kity 612 gekocht

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vandaag een "nieuwe" lintzaag gekocht. Een ritje naar Andijk later ben ik de trotse eigenaar van deze mooie machine.
Na een poetsbeurt een een beetje stofzuigen de machine eens aan de "tand" gevoeld. De zaag is bot, er zitten resten plastic aan. Na een beetje met de instellingen friemelen loopt hij als een zonnetje. DSCN8888.jpgDSCN8889.jpgDSCN8897.jpg
Een leuk ding, maar nu de vraag??? Wat moet ik er in hemelsnaam voor linten op kopen. Ik zie alle soorten en maten voorbij komen, veel tanden /weinig tanden. Breede linten smalle linten. Voor ik de vraag krijg wat ik er mee wil zagen. HOUT,HOUT,HOUT. :) Niet te dik gewoon het normale kleine hobby werk.

Alvast bedankt voor de tips.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Felicitaties, mijn eerste combiné was een kity waarop ik praktisch alles geleerd heb. Zat zeer goed in elkaar, maar na een tijdje was ik klaar voor iets groter.

Wat betreft de linten, staat de lengte erbij? Anders moet je ze meten.
Je hebt volgens mij een smal 6mm lint met een hoge TPI (tanden per duim) nodig voor in curves te zagen, en een groter 19mm lint met een lager TPI om recht of diep te zagen. Eerst wel zien of die 19mm linten aankan, anders moet je kleiner nemen.
Hoe minder tanden per duim hoe ruwer de snit, maar dan zaagt het ook sneller.

Ik heb dankzij dit forum tuffsaws ontdekt en ben er tevreden mee, redelijk goedkoop en hoge kwaliteit. Hij maakt ze ook op maat.
Je kan ook enkel met een 6mm lint werken als je niet van plan bent om planken ermee te herzagen in de lengte
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Zonder enige twijfel kan ook ik je Tuffsaws aanbevelen, super kwaliteit voor een goede prijs.
Ik kreeg bij mijn lintzaag enkele nieuwe zaaglinten die weliswaar goed zijn van kwaliteit (professioneel), maar niet meer gebruikt worden sinds ik m'n zagen daar bestelde.
Denk dat ik ze enkel nog zal gebruiken om brandhout te zagen;-).

Succes ermee!

Steven
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
haha uit welk museum heb je die geroofd..... niks mis mee overigens, die oude machines zijn vaak beter dan nieuwe.... en een stuk leuker en goedkoper..
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
haha uit welk museum heb je die geroofd..... niks mis mee overigens, die oude machines zijn vaak beter dan nieuwe.... en een stuk leuker en goedkoper..
Ja het lijkt er wel een uit een museum, geintje zeker:( Het is wel een oudje maar dat vind ik nooit zo'n probleem. Ik heb meer oud elektrisch gereedschap en dat draait allemaal nog gewoon. Kwa veiligheid is het niet meer van deze tijd maar de hoogste graad van veiligheid ben je nog altijd zelf. Meestal is het oud maar SIMPEL en dat past prima bij mij:rolleyes:
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Hallo Armadaman,

Gefeliciteerd met je aankoop.
Enkele maanden terug kocht ik via marktplaats een oude Flottjet lintzaag met 3 wielen. Na tips van deze site 5 zaaglinten besteld bij tuffsaws die binnen enkele dagen in huis waren. Omdat ik niet zeker wist of de machine wel in orde was (kon hem niet testen omdat er geen lint beschikbaar was) kon ik indien hij niet meer bruikbaar zou zijn de zaaglinten zelfs weer terugsturen.
De machine zaagt fantastisch, ben er heel enthousiast over.
Mail Ian van tuffsaws wat je van plan bent met je machine en hij adviseert welke linten de meest geschikte zijn.


Groet en veel plezier van de Kity,

Balkensplinter
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vandaag maar weer eens aan de kity gewerkt. Ik had in het dorp 2 lintzagen besteld. Deze begin van de week al geplaatst, hij liep en zaagt als een zonnetje. Vandaag een plank geplaatst met daarin een gat voor de afzuiger/stofzuiger.DSCN8984.jpg
Voor de achterkant waar de motor en aandrijfsnaar zit een kastje gemaakt, niet klaar op de foto.DSCN8988.jpg
Voor het gat van de zaag een rondje van doorzichtig plastic gemaakt. Het ligt een beetje klem.DSCN8989.jpg
Het blad lijkt ook een beetje ongelijk maar als ik aan de zijkant waar het lint in gaat een boutje plaats dan is het mooi vlak. Zal wel zo horen.;)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ha Rick
Ik had niet gedacht dat het zo'n fijn stuk gereedschap is. Heel simpele techniek en makkelijk in gebruik. Een ook een stuk minder werk als dat vorige roestige kreng.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.