Schaal uit copaiba en onbekende fineersoort

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Men neme een hele stapel latten 10 en 15 mm van copaiba-hout, daartussen een wit velletje fineer en een paar potten lijm.......Nachtje wachten....het hele blok naar de lintzaag, daar zaag je er een cirkel uit van een kleine 480mm en dat sleep je weer naar de draaibank. Dan sta je een poosje achter de draaibank met krullen totaan de knieen. Weet terug naar de lintzaag en daar zaag je een aantal stukken uit de schaal. In het kort is dat wel het hele project. Beetje gekheid natuurlijk maar soms is het gewoon niet veel ingewikkelder. Er gaat natuurlijk een periode van ontwerp aan vooraf maar verder is het redelijk simpel.

IMG_3623.JPG

IMG_3624.JPG

IMG_3625.JPG

IMG_3626.JPG

Afmetingen : 480 mm doorsnede, 100mm hoog
Afwerking : 2 lagen "vernieuwde"houtolie van de Cokerij, hierna nog even een behandeling met carnaubawas.

Deze schaal is te koop, mocht iemand belangstelling hebben geef dan even een seintje.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Rick, mooi hoor, wat doe jij altijd met je krullen, soms gooi ik ze in de groene afvalbak maar als je beetje schaaft of draait heb je zoveel dat je het niet kwijt kunt. Wat doe jij ermee?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Bedankt voor de complimenten

@scheppie : de krullen gooi ik meestal in de groene bak wanneer ik zeker weet dat er geen andere prut doorheen zit zoals lijm bv. In de praktijk gaat het gros in de grijs afvalbak want er zit bij mij wel vaak iets met lijm aan.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Mark : die olie bevalt wel redelijk tot goed. Alleen die geur.....sjemig...daar doe je mij echt geen plezier mee

@scheppie : gisteren was ik even in de tuin bezig...toen wilde ik het snoeiafval weggooien.....iemand had de hele bak volgestort met houtkrullen.....hahahaha
 
als je houtkrullen naar het containerpark vraag dan eerst wat er met het groenafval gebeurd!
wat je in de groene bak gooit wordt compost van gemaakt
maar het spul wat je zelf wegbrengt wordt vaker gebruikt in de biogasinstallaties en dan mogen krullen er niet in
dus let daar even op want ik mocht zaterdag bijna een kuub krullen er terug uit gaan vissen:s

verder een erg mooie schaal!!
leuke vorm
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Sam : het uitzagen van de stukken heb ik volgens de "gulden snede"gedaan , dat is altijd wel een mooie richtlijn.

@henk : volgens mij is het de tungolie die het zo apart laat ruiken
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Het vervolg is in de maak van deze schaal. Dit keer heb ik walnoten en esdoorn hout gebruikt. Hopelijk kan ik jullie eind deze week het resultaat laten zien. Wat is houtdraaien toch een verslavende hobby !!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.