd seriestuk. Eens voorzien van hechten, de juiste vouw eraan geslepen en afgewet zijn ze klaar voor de strijd. Ik heb mij de aankoop nog geen seconde beklaagd, integendeel zelfs.
De fishtail vorm van sommige beitels maken deze heel polyvalent in gebruik:D

Mvg,

André
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je ,Tuoh,
zelf hek ik ze nooit van dichtbij gezien. blijkbaar een aanrader dus.
Ik kan mij best inbeelden dat je taps toelopende gutsen fijn vindt, je hebt er meer bewegingsvrijheid mee. Ik heb de indruk dat gutsen met parallelle zijkanten pas later zijn verschenen, bij de industriële revolutie. Gutsen voor houtsnijden met tapse bladen zijn gemakkelijker te smeden met een zeer beperkt aantal gereedschappen, vind ik. Dat is in ieder geval mijn ervaring.
Heeft er iemand ervaring met Japanse gutsen? Zijn die bijvoorbeeld erg wendbaar bij het maken van fijne ornamenten?

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ook de houtsoort en de ervaring zijn van belang in de keuze van gutsen. Als een beginner in ijzerhout gaat werken met Pfeil breekt deze zijn gutsen achter elkaar. Zeker als je ze niet goed geslepen hebt en ze bot worden. Ik heb echter Kirschen gutsen gezien die in dit werk krom geslagen waren. Een vakman, c.q. ervaren snijder kan zich echter in zijn of haar techniek aanpassen aan de eigenschappen van de guts/merk. Een scherpe guts is wel een echte voorwaarde. En gutsen/snijdend gereedschap zijn vooral te beoordelen op de standtijd van de scherpte. Ik heb zelf ooit gutsen gekocht in Vietnam. Veel slijpwerk maar het loonde de moeite, goede snijkwaliteiten, maar geen aanrader voor mensen die niet graag slijpen of nog niet kunnen slijpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.