Nieuw blad voor mijn werkbank

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Spaander : Op dit mooie blad mag ook zeker niet gewerkt worden...er mag alleen naar gekeken en bewonderd worden..... Ik denk dat ik maar ga werken in de "japanse"stijl....op de grond en alles klemmen met je voeten hahaha
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Op de grond / japanse stijl ............

En dan zeker met een beitel uitschieten en het onderstel beschadigen zodat je een nieuw onderstel mag maken zeker ;)

Ik had het blad overigens voor een tafel in de huiskamer gebruikt zodat die niet kan beschadigen .
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick

Mooi blad hoor, maar ik kan niet wachten op de eerste deuk of buts. Je eerste is altijd de ergste daarna kan je er gewoon weer lustig op los hakken. Mooie strakke lijnen. zijn er al gaten geboord?

HG Hugo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@armadaman : Nee, de gaten zijn nog niet geboord. Zit nog even te denken hoe dit aan te pakken. Het zou wel fijn zijn wanneer de gaten een beetje recht geboord worden
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
(on)bruikbaartooltje ?

tooltje.jpgdieter.jpg

Bij axminster hebben ze dit tooltje de kosten zijn het niet maar weet niet of dit wel degelijk genoeg is om van je mooie diner table een gaten kaas te maken .
Het kost zo'n 15 euro .
Bij Dieter Smid hebben ze dat gele ding , maar dat is wel veeeeel duurder dus denk niet dat Rick dat ervoor wil uitgeven die wil namelijk mooie gaatjes en de LN beiteltjes ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zo'n apparaat is zeker een optie. Kreeg ook al het aanbod om dit te gaan doen met een bovenfrees met een "boor"freesje. Ergens neig ik het meeste naar gewoon boren.....
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick.
Gewoon boren is best wel te doen> >>>>>> Als je twee blokhaken naast je boormachine neer zet een een beetje afstand neemt. Een beetje afstand nemen van je blad en dan schuin gaan staan. Ik bedoel van links naar rechts kijken. :mad::mad:shit, hoe kan je dat nauw eens simpel uitleggen??? Je moet eigenlijk van 2 kanten langs de boor EN de blokhaken kunnen kijken. Dus boren en omlopen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Gebruik de oplossing van Armadaman, maar zet die twee blokhaken onder 45 graden naar de voorkant van je werkbank. Een links, een rechts zodat ze een hoek van 90 graden met elkaar maken. Jat een make-upspiegel van je vrouw en zet die op je werkbank ergens schuin tegenaan zodat je via de spiegel van opzij naar de blokhaken en de boor kunt kijken.

Of pak een grote booromslag met een slangeboor erin. Na drie keer oefenen kan je die ook goed genoeg verticaal houden om bankhaakgaten te boren. Zeker goed genoeg voor het 'beetje recht' wat jij wilt ;)

Arthur
 

WR1944

Oud hout
Een andere mogelijkheid om haakse gaten in je tafel te maken is met een boorstandaard voor gebruik op de werkbank. Je zet de boormachine met de hals in de klem, draait de klem buiten de tafel en klemt de tafel vast. Je kan dan probleemloos haaks boren. Je moet wel even vogelen om de boor precies boven het centerpuntje te krijgen.
Een andere mogelijkheid is om twee haakse stukjes multiplex haaks op elkaar te lijmen. Je krijgt dan een soort van V-vorm waar de binnenhoek haaks op het grondvlak staat. Als je begint met boren houd je met de hand de binnenkant van de V tegen de boor. Je kan dan perfect haaks boren.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
een boorstandaard is zeker handig daar voor. ik heb zelf nog deze staan: 38297_boorstandaard20500_1.jpg
die zijn erg handig daar voor want je kan de boor van het platvorm afdraaien.

ik doe er zelf alleen niks mee mee en ik heb hem al op marktplaats gezet maar iemand wil hem kopen :p.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Hallo,

Vandaag ontving ik per post een mooie 19mm slangenboor. Ik had al een budget-forstner boor liggen in 19mm. Daarmee heb ik de 1e 7 mm geboord van de gaten, de rest heb ik met de slangenboor gedaan. Je moet de boormachine wel goed vasthouden !!! Er komt redelijk wat kracht op te staan, de boor was goed scherp dus de klus was snel geklaard. Ben erg blij met het resultaat...Even een special bedankje aan Peter van die fijne winkel in Arnhem !!

De bestelde bench-dogs passen goed...ik ben voor de kunststof variant van Sjoberg gegaan. Leek me wel een goede optie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.